Matpyramiden Vegetarian

Många känner sig lockade av den lakto-ovo-vegetariska kosten. Det handlar om så mycket – från hälsa till omsorg om planeten och en känsla av miljövänlig och etisk livsstil.

Att vara vegetarian betyder att man väljer bort kött, fisk och fågel. Det handlar om det vi alltid hör nu för tiden – mindre kött och mer vegetabilier. Med Matpyramiden Vegetarian får du hjälp att välja mat som är bra för både dig och planeten.

Samtidigt vill vi lyfta alla miljömässiga fördelar med kött och fisk som produceras i Sverige. För nötboskap bidrar beteskravet till en levande landsbygd och biologisk mångfald. Sverige använder rekordlåga mängder antibiotika för produktion av all kött och fisk. Vår djuromsorg håller mycket hög standard jämfört med många andra länder. Det ger oss hälsosam och god mat som uppfyller hårda miljökrav. 

Detta får du med Matpyramiden Vegetarian

Rätt mängd frukt och grönt
Vi rekommenderas att äta minst 500 gram per dag, fördelat som två frukter och tre portioner grönsaker. Matpyramiden Vegetarian ligger i linje med detta.

Rätt mängd mjölk och mjölkprodukter
Vi rekommenderas att äta motsvarande 2-5 dl mjölk och mjölkprodukter per dag. Matpyramiden Vegetarian ger 4 dl mjölk, fil och yoghurt samt 30 g ost per dag, vilket ligger i linje med rekommendationerna. Välj gärna svenska mjölkprodukter, så är du med och bidrar till levande landsbygd och hög djuromsorg. Här kan du läsa mer om varför betande djur är så viktigt för miljön.

Något mer än rekommenderad mängd kostfiber
Vi rekommenderas att äta 25-35 g kostfiber per dag. Med Matpyramiden Vegetarian hamnar du på 45 gram.

Rätt mängd fett av bra fettsort
Vi rekommenderas att äta max 10 energiprocent mättat fett, och det är precis vad Matpyramiden Vegeterian ger. Dessutom gott om de viktiga omega 3-fettsyrorna – 1,5 gånger så mycket som rekommenderas, faktiskt.

Näringsrik mat som täcker alla vitaminer och mineraler 
Matpyramiden Vegetarian motsvarar upp till dubbla mängden av de vitaminer och mineraler som vi rekommenderas att äta varje dag. Det enda som fortfarande är lite klurigt är vitamin D, där vi med den vanliga maten kommer upp i hälften av de 10 ug som vi rekommenderas varje dag. Därtill kommer det vi får från solen när vi vistas utomhus om sommaren. För att komma upp i så mycket som rekommenderas behöver vi dock ett tillskott av vitamin D här. Välj gärna mjölk, mjölkprodukter och vegoprodukter som är berikade med vitamin D för att du ska få i dig det du behöver.

Nästan 70% minskning av utsläppen av koldioxid
Jämfört med Naturvårdsverkets siffror. Det motsvararar 1,9 resor tur och retur till Thailand.