Vanliga frågor om sparkonto
Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder ställer.
Öppna sparkonto
-
Hur öppnar jag ett nytt sparkonto?
Du öppnar enkelt ett nytt sparkonto under Öppna sparkonto.
-
Vem kan öppna ett sparkonto?
För att öppna ett sparkonto behöver du ha fyllt 18 år, samt vara folkbokförd i Sverige.
-
Kan man öppna konto till sina minderåriga barn?
Nej, för att öppna konto ska man ha fyllt 18 år.
-
Vi är två som vill ha konto tillsammans, går det?
Nej, var och en får öppna var sitt konto.
-
Jag har inte BankID, hur skaffar jag det?
Du skaffar BankID via din huvudbank.
-
Kan jag ångra mitt avtal?
Ja, enligt konsumentkreditlagen gäller 14 dagars ångerrätt för Coops finansiella tjänster, med stöd av lagen om distansavtal eftersom avtal om sådana tjänster ingås via internet. Läs mer under juridisk information här.
Om du vill ångra ett avtal kan du kontakta Kundservice
Mitt sparande
-
Hur startar jag ett månadssparande?
Börja månadsspara enkelt via autogiro genom att logga in i Kundportalen och klicka på Sparkonto > Månadsspara i menyn. Där väljer du att göra din autogiroanmälan genom att fylla i vårt digitala formulär och signera autogiromedgivandet med BankID. Du väljer själv hur mycket du vill sätta in samt vilket datum som pengarna ska dras från ditt bankkonto varje månad.
Logga in med BankID -
Hur ändrar jag belopp och dragningsdag på mitt månadssparande?
Du kan enkelt ändra belopp eller dragningsdag på ditt månadssparande genom att ringa till Kundservice på telefon. Kontaktuppgifter hittar du här.
-
Vilken ränta får jag?
Den aktuella räntan på Coop Kapitalkonto är 0,60 %. Räntan kapitaliseras och sätts in på sparkontot vid årsskiftet.
-
Gäller den statliga insättningsgarantin på mitt sparkonto hos er?
Ja, Coop Kapitalkonto omfattas av insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Insättningsgarantin ersätter kapital upp till 1 050 000 kronor per person och institut. Läs mer under insättningsgarantin.
-
Var hittar jag mitt årsbesked?
Du hittar ditt årsbesked digitalt i vår Kundportal. Logga in med BankID på coop.se/login-sparkonto och klicka på Dokument i menyn. Där kan du också välja att ladda ner ditt årsbesked.
Logga in på mitt sparkonto
-
Hur loggar jag in på era inloggade tjänster?
Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-sparkonto
-
Jag har inte BankID, hur skaffar jag det?
Du skaffar BankID via din huvudbank.
Överföring & insättning av pengar
-
Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?
Insättning till ditt sparkonto gör du enkelt till vårt PlusGiro: 496 03 04-6. Ange beloppet du vill sätta in och OCR-nummer som referens.
I Kundportalen klickar du på ”Sätt in pengar”. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-sparkonto.
-
Hur tar jag ut pengar på mitt sparkonto?
För att kunna göra uttag behöver du föranmäla konto. Föranmälan av konto gör du när du loggat in.
På våra inloggade sidor klickar du på ”Överför pengar”. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-sparkonto -
Hur lång tid tar en insättning till mitt sparkonto?
Pengarna kommer in på ditt sparkonto inom 1-3 bankdagar, beroende på vilken bank du har och vilken tid på dygnet du gjorde överföringen. I vissa fall kan insättningen även ske samma dag.
-
Hur lång tid tar ett uttag från mitt sparkonto?
Pengarna förs över till ditt förvalda mottagarkonto inom 1-3 bankdagar, beroende på vilken bank du har och vilken tid på dygnet du gjorde överföringen. I vissa fall kan överföringen även ske samma dag.
-
Hur lång tid tar en överföring mellan Coop Kapitalkonton?
Överföringar mellan Coop Kapitalkonton genomförs samma dag.
-
Kan jag föra över pengar till utländsk bank?
Nej, du kan inte göra en direktöverföring av pengar från ditt Coop Kapitalkonto till utländsk bank. För över pengarna till ditt föranmälda bankkonto och gör sedan överföringen till utlandet från din huvudbank.
-
Finns det någon begränsning i hur många uttag jag får göra under en viss period?
Nej, du kan göra så många uttag och insättningar du vill. Alla uttag och insättningar är kostnadsfria.
Tekniska problem
-
Varför behöver jag logga in med BankID två gånger?
Om du har favoritmarkerat login-sidan kan du ta bort sidan som favorit och prova att logga in på nytt på ditt privatlån eller ditt sparkonto. Du kan sedan favoritmarkera sidan igen i inloggat läge. Därefter ska du endast behöva logga in med BankID en gång.
Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon.
Kontaktuppgifter hittar du här. -
Varför kan jag inte komma in i Kundportalen?
Du kan prova följande:
- Prova att byta webbläsare till Chrome, Safari eller Edge. Dessa webbläsare är optimerade för att fungera med Kundportalen.
- Om sidan är favoritmarkerad, ta bort den som favorit och logga in på nytt via hemsidan. Sedan favoritmarkera på nytt.
- Testa inkognito (privat fönster).
- Testa via en annan enhet (t ex mobilen).
- Testa via telefonen igen, men med mobilt nätverk (utan wifi).
Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon.
Kontaktuppgifter hittar du här. - Prova att byta webbläsare till Chrome, Safari eller Edge. Dessa webbläsare är optimerade för att fungera med Kundportalen.