Sveriges mest hållbara matkedja 2022

Svenska konsumenter har röstat fram Coop som det mest hållbara varumärket i kategorin dagligvaruhandel och hållbarhetsdeklarationen blev utsedd till Årets insats.

Änglamark är det mest hållbara varumärket inom kategorin livsmedel och mat, och försvarar därmed denna position för fjärde året i rad. Dessutom tilldelas Coops hållbarhetsdeklaration priset som Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande.

Det är Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som ligger bakom rankningen där över 24 000 svenska konsumenter har deltagit.

Coops hållbarhetsdeklaration – Årets insats

Under 2021 lanserade Coop hållbarhetsdeklarationen – ett helt nytt sätt att visa upp en varas hållbarhetsavtryck. Av 54 nominerade bidrag ansåg juryn för Sustainable Brand Index att hållbarhetsdeklarationen var det bästa exemplet förra året, bland insatser inom hållbarhet, varumärke och kommunikation. Juryns motivering:

“Hållbarhetsdeklarationen är ett ambitiöst och omfattande projekt som är nytt i sitt slag och utmanar normer i branschen. Det synliggör leverantörernas hållbarhetsarbete och sätter därmed press på dem att bli mer hållbara, något som på sikt kan innebära en stor faktiskt påverkan inom flera olika hållbarhetsdimensioner.”

Läs mer om Coops hållbarhetsdeklaration.

Om undersökningen

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts varje år sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2021 – februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Läs mer om Sustainable Brand Index och resultaten här.

Coops hållbarhets-deklaration

Nu tar Coop nästa steg för att du som konsument ska kunna få vägledning i dina val.