Frågor och svar

Vecka 4-5, den 22 januari till och med den 4 februari, är det val av ägarombud för 2,5 miljoner medlemmar. Coop Norrbotten, Coop Mitt, Coop Gotland, Coop Väst, Konsumentföreningen Stockholm och KF direktanslutna medlemmar väljer vem de tycker bäst representerar dem i sin butik.

Varför ska jag rösta?
Konsumentföreningen och Coop ägs av sina medlemmar. Genom att rösta i valet väljer du vem som ska företräda dig och vara länken mellan medlemmarna, butiken och din konsumentförening. Som tack för att du röstar får du 2000 poäng som sätts in på ditt Coop-konto i slutet av februari.

Jag är medlem i en förening som inte har val, vad kan jag göra?
I vår kommer alla stora föreningar inom Coop att ha ägarombud. Det är de föreningar som är gröna på kartan intill. I år har några av föreningarna arrangerat sina val samtidigt. Alla kunde, av olika anledningar inte vara med. Coop Nord hade val 2017. Coop Oskarshamn, Konsumentföreningen Göta och Coop Kristianstad Blekinge har digitala val. Coop Värmland kommer att ha val av ägarombud senare i vår. Du kan läsa mer om hur det fungerar i just din förening här >

Vad är ett ägarombud?
Ett ägarombud är länken mellan medlemmarna och butiken, och också mellan medlemmarna och föreningen. Ägarombudet är valt av medlemmarna att vara deras språkrör och ombud. Rollen ställer krav och innebär att ägarombudet ska ha

en god kontakt med medlemmarna, tillsammans med en vilja att engagera sig för att butiken ska bli ännu bättre. Mandatperioden för ett ägarombud är på två år. Om du vill veta mer ägarombuden i din förening, eller om du själv är intresserad av uppdraget, kontakta din förening.

Ägarombudet är också representant för medlemmarna på föreningsstämman som är föreningens högst beslutande organ. 

Under vilken period pågår valet?
22 jan till 4 februari

Vem får rösta?
Du måste vara medlem i den konsumentförening som butiken är knuten till. Om du har extrakort som är knutet till någon annans medlemskap kan du inte rösta.

Har du frågor kring medlemskapet, ring medlemsservice 0771-171717, val 2+2. Om du vill se var du är medlem kan du kontakta medlemsservice, läsa i inloggat läge på coop.se eller i Coop-appen om du är osäker på vilken förening du tillhör.

När får jag mina poäng på mitt Coop-konto?
De sätts in på ditt konto i slutet av februari

Varför kan jag inte rösta?

  1. Du är inte medlem i den konsumentförening som butiken är kopplad till.
  2. Du har ett extrakort. Du kan inte rösta om ditt kort är ett extrakort som är knutet till någon annans medlemskap.
  3. Du har skrivit fel ID-nummer och födelsedatum
  4. Du blev medlem efter den 10 januari 2018 och har inte kommit med i röstlängden.

Fungerar det ändå inte? Kontakta medlemsservice på 0771-171717, knappval 2+2

Var kan jag rösta?
Du kan antingen rösta via medlemspunkten i din butik (då endast på de kandidater som är kopplade till den specifika butiken) eller rösta via webben på val.coop.se

Hur många kandidater ska jag rösta på?
Det vanligaste är att du kan rösta på ett ägarombud och att den som får näst flest röster blir ersättare. Men, det ser olika ut i olika föreningar och butiker och det står tydligt hur många du kan rösta på när du har valt butik i valplattformen eller i medlemspunkten.

Vad är valberedningens förslag?
Valberedningens uppgift är att intervjua alla kandidater. De lämnar sedan sitt förslag på vilka de anser vara mest lämpande för uppdraget.

Kan jag föreslå någon annan person förutom de som finns att välja på?
Nej, kandideringstiden avslutades 1 nov 2017 och det går inte att föreslå någon ny person till det här valet.

Får jag ändra mig om jag redan röstat en gång?
Nej, efter du har lagt din röst så kan du inte ändra dig. Du kan endast rösta en gång.

Hur många gånger kan man rösta?
Varje medlem har en röst och kan rösta en gång.

Kan jag rösta i flera butiken?
Nej, du kan endast rösta en gång

Hur vet jag att jag har röstat?
När du har röstat kommer det att stå ”Tack för din röst” på skärmen. Om du inte får en sådan hälsning har du inte tryckt på röstaknappen.

Varför finns det ingen kandidat på den butik jag väljer?
Det finns inte kandidater på alla butiker eftersom ingen har kandiderat och valberedningen inte har hittat någon kandidat till alla butiker. Välj gärna en annan butik du känner till för att rösta i den.

Hur blir jag medlem?
Bli medlem här på coop.se eller säg till i kassan på butiken. Insatsen är 100 kronor som du får tillbaka om du någon gång vill lämna din förening.

För att kunna rösta måste du varit medlem sedan den 10 januari 2018.

Vad händer efter valet?
Rösterna räknas när valet är slutfört och publiceras därefter på www.coop.se/val och föreningarnas egna hemsidor:

Dina 2 000 poängen sätts in på ditt Coop-konto i slutet av februari.

Vad innebär medlemsdagen den 27 januari?
Den 27 januari, mitt under valperioden, är det medlemsdag i butikerna. Det innebär att butikscheferna eller ställföreträdande finns på plats i butiken mellan klockan 11-14 för att bjuda på något att äta och prata med medlemmar och kunder. I de flesta av butikerna finns ägarombudskandidater och/eller ägarombud valda i förra valet finns på plats och hjälper medlemmar att rösta och berättar mer om valet.

Medlemsdagen ersätter i några av förningarna de gamla distriktsstämmorna. Det är under medlemsdagen som du kan prata med butikschefen för att få höra mer om din butik. De ägarombud som väljs representerar sedan dig på föreningsstämman (eller årsmöte för KF direktanslutna medlemmar) senare i vår. 

Har du frågor om medlemskapet?
Kontakta medlemsservice 0771-171717, val 2+2

 

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies