Frågor och svar om Scan & Pay-appen

Erbjudanden och poäng

  • Fungerar medlemserbjudanden som exempelvis tisdagsrabatt, värdecheckar och pensionärsrabatten i Scan & Pay?

    Pil

    Ja, det fungerar, om man är medlem och i inloggad i appen.

    Gå in under "Rabatter & Kuponger". I det sista steget vid betalningen, bocka i erbjudandet för att aktivera den för köpet. Kom ihåg att du bara får rabatt i en butik som tillhör din Coop-förening.

  • Jag ser inte mina personliga erbjudanden?

    Pil

    Du kan använda dina e-kuponger i Scan & Pay, om du är både:
    - inloggad i Scan & Pay med Mobilt Bank-ID
    - och handlar i en butik som finns i din förening

  • Får jag mina extra poäng vid köp med Coop Matkonto i Scan & Pay?

    Pil

    Ja, du får den extra 0,5 betalkortspoängen (0,5 poäng extra per krona) när du betalar med Coop Matkonto i Scan & Pay.

  • Varför får jag inte mina betalkortspoäng när jag betalar med Coop Mastercard i Scan & Pay?

    Pil

    Just nu (16 juli 2021) får du inte den extra 0,5 betalkortspoängen (0,5 poäng extra per krona) när du betalar med Coop Mastercard i Scan & Pay. För att erhålla betalkortspoängen behöver du som medlem för tillfället vända dig till en bemannad kassa/snabbkassa. Vi är ledsna för det, men jobbar på att lösa problemet. Poängen du som medlem får via poängtrappan får du precis som vanligt när du är inloggad med BankID.

  • Kan jag som kund använda någon familjemedlems medlemskap via Scan & Pay för att samla gemensamma poäng?

    Pil

    Ja, det går bra. Gör så här:
    - logga in i Scan & Pay
    - registrera ett gemensamt hushåll
    - registrera två eller flera personnummer som är kopplat till samma medlemskap

Betalning

  • Jag ser inte längre mina kort i appen?

    Pil

    När du loggar ut från appen, tas kortuppgifterna bort av säkerhetsskäl. Har du blivit utloggad behöver du lägga till kortuppgifterna på nytt. Vår rekommendation är att endast logga ut om man ska byta användare – det vill säga om en annan person vill använda appen för köp.

  • När kommer Amex fungera i Scan & Pay?

    Pil

    Vi arbetar på en lösning så att det även ska gå att koppla sitt Amex-kort i Scan & Pay. Vi hoppas att kunna erbjuda en lösning inom kort men har inget datum för lansering ännu.

Kvitton och debitering

  • Varför ser jag inte några kvitton under tidigare köp?

    Pil

    Säkerställ först att du är i inloggat läge. Om tidigare köp fortfarande inte syns, uppdatera appen med den senaste versionen. Alla köp syns då oavsett om du handlat med Swish, kort, med Scan & Pay eller i vanlig kassa.

  • Jag har blivit dubbeldebiterad, vad gör jag nu?

    Pil

    Felaktiga dubbeldebiteringar ska återbetalas per automatik om köpen är gjorda på samma kvitto. För tillfället kan det tyvärr ta 1-4 dagar.

Handla i butiken

  • Jag kan inte passera utgången, grinden fungerar inte?

    Pil

    Butikspersonalen hjälper dig att öppna grinden om utscanningskoden inte skulle fungera.

  • Jag kunde inte skanna mitt pantkvitto eller någon fysisk rabattkupong i butik?

    Pil

    I dagsläget fungerar det inte att skanna fysiska kuponger eller pantkvitton. Detta är under utveckling och vi beklagar att detta ännu inte är tillgängligt.

  • Varför finns inte min lokala butik med i Scan &Pay?

    Pil

    Vi jobbar så fort vi kan med att lägga till fler och fler butiker i Scan & Pay. Antalet ökar för varje vecka. Du kan se i appen när din butik har blivit ansluten.

  • Finns det någon åldersgräns på att handla med appen Scan&Pay?

    Pil

    Nej, inte som det ser ut idag. Det kan vara bra att veta att de varor i våra butiker som har åldersgräns för inköp (energidryck, tobak, folköl till exempel) inte kan köpas om du är under åldersgränsen.

  • Jag får upp ett meddelande som säger att mobilen inte har internet, trots att jag har full täckning?

    Pil

    Om du får problem med internet kan det bero på att täckningen inte är bra nog just där du befinner dig i butiken. Det kan fungera bättre att scanna varan på en annan plats i butiken där täckningen är bättre. I de fall butiken har fungerande wifi, kan du använda det i stället. Prova gärna att stänga ner och öppnas upp appen igen, ibland kan det lösa problemet.