För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Vanliga frågor om Coop Privatlån

Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder ställer om privatlån.

Ansöka om privatlån

  • Vad får jag för ränta?

    Räntan sätts individuellt när du skickat in din ansökan om Coop Privatlån och baseras på dina uppgifter i ansökan och den kreditprövning som genomförs.

    Om du som låntagare dessutom är Coop-medlem och söker via coop.se får du alltid 1 procentenhet lägre ränta från din individuellt satta ränta än vad icke-medlemmar får. För dig som Coop-medlem blir din ränta alltså mer förmånlig.

  • Vad krävs för att få låna?

    För att ansöka om privatlån krävs att:

    • Samtliga sökande är minst 20 år 
    • Ingen av de sökande har betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
    • En av de sökande har en fast inkomst på minst 20 000 kr/månad
    • En av de sökande har en tillsvidareanställning, har varit egen företagare i minst två år eller är pensionär
    • En av de sökande ska ha varit folkbokförd i Sverige under minst 3 år
  • När får jag pengarna?

    Efter att din ansökan blivit beviljad betalar vi ut pengarna till det angivna bankkontot inom två bankdagar.

  • Hur fungerar ett privatlån?

    Ett privatlån är ett lån utan säkerhet. Ett privatlån kallas också ofta för blancolånEtt lån utan säkerhet betyder att den som lånar pengar inte anger någon egendom som garanti för att kunna få teckna ett lån, till skillnad från till exempel ett bostadslån där bostaden är säkerheten och lämnas som en slags pant till långivaren. Hos oss kan du ansöka om privatlån på 15 000 – 350 000 kr och räntan baseras på en individuell nivå.

  • Kan jag höja mitt privatlån?

    Det går inte att utöka ditt befintliga Coop Privatlån, däremot går det alltid att göra en ny ansökan på coop.se och därmed inkludera ditt befintliga privatlån och lösa in det gamla. Bra