Vanliga frågor om sparkonto

Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder ställer.

Öppna sparkonto

  • Du öppnar enkelt ett nytt sparkonto under Öppna sparkonto.

  • För att öppna ett sparkonto behöver du ha fyllt 18 år, samt vara folkbokförd i Sverige.

  • Nej, för att öppna konto ska man ha fyllt 18 år.

  • Nej, var och en får öppna var sitt konto.

  • Du skaffar BankID via din huvudbank.

  • Ja, enligt konsumentkreditlagen gäller 14 dagars ångerrätt för Coops finansiella tjänster, med stöd av lagen om distansavtal eftersom avtal om sådana tjänster ingås via internet. Läs mer under juridisk information här

    Om du vill ångra ett avtal kan du kontakta Kundservice 

Mitt sparande

  • Börja månadsspara enkelt via autogiro genom att logga in i Kundportalen på coop.se/login-sparkonto och klicka på Sparkonto > Månadsspara i menyn.

    Där väljer du att göra din autogiroanmälan genom att fylla i vårt digitala formulär och signera autogiromedgivandet med BankID. Du väljer själv hur mycket du vill sätta in samt vilket datum som pengarna ska dras från ditt bankkonto varje månad.

  • Du kan enkelt ändra belopp eller dragningsdag på ditt månadssparande genom att ringa till Kundservice på telefon. Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Räntan på Coop Sparkonto är rörlig. Aktuell ränta för Coop Sparkonto hittar du under kontodetaljer för ditt sparkonto.

  • Ja, Coop Sparkonto och Coop Fasträntekonto omfattas av insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Insättningsgarantin ersätter kapital upp till 1 050 000 kronor per person och institut. Läs mer under insättningsgarantin.

  • Du hittar ditt årsbesked digitalt i vår Kundportal. Logga in med BankID på coop.se/login-sparkonto och klicka på Dokument i menyn. Där kan du också välja att ladda ner ditt årsbesked.

  •  

    1. Logga in i Kundportalen för sparkonto.

    2. Klicka på ”Sparkonto” i menyn i Kundportalen och klicka på det sparkonto du vill byta namn på.

    3. Klicka på pennan till höger om produktnamnet högst upp på sidan.

    4. Skriv in nytt namn på kontot och klicka på spara ändringar.

  • Du betalar 30 % skatt på den kapitaliserade räntan på ett vanligt sparkonto ifall den intjänade räntan överstiger 100 kr.

    Banken lämnar in en kontrolluppgift till Skatteverket på den ränta du får. Skatten du betalar på räntan på ditt sparkonto tas upp i din skattedeklaration som ”inkomst av kapital”. 

Logga in på mitt sparkonto

  • Du loggar enkelt in i Kundportalen med BankID på coop.se/login-sparkonto.

  • Du skaffar BankID via din huvudbank.

Överföring & insättning av pengar

  • Logga in i kundportalen och klicka på ”Sätt in pengar”. Välj vilket sparkonto du vill sätta in pengar på och därefter betalsätt.

    Med Swish eller banköverföring finns pengarna på kontot inom två vardagar. Du kan också månadsspara enkelt via autogiro.

  • För att kunna göra uttag behöver du föranmäla konto. Föranmälan av konto gör du i Kundportalen. 

    I Kundportalen klickar du på ”Överför pengar”. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-sparkonto.

  • En insättning med Swish eller banköverföring kommer in på ditt sparkonto inom två vardagar. Hur lång tid det tar beror också på den bank du använder och vilken tid på dygnet du gör insättningen.

  • Maxbelopp är 150 000 kr per transaktion. Din beloppsgräns för överföringar per dag och månad med Swish väljer du hos din andra bank. En insättning till ditt sparkonto inkluderas i det totala Swish-beloppet.

  • Pengarna förs över till ditt förvalda mottagarkonto inom 1-3 bankdagar, beroende på vilken bank du har och vilken tid på dygnet du gjorde överföringen. I vissa fall kan överföringen även ske samma dag.

  • Överföringar mellan Coop Sparkonton genomförs samma dag.

  • Nej, du kan inte göra en direktöverföring av pengar från ditt Coop Sparkonto till utländsk bank. För över pengarna till ditt föranmälda bankkonto och gör sedan överföringen till utlandet från din huvudbank.

  • Nej, du kan göra så många uttag och insättningar du vill. Alla uttag och insättningar är kostnadsfria.

Tekniska problem

  • Om du har favoritmarkerat login-sidan kan du ta bort sidan som favorit och prova att logga in på nytt på ditt privatlån eller ditt sparkonto. Du kan sedan favoritmarkera sidan igen i inloggat läge. Därefter ska du endast behöva logga in med BankID en gång. 

    Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon.
    Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Du kan prova följande:

    • Prova att byta webbläsare till Chrome, Safari eller Edge. Dessa webbläsare är optimerade för att fungera med Kundportalen.

    • Om sidan är favoritmarkerad, ta bort den som favorit och logga in på nytt via hemsidan. Sedan favoritmarkera på nytt.

    • Testa inkognito (privat fönster).

    • Testa via en annan enhet (t ex mobilen).

    • Testa via telefonen igen, men med mobilt nätverk (utan wifi).

    Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon.
    Kontaktuppgifter hittar du här.