Frågor och svar om Scan & Pay

Erbjudanden och poäng

  • Ja, det fungerar om man är medlem och handlar i en butik som tillhör den Coop-förening man ingår i.

    I betalsteget behöver eventuella erbjudanden och rabatter aktiveras under rubriken "Rabatter och kuponger". Du behöver bocka i erbjudandet för att aktivera det för köpet.

  • Du kan använda dina e-kuponger i Scan & Pay, om du är både:
    - inloggad i Scan & Pay med Mobilt Bank-ID
    - och handlar i en butik som finns i din förening

  • Ja, du får den extra 0,5 betalkortspoängen (0,5 poäng extra per krona) när du betalar med Coop Matkonto i Scan & Pay.

  • Ja, du får extra 0,5 betalkortspoäng (0,5 poäng extra per krona) när du betalar med Coop Mastercard i Scan & Pay. Du kan se betalkortspoängen ca 3-6 bankdagar efter att ditt köp bokförts.

  • Ja, det går bra. Om ni båda är befintliga medlemmar och önskar koppla samman era medlemskap eller att en av er tidigare haft ett extrakort behöver du kontakta vår Kundservice

    Om du som befintlig medlem önskar att koppla till ett extrakort till en person som saknar det eller inte har ett eget medlemskap, kan du antingen kontakta Kundservice eller beställa i inloggat läge på coop.se. Då gör du så här:

    Du loggar in på coop.se, klickar på ditt namn och sedan på inställningar. Under inställningar finns ”Medlemshushåll” med ett plustecken ”Lägg till hushållsdeltagare”.

    Efter att du har registrerat ett gemensamt medlemskap behöver du logga in med BankID i Scan & Pay för att den ska känna av medlemskapet.

Betalning

  • Du kan välja att spara dina betalkort i Swedbank Pays gränssnitt, då ser du dem varje gång du handlar med Scan & Pay. Om du väljer att inte spara ditt betalkort behöver du fylla i uppgifterna vid nästa köp, eller välja annat betalmedel.

    Om du har en äldre version av appen tas kortuppgifterna bort om du loggar ut. Detta på grund av säkerhetsskäl. Har du blivit utloggad i en äldre version av appen behöver du lägga till kortuppgifterna på nytt.

  • Betalning med American Express stöds sedan den 14 november. Vi har arbetat hårt med att införa Amex, eftersom vi vet att det varit mycket eftertraktat bland våra kunder.

Kvitton och debitering

  • I den senaste appversionen syns endast de köp som gjorts i Scan & Pay.
    Om dina tidigare Scan & Pay-köp inte syns i appen, testa att uppdatera till den senaste versionen.
    Uppmärksamma också att dina tidigare köp och kvitton rensas om du raderar appen och laddar ner den igen.

  • Felaktiga dubbeldebiteringar ska återbetalas per automatik om köpen är gjorda på samma kvitto. För tillfället kan det tyvärr ta 1-4 dagar.
    Har du inte fått pengarna tillbaka efter 5-7 arbetsdagar, kontakta Kundservice.

Handla i butiken

  • Butikspersonalen hjälper dig att öppna grinden om utscanningskoden inte skulle fungera.

  • I dagsläget fungerar det inte att skanna fysiska kuponger eller pantkvitton. Detta är under utveckling och vi beklagar att detta ännu inte är tillgängligt.

  • Vi jobbar så fort vi kan med att lägga till fler och fler butiker i Scan & Pay. Antalet ökar för varje vecka. Du kan se i appen när din butik har blivit ansluten.

  • Nej, inte som det ser ut idag. Däremot behöver du som kund ha ett svenskt BankID, vilket man ofta behöver vara 13 år för (beroende på bank).

    Det finns även några butiker som valt att införa åldersgräns för att handla med Scan & Pay. Det kan vara bra att veta att de varor i våra butiker som har åldersgräns för inköp (energidryck, tobak, folköl till exempel) inte kan köpas om du är under åldersgränsen.

  • Det kan bero på att täckningen eller din wifi-uppkoppling inte är bra nog just där du befinner dig i butiken. Det kan fungera bättre att scanna varan på en annan plats i butiken där täckningen är bättre. I de fall butiken har fungerande wifi, kan du använda det i stället. Prova gärna att stänga ner och öppna upp appen igen, ibland kan det lösa problemet.

  • Det finns enstaka varor vars priser är felaktiga eller där en kampanj inte gått in. Betala varan i vanlig kassa och be butiken göra en felanmälan.

  • Nej, just nu går det tyvärr inte att logga in i appen utan ett svenskt bankID. Vi ser över möjligheten att införa alternativa identifieringssätt.

Om du inte hittar svar på din fråga, kontakta Kundservice så hjälper de dig vidare.