Matpyramiden Flexitarian

Många identifierar sig som flexitarianer idag – man äter en hel del vegetariskt och kött, fisk och fågel ibland. På det sättet tar man ytterligare ett steg för att välja mat som är både hälsosam och miljövänlig.

Det handlar om det vi alltid hör om nu för tiden – mindre kött och mer vegetabilier.  Med Matpyramiden Flexitarian får du hjälp att välja mat som är bra för både dig och planeten.

Detta får du med Matpyramiden Flexitarian

Rätt mängd frukt och grönt
Vi rekommenderas att äta minst 500 g per dag, fördelat som två frukter och tre grönsaker.  Matpyramiden Flexitarian ligger i linje med detta. 

Hälften så mycket rött kött som vi maximalt rekommenderas
Vårt intag av rött kött inkl charkprodukter bör enligt Livsmedelsverket ligga på max 500 g per vecka. Matpyramiden Flexitarian motsvarar 250 gram per vecka. Välj gärna svenskt kött när du väl äter kött, så är du med och bidrar till levande landsbygd och hög djuromsorg. Här kan du läsa mer om varför betande djur är så viktigt för miljön.

Rätt mängd mjölk och mjölkprodukter
Vi rekommenderas att äta motsvarande 2-5 dl mjölk och mjölkprodukter per dag. Matpyramiden Flexitarian ger 2,5 dl mjölk, fil och yoghurt samt 25 g ost per dag, vilket ligger i linje med rekommendationerna. Välj gärna svensk mjölk och svenska mjölkprodukter på tallriken, så är du med och bidrar till levande landsbygd och hög djuromsorg. 

Rätt mängd fisk och skaldjur
Fisk och skaldjur är en näringsrik proteinkälla och fet fisk innehåller dessutom viktiga omega 3-fettsyror. Matpyramiden Flexitarian motsvarar 500 gram fisk och skaldjur per vecka, dvs ligger i linje med de 2-3 portionerna fisk som vi enligt Livsmedelsverket gärna får äta.

Mycket kostfiber
Vi rekommenderas att äta 25-35 g kostfiber per dag. Med Matpyramiden Flexitarian hamnar du på 37 gram.

Rätt mängd fett av bra fettsort
Vi rekommenderas att äta max 10 energiprocent mättat fett, och det är precis vad Matpyramiden Flexitarian ger. Dessutom gott om de viktiga omega 3-fettsyrorna – mer än dubbelt så mycket än vad som rekommenderas.

Näringsrik mat som täcker alla vitaminer och mineraler
Matpyramiden Flexitarian motsvarar upp till tre gånger så mycket vitaminer och mineraler som vi rekommenderas att äta varje dag. Det enda som fortfarande är lite klurigt är vitamin D, där vi med den vanliga maten kommer upp i nästan så mycket som vi rekommenderas – 9,4 ug istället för 10 ug. Därtill kommer det vi får från solen när vi vistas utomhus om sommaren. För att komma upp i så mycket som rekommenderas behöver vi ytterligare någon portion berikad produkt per vecka. Välj gärna välja mjölkprodukter och vegoprodukter som är berikade med vitamin D för att du ska få i dig det du behöver.

Mer än en halvering av utsläppen av koldioxid
Jämfört med Naturvårdsverkets siffror. Det motsvararar 1,7 resa tur och retur till Thailand, eller ytterligare 20% mindre koldioxid än Matpyramiden.