Vanliga frågor om Coop Privatlån

Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder ställer om privatlån.

Ansöka om privatlån

  • Vad får jag för ränta?

    Pil

    Räntan sätts individuellt när du skickat in din ansökan om Coop Privatlån och baseras på dina uppgifter i ansökan och den kreditprövning som genomförs.

    Om du som låntagare dessutom är Coop-medlem och söker via coop.se får du alltid 1 procentenhet lägre ränta från din individuellt satta ränta än vad icke-medlemmar får. För dig som Coop-medlem blir din ränta alltså mer förmånlig.

  • Vad krävs för att få låna?

    Pil

    För att ansöka om privatlån krävs att:

    • Samtliga sökande är minst 20 år 
    • Ingen av de sökande har betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
    • En sökande har en fast inkomst på minst 20 000 kr/månad
    • En sökande har en tillsvidareanställning, har varit egen företagare i minst två år eller är pensionär
    • En sökande ska ha varit folkbokförd i Sverige de senaste tre åren
  • När får jag pengarna?

    Pil

    Från att ditt privatlån beviljats har du normalt sett pengarna på ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar. 

  • Hur fungerar ett privatlån?

    Pil

    Ett privatlån är ett lån utan säkerhet. Ett privatlån kallas också ofta för blancolån. Ett lån utan säkerhet betyder att den som lånar pengar inte anger någon egendom som garanti för att kunna få teckna ett lån, till skillnad från till exempel ett bostadslån där bostaden är säkerheten och lämnas som en slags pant till långivaren. Hos oss kan du ansöka om privatlån på 15 000 – 500 000 kr och räntan baseras på en individuell nivå.

  • Kan jag höja mitt privatlån?

    Pil

    Det går inte att utöka ditt befintliga Coop Privatlån, däremot går det alltid att göra en ny ansökan på coop.se och därmed inkludera ditt befintliga privatlån och lösa in det gamla. Bra att ha i åtanke är att du maximalt kan ansöka om 500 000 kr vilket även inkluderar ditt befintliga lån. Du kan även ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, så hjälper vi dig.

  • Har jag någon fördel som medlem när jag tar ett Coop Privatlån?

    Pil

    Som Coop-medlem får du 1 % lägre ränta på ditt Coop Privatlån.

  • Varför tar ni en kreditupplysning?

    Pil

    MedMera Bank följer en god kreditgivningssed och i bedömningen av varje ny kreditansökan behöver vi alltid ta en kreditupplysning för att säkerställa att en återbetalningsförmåga finns.

  • Kan jag logga in på coop.se och se status på min pågående låneansökan?

    Pil

    Om du vill se status på en pågående ansökan kan du logga in med BankID på medmerabank.coop.se/lana och följa låneansökans status.

  • När får jag svar på min låneansökan?

    Pil

    Vid ansökningstillfället får du svar direkt på skärmen ifall du får ett låneerbjudande eller inte.

    Om du vill se status på en pågående ansökan kan du logga in med BankID på medmerabank.coop.se/lana och följa låneansökans status.

Betalning och fakturor

  • Hur betalar jag på mitt privatlån?

    Pil

    Du betalar enklast och kostnadsfritt genom att välja autogiro. För att anmäla autogiro behöver du logga in på ditt privatlån. Du kan även betala dina avier i Kivra samt manuellt. Har du inte autogiro tillkommer en aviseringsavgift på 20 kr/mån. 

  • När kommer första fakturan för mitt Coop Privatlån?

    Pil

    Samma månad som du får ditt Coop Privatlån utbetalt till ditt konto kommer du inte att få någon faktura. Från och med månad två till och med den månad du slutbetalat lånet kommer du att nås av en faktura varje månad.

  • Hur kommer första fakturan för mitt Coop Privatlån?

    Pil

    Din första faktura för ditt Coop Privatlån kommer antingen via Kivra eller via brev. 

    Är du ansluten till Kivra kommer fakturan per automatik till den digitala brevlådan. Om du har Kivra och istället vill få din faktura via brev kan du avregistrera våra utskick i Kivra. Läs mer på coop.se/kivra

  • Varför skiljer sig första fakturabeloppet från min månadskostnad?

    Pil

    Första fakturabeloppet avser endast ränta och avgifter. Dina resterande fakturor kommer att avse ränta och amortering samt eventuella avgifter för pappersavisering och försäkring av privatlån.

  • När är förfallodagen för min månadsavi?

    Pil

    Förfallodagen är den 27e varje månad.

  • Varför får jag en aviseringsavgift på min faktura?

    Pil

    Aviseringsavgift tillkommer alltid som en avgift för att administrera din betalning om du inte tecknat Autogiro på ditt Coop privatlån. När du tecknar autogiro kommer inte en aviseringsavgift att tillkomma på ditt månatliga belopp. 

