För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Sveriges mest hållbara varumärke 2020

För andra året i rad rankas Änglamark som Sveriges mest hållbara varumärke i Nordens största oberoende studie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index, 2020.

Svenska konsumenter har röstat fram Änglamark som det mest hållbara varumärket i branschen inom livsmedel och mat. Över 20 000 respondenter har intervjuats i Sverige.

”Det är ett bevis på att både Änglamark och Coop är riktigt starka varumärken inom hållbarhet. Det är både viktigt och glädjande att Coops hållbarhetsarbete går hem hos våra kunder och medlemmar”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet & kvalitet på Coop.

Coops hållbarhetsarbete har bedrivits under lång tid och är en del av företagets dna. Änglamark, som är med för andra året på Sustainable Brand Index, är ingen nyhet på butikshyllorna utan var en av pionjärerna inom ekologi och miljömärkning när det lanserades 1991. Änglamark rankades även 2019 som det mest hållbara varumärket inom mat och dryck på samma lista.

Sedan starten av Sustainable Brand Index har Coop legat bland de fem topprankade varumärkena. Tre gånger har vi tagit hem segern i totalrankingen: 2018, 2012 och 2011. I år blev det en fjärdeplats för Coop.

Läs mer om rankningen och resultat här

Om undersökningen

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2020 har totalt cirka 58 000 respondenter intervjuats. I Sverige har man i år intervjuat 21 640 respondenter om 381 varumärken i 35 branscher. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2020.