Frågor och svar om Scan & Pay-appen

Erbjudanden och poäng

  • Ja, det fungerar, om man är medlem och i inloggad i appen.

    Gå in under "Rabatter & Kuponger". I det sista steget vid betalningen, bocka i erbjudandet för att aktivera den för köpet. Kom ihåg att du bara får rabatt i en butik som tillhör din Coop-förening.

  • Du kan använda dina e-kuponger i Scan & Pay, om du är både:
    - inloggad i Scan & Pay med Mobilt Bank-ID
    - och handlar i en butik som finns i din förening

  • Ja, du får den extra 0,5 betalkortspoängen (0,5 poäng extra per krona) när du betalar med Coop Matkonto i Scan & Pay.

  • Ja, du får extra 0,5 betalkortspoäng (0,5 poäng extra per krona) när du betalar med Coop Mastercard i Scan & Pay. Du kan se betalkortspoängen ca 3-6 bankdagar efter att ditt köp bokförts.

  • Ja, det går bra. Om ni båda är befintliga medlemmar och önskar koppla samman era medlemskap eller att en av er tidigare haft ett extrakort behöver du kontakta vår kundservice på 0771- 17 17 17.

    Om du som befintlig medlem önskar att koppla till ett extrakort till en person som saknar det eller inte har ett eget medlemskap, kan du antingen kontakta kundservice eller beställa i inloggat läge på coop.se. Då gör du så här:

    Du loggar in på coop.se, klickar på ditt namn och sedan på inställningar. Under inställningar finns ”Medlemshushåll” med ett plustecken ”Lägg till hushållsdeltagare”.

    Efter att du har registrerat ett gemensamt medlemskap behöver du logga in med BankID i Scan & Pay för att den ska känna av medlemskapet.

Betalning

  • När du loggar ut från appen, tas kortuppgifterna bort av säkerhetsskäl. Har du blivit utloggad behöver du lägga till kortuppgifterna på nytt. Vår rekommendation är att endast logga ut om man ska byta användare – det vill säga om en annan person vill använda appen för köp.

  • Vi arbetar på en lösning så att det även ska gå att koppla sitt Amex-kort i Scan & Pay. Vi hoppas att kunna erbjuda en lösning framöver men har inget datum för lansering ännu.

Kvitton och debitering

  • Om tidigare köp inte syns, uppdatera appen med den senaste versionen. Alla köp syns då oavsett om du handlat med Swish, kort, med Scan & Pay eller i vanlig kassa.

  • Felaktiga dubbeldebiteringar ska återbetalas per automatik om köpen är gjorda på samma kvitto. För tillfället kan det tyvärr ta 1-4 dagar.

Handla i butiken

  • Butikspersonalen hjälper dig att öppna grinden om utscanningskoden inte skulle fungera.

  • I dagsläget fungerar det inte att skanna fysiska kuponger eller pantkvitton. Detta är under utveckling och vi beklagar att detta ännu inte är tillgängligt.

  • Vi jobbar så fort vi kan med att lägga till fler och fler butiker i Scan & Pay. Antalet ökar för varje vecka. Du kan se i appen när din butik har blivit ansluten.

  • Nej, inte som det ser ut idag. Det kan vara bra att veta att de varor i våra butiker som har åldersgräns för inköp (energidryck, tobak, folköl till exempel) inte kan köpas om du är under åldersgränsen.

  • Det kan bero på att täckningen eller din wifi-uppkoppling inte är bra nog just där du befinner dig i butiken. Det kan fungera bättre att scanna varan på en annan plats i butiken där täckningen är bättre. I de fall butiken har fungerande wifi, kan du använda det i stället. Prova gärna att stänga ner och öppna upp appen igen, ibland kan det lösa problemet.