För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Så minskar Coop svinnet

Coop jobbar på många olika sätt för att minska matsvinnet från butikerna. Här kan du läsa om några av våra initiativ och samarbeten.

Whywaste

Som första rikstäckande dagligvarukedja teckande Coop 2018 ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste. De arbetar med intelligent teknik för datumhantering som ger konkreta resultat direkt på butiksnivå. Svinnet i butiker beror ofta på passerat bäst-före-datum. Whywaste vill lösa detta genom appen Semafor, som hjälper butiker att identifiera varor som riskerar att passera bäst-före-datum. Maten kan då prissänkas, tillagas eller skänkas till välgörande ändamål istället för att hamna i soptunnan. I Coop Väst har flera butiker redan testat, med mycket framgångsrika resultat. Whywaste vann SACC New York-Deloitte Green Awards och tilldelades priset under Svensk-Amerikanska handelskammarens årliga hållbarhetskonferens Sustainology Summit den 7 november 2017.

Allwin

I Göteborg samarbetar Coop med Allwin som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer som kvinnojourer, kyrkor och härbärgen. Liknande samar­beten finns på flera platser i Sverige. Under 2017 skänkte Coops butiker totalt 93,5 (85,5) ton mat, motsvarande drygt 208 000 (189 200) måltider.

Re-Taste

Coop är stolt sponsor till krögaren och kocken Paul Svenssons pop up-restaurang ReTaste på Södermalm i Stockholm. Med råvaror från lokala Coop-butiker skapar Paul och hans team fine dining av mat som annars skulle slängts bort. 

Prisbelönt arbete

Coop har vunnit ett flertal priser inom hållbarhet. Vi utsågs till Sveriges mest hållbara varumärke 2018 i Sustainable Brand Index, och har vid flera tillfällen utsetts till Sveriges grönaste varumärke i Differs årliga undersökning. Coop Leksand vann också Årets stora svinnpris i White Guide Green 2018.