  • Varför betalar jag en uppläggningsavgift på min första faktura?

    Pil

    Har du ansökt via en låneförmedlare betalar du en uppläggningsavgift den första fakturan. Via Coop.se är uppläggningsavgiften 0 kr.

  • Hur hittar jag mina betalningsuppgifter?

    Pil

    Du hittar dina betalningsuppgifter på din faktura. Fakturan får du antingen digitalt via Kivra eller postalt. 

  • Vart hittar jag mitt lånenummer?

    Pil

    På våra inloggade sidor hittar du ditt lånenummer. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-privatlan

    Du hittar även ditt lånenummer på dina fakturor. Om du inte mottagit någon faktura går det bra att ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18.

  • Hur tecknar jag autogiro på mitt Coop Privatlån?

    Pil

    Du kan anmäla autogiro för Coop Privatlån när du är inloggad i kundportalen. När du loggat in på ditt privatlån går du till sidan ”Autogiro” och gör din autogiroanmälan genom att fylla i vårt digitala formulär och signera autogiromedgivandet med BankID. Logga in på ditt lån här.

    Notera att endast huvudlåntagare av Coop Privatlån kan anmäla autogiro.

    Om du inte har BankID eller behöver hjälp med autogiroanmälan kan du kontakta oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, så hjälper vi dig.

  • Hur hittar jag mitt skuldebrev?

    Pil

    När du signerar Coop Privatlån kan du välja att ladda ner ditt skuldebrev och spara det. För att få tillgång till ditt skuldebrev efter att du har signerat behöver du ringa in till vår kundservice på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, vi kommer då att posta ut ditt skuldebrev. Ditt skuldebrev kan vi inte skicka via mejl. 

  • Kan jag använda en betalfri månad på mitt Coop Privatlån?

    Pil

    Att nyttja en betalfri månad innebär att räntan för den betalfria månaden förskjuts till nästkommande månadsbetalning, amorteringen slås ut på resterande återbetalningstid. Du kan få två betalfria månader per kalenderår. Två betalfria månader kan inte läggas efter varandra. 

    För att få betalfritt ringer du oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18.

  • Vad gör jag om jag har svårt att betala mitt privatlån?

    Pil

    Vid betalningssvårigheter ber vi dig att ringa 010-743 38 15 för att vi ska kunna hjälpa er. Vi diskuterar gemensamt en lösning, med olika möjligheter att få ner månadskostnaden så som betalfritt, amorteringsfritt eller förlängning av återbetalningstiden på lånet. 

  • Hur gör jag en extraamortering?

    Pil

    Om du har valt att teckna autogiro på ditt privatlån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör en extraamortering efter att vi dragit beloppet för månadsbetalningen från ditt konto. 

    Om du inte har autogiro kopplat till ditt lån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör det efter att du betalt in din månadsavi. 

    Betalningsuppgifterna är samma som på fakturan, både PG och OCR nummer.

  • Kan jag lösa mitt privatlån?

    Pil

    Ja, du kan lösa ditt lån i förtid. Om du vill slutbetala/lösa hela ditt privatlån ber vi dig att ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, för att få lösensumma och inbetalningsuppgifter.

Om mitt privatlån

  • Hur kan jag se uppgifter om mitt Coop Privatlån?

    Pil

    På våra inloggade sidor kan du se uppgifter om ditt privatlån. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-privatlan
    Som inloggad kan du till exempel se ditt lånenummer, aktuell skuld, ränta och lånets slutdatum.  

    På dina månadsavier kan du se ditt belopp att betala, din kvarvarande kapitalskuld, ditt lånenummer och din ränta.

  • Kan jag ångra mitt avtal?

    Pil

    Ja, enligt konsumentkreditlagen har du en ångerrätt på 14 dagar, från det att kreditavtalet ingicks. Läs mer under juridisk information här

    Om du vill ångra ett avtal kan du kontakta Kundservice på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8-18.  

  • Kan jag logga in på coop.se och se mitt lån?

    Pil

    För att se ditt privatlån loggar du enkelt in med BankID på coop.se/login-privatlan
    Som inloggad kan du till exempel se ditt lånenummer, aktuell skuld, ränta och lånets slutdatum.  

    På dina månadsavier kan du se ditt belopp att betala, din kvarvarande kapitalskuld, ditt lånenummer och din ränta.

  • Går det att utöka mitt Coop Privatlån?

    Pil

    Det går inte att utöka ditt befintliga Coop Privatlån, däremot går det alltid att göra en ny ansökan på coop.se och därmed inkludera ditt befintliga privatlån och lösa in det gamla. Bra att ha i åtanke är att du maximalt kan ansöka om 500 000 kr vilket även inkluderar ditt befintliga lån.

  • Hur kontaktar jag MedMera Bank?

    Pil

    För att kontakta MedMera Bank kan du ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8-18. Då MedMera Bank omfattas av banksekretess kan vi inte besvara specifika frågor via mejl. 

    Vid generella frågor går det bra att mejla oss på: mmkredit@kf.se

Försäkringen Coop Låneskydd

  • Hur tecknar jag försäkringen Coop Låneskydd?

    Pil

    Du kan ansöka om Coop Låneskydd i samband med ansökan om Coop Privatlån. När du valt att tacka ja till erbjudandet om Coop Privatlån kommer du därefter kunna ansöka om låneskydd.

    Har du tackat nej till låneskyddet vid ansökan kan du inom 30 dagar efter utbetalt lån ansöka om Coop Låneskydd. För att ansöka om låneskydd kontaktar du oss på telefon 0771 – 17 17 17, vardagar klockan 8–18, så hjälper vi dig.

  • Vad kostar låneskyddet?

    Pil

    Premien för Coop Låneskydd är 6,80 % av månadskostnaden för lånet (amortering, ränta samt aviavgift). Om din månadskostnad är 1 000 kr kostar Coop Låneskydd endast 68 kr. Premien gäller för respektive kredittagare och betalas in månadsvis via låneavin.

  • Vad täcker låneskyddet?

    Pil
    • Sjukskrivning - Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden är sjukskriven på minst 50 % på grund av sjukdom eller olycksfall och därmed är förhindrad att utföra ditt arbete som tillsvidareanställd eller egenföretagare.
    • Arbetslöshet - Försäkringen kan lämna ersättning om din tillsvidareanställning upphör i sin helhet på grund av arbetsbrist, omorganisation eller pga att arbetsgivarens verksamhet helt eller delvis läggs ner.
    • Sjukshusvistelse - Försäkringen kan lämna ersättning vid sjukhusvistelse om du som egenföretagare har varit inlagd på ett sjukhus med logimöjligheter och organiserade diagnos­ och kirurgiavdelningar i mer än ett helt dygn.
    • Dödsfall - Upp till 74 års ålder täcker försäkringen även dödsfall och löser då bort kvarvarande skuld inklusive ränta upp till 500 000 kronor.

    Försäkringen täcker din kostnad för lånet med upp till 15 000 kronor per månad vid ofrivillig arbetslöshet (för personer med tillsvidareanställning), sjukhusvistelse (för egenföretagare) och sjukskrivning upp till 65 års ålder.


    Läs mer om fullständiga villkor och begränsningar för försäkringen som du hittar under Villkor & Blanketter

  • Vilken ångerrätt har jag på låneskyddet?

    Pil

    När du blivit ansluten till Coop Låneskydd får du hem ett försäkringsbesked och fullständiga villkor, därefter har du 30 dagars ångerrätt.

    Om du vill säga upp ditt låneskydd under ångerrätten är du välkommen att ringa in till MedMera Bank på telefonnummer 010-743 38 15, vardagar klockan 9–16, och legitimera dig med BankID.

  • Hur anmäler jag ett ärende?

    Pil

    Om du vill anmäla ett ärende gör du det direkt på AXAs hemsida som är försäkringsgivare. Jag vill göra en skadeanmälan

  • Hur avslutar jag försäkringen Coop Låneskydd?

    Pil

    För att avsluta ditt låneskydd ringer du till MedMera Bank på telefonnummer 010-743 38 15, vardagar klockan 9–16, och legitimerar dig med BankID.

  • Var vänder jag mig vid frågor angående Coop Låneskydd?

    Pil

    Har du generella frågor kring Coop Låneskydd eller frågor om du har ett aktivt låneskydd ringer du till MedMera Bank på telefon 010-743 38 15, vardagar klockan 9–16.

    Har du frågor om huruvida du är berättigad ersättning eller avser att göra en skadeanmälan ringer du försäkringsgivare AXA på telefon 08-502 520 63, vardagar klockan 9–15.

Tekniska problem

  • Varför behöver jag logga in med BankID två gånger?

    Pil

    Om du har favoritmarkerat login-sidan kan du ta bort sidan som favorit och prova att logga in på nytt via hemsidan. Du kan sedan favoritmarkera login-sidan igen. Därefter ska du endast behöva logga in med BankID en gång och du behöver inte favoritmarkera om sidan igen. 

    Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, så hjälper vi dig.

  • Varför kan jag inte komma in i Kundportalen?

    Pil

    Du kan prova följande:

    • Prova att byta webbläsare till Chrome, Safari eller Edge. Dessa webbläsare är optimerade för att fungera med Kundportalen.

    • Om sidan är favoritmarkerad, ta bort den som favorit och logga in på nytt via hemsidan. Sedan favoritmarkera på nytt.

    • Testa inkognito (privat fönster).

    • Testa via en annan enhet (t ex mobilen).

    • Testa via telefonen igen, men med mobilt nätverk (utan wifi).

    Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, så hjälper vi dig.