Camilla, ansvarig konfektyr och chips

Efter gymnasiet visste inte Camilla vad hon skulle göra och av en slump tog hon ett extrajobb på Coop. Ett lyckodrag visade det sig, för idag - 23 år senare, är hon fortfarande kvar i butiksvärlden.

– Jag gillar att ingen dag är den andra lik, man tröttnar aldrig, säger hon.

Camilla har jobbat i butik i nästan hela sitt liv. Ett extrajobb ledde efter en tid till ett heltidsjobb och idag har hon hand om schemaläggningen i butiken samt konfektyr- och chipsavdelningen.

Det är högt tempo i butiken och arbets­uppgifterna är omväxlande.

– I min roll är det viktigt att vara en bra lyssnare och informera eftersom vi arbetar så olika tider. Det är viktigt att ha bra kontakt med varandra så man har roligt ihop.

En vanlig dag börjar ofta med att Camilla gör i ordning ett kassaschema och kollar så att dagen fungerar och att ingen är sjuk. Sedan är det dags för varuplock och avstämningsmöte med säljledaren i butiken. Innan hon går hem avslutar hon dagen med ännu mer schemaläggning.

– Jag jobbar både kvällar och helger, aldrig måndag till fredag. Det är högt tempo i butiken och arbetsuppgifterna är omväxlande.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Tempot och kunderna. Sedan är det roligt att hjälpa till när någon kommer in och har sett ett nytt recept som de ska handla mat till. Häromdagen kom det in en kund som frågade om vi hade kardemummakapslar och det visste jag att vi inte hade. Då googlade jag fram vad man kunde ersätta det med och fick reda på att man kan ersätta kapslar med 1.5 tesked vanlig kardemumma. Det är kul med service och när man märker att kunderna verkligen blir glada över att få lite hjälp.

Vad är utmaningen med din tjänst?

– Det finns många utmaningar. I butiken ska det vara välfyllt och ordning och reda. Kunderna måste vi vara lyhörda för när det gäller nya trender och sortiment. Tyvärr är många tysta och då får vi aldrig veta om något behöver förändras. Eftersom jag även håller på med scheman så är det en utmaning att få det att fungera för alla på min avdelning.

Du har jobbat i butik i över 20 år, berätta vad som har förändrats genom tiderna!

– Förut gick man med en dosa och beställde varor i butiken. Idag jobbar vi med automatiska beställningar (CAO) vilket innebär att när varan sjunker till minilager beställs den hem automatiskt. På så sätt så är detta inte kopplat till en person, men det krävs fortfarande att man övervakar och ser till så att rätt varor och mängder kommer in till butiken.

Relaterat innehåll

Jobba på Coop

Vill du vara med och påverka hur våra kunder uppfattar oss? Då har du kommit rätt! Som tjänsteman får du stor insikt i företaget.

5 skäl att jobba på Coop

Intresserad av att bli Coopare? Här är de fem främsta skälen till att folk väljer jobba hos oss.

Många jobb

Just nu pågår stora förändringar för att bli framtidens företag - häng med på förändringsresan!

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies