Hälsan och maten

För sjunde året i rad ger Svensk Dagligvaruhandel ut rapporten Maten och folkhälsan som bland annat Coop bidragit till. Rapporten beskriver svenska konsumtionstrender och dagligvaruhandelns arbete för bättre matvanor.

Kortfattat så visar rapporten att det stora intresset för matens innehåll håller i sig – trots att vi fortfarande inte äter som vi borde. Vi har fortfarande för hög andel med fett, salt, socker och för lite fullkorn och nyttiga fetter i vår mat. I butik ser vi att försäljningen av mindre nyttiga livsmedel som feta charkprodukter och godis ökar medan nyckelhålsmärkta produkter minskar.

I övrigt syns det även att frukt- och gröntätandet långsamt ökar något, precis som försäljningen av laktos- och glutenfria varor, samt att oron över tillsatser fortfarande är stor men att den totala oron för innehållet i maten börjar mattas av.

I rapporten redovisas Svensk Dagligvaruhandels syn på hälsa och mat och exempel på vad det kan innebära i butiken. Rapporten vill också lyfta det behovs som finns för att ta fram en nationell plan med mål och riktlinjer för myndigheter och daglighandelns aktörer för en bättre folkhälsa.

Läs hela rapporten här