Uppdaterad: 21 september 2020
Administration av Coop Medlemsprogram:
- Administration av medlemsansökningar
- Föra medlemsregister
- Administration av poäng för Coop och partners
- Administrera självscanningstjänst (ShopExpress)
- Kortlöst medlemskap
- Administration av ansökningar till Mastercard
- Administration av ansökningar till Matkonto
|
För att ingå och fullgöra avtal med dig om ditt medlemskap i Coop Medlem |
Ta fram och marknadsföra riktade erbjudanden till medlemmar/ hushåll i Coop Medlemsprogram:
- Ta fram målgrupper för olika erbjudanden från Coop och partners, baserat på köphistorik, utnyttjande av partners erbjudande, preferenser, familjesituation, engagemang i andra kundklubbar
- Genomföra utskick/publicering av riktade personliga erbjudanden
- Uppföljning av respons och utnyttjande
|
För att fullgöra avtal med dig om ditt medlemskap i Coop Medlem |
Administration och genomförande av olika event och tävlingar i egen regi eller i samarbete med våra partners:
- Upprätta deltagarlistor
- Kommunicera med deltagare i en tävling, exempelvis bekräftelse på anmälningar, frågor eller utvärderingar
- Utse vinnare och förmedla vinster (exempelvis utbetalningar eller resebokningar)
|
Samtycke genom entydigt bekräftande handling, exempelvis att du anmäler dig till en tävling |
Generella analyser på aggregerad nivå baserat på olika typer av information för att kunna utveckla och förbättra våra erbjudande genom exempelvis:
- Göra tjänster med användarvänliga
- Förbättra varu- och logistik flöden
- Utveckla sortimentet
- Planera nyetableringar av butiker
- Förbättra butiksupplevelsen
|
Intresseavvägning, där vårt berättigade intresse är att kunna bedriva en kostnadseffektiv och konkurrenskraftig verksamhet som ger kundnytta |
Genomföra olika kundmätningar för att säkra att vårt erbjudande är kundanpassad:
- Kundundersökningar och nöjdhetsmätningar
- Administrera Coops medlemspanel
- Administrera ersättning till deltagare i medlemspanelen och kundundersökningar
|
Samtycke genom entydigt bekräftande handling, exempelvis att du anmäler dig till en kundundersökning |
För att kunna hantera kundtjänstärenden:
- Kommunicera med medlemmar och kunder och besvara frågor som kommer in till kundtjänst eller i andra digitala kanaler
- För att säkerställa kundens identitet
- Utreda klagomål eller supportärenden (inklusive teknisk support)
|
För att fullgöra vårt avtal med dig
För att fullgöra rättsliga förpliktelser
Intresseavvägning, där vårt berättigade intresse är att kunna tillhandahålla effektiv support och ärendehantering till medlemmar och kunder
|
Ekonomistyrning, bokföring och redovisning
- Vi använder dina transaktioner för vår bokföring och redovisning
|
För att fullgöra rättsliga förpliktelser |
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott eller bedrägerier. Personuppgifter behandlas t.ex. genom kameraövervakning |
Intresseavvägning, där vårt berättigade intresse är att kunna tillhandahålla ett kvalitetssäkrat erbjudande samt en säker butiksmiljö för kunder och anställda |
För att hantera ditt användarkonto, exempelvis:
- Skapa och administrera ditt konto
- Följa orderhistorik
- Hantera historik exempelvis om betalsätt.
- Påminna om kvarglömda produkter i varukorgen
|
För att fullgöra vårt avtal med dig |
För att kunna hantera dina beställningar exempelvis:
- Leverera beställda varor inklusive avisering av leverans samt kontakt vid avvikelse
- Upprätthålla korrekta och uppdaterade uppgifter på dina personliga sidor
- Hantera din betalning på ett säkert sätt med olika betalmetoder exempelvis DIBS
- Hantera reklamationer och garantiärenden för beställd eller köpt produkt
|
För att fullgöra vårt avtal med dig För att fullgöra rättslig förpliktelse |
För att rikta personliga erbjudanden från Coop och våra samarbetspartners baserat på köphistorik, sessionshistorik samt inköpt geokodad information. |
Samtycke för kunder som ej är medlemmar i Coops medlemsprogam För att fullgöra avtal med kunder som är medlemmar i Coops medlemsprogram |
För att kunna ge en personlig butiksupplevelse online, exempelvis:
- Visa personligt anpassat innehåll såsom produktrekommendationer baserat på tidigare köp eller cookie-historik
- Visa förslag på inköpslistor eller andra liknande åtgärder som ger mervärde för dig som kund
|
Intresseavvägning, varvid det ligger i vårt intresse att ge en positiv kundupplevelse genom att det är enkelt att använda våra tjänster och att de vi kommunicerar uppfattas som relevant |
Generella analyser på aggregerad nivå baserat på olika typer av information för att kunna utveckla och förbättra våra erbjudande genom exempelvis:
- Göra tjänster mer användarvänliga
- Förbättra varu- och logistikflöden
- Utveckla sortimentet
|
Intresseavvägning, varvid det ligger i vårt intresse att kunna bedriva en kostnadseffektiv och konkurrenskraftig verksamhet som ger kundnytta |
För att kunna hantera kundtjänstärenden:
- Kommunicera med medlemmar och kunder och besvara frågor som kommer in till kundtjänst eller i andra digitala kanaler
- Utreda klagomål eller supportärenden (inklusive teknisk support)
|
För att fullgöra vårt avtal med dig Intresseavvägning, varvid vårt berättigade intresse är att kunna tillhandahålla effektiv support och ärendehantering till medlemmar och kunder |
Ekonomistyrning, bokföring och redovisning
- Vi använder dina transaktioner för vår bokföring och redovisning
|
För att fullgöra rättsliga förpliktelser |
Enligt lag gäller särskilda regler för marknadsföring där automatiserade beslut tillämpas, som kan få rättsliga följder eller som innebär att du påverkas i betydande grad på liknande sätt. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter på detta sätt utan att informera dig i förväg, och om nödvändigt inhämta ditt samtycke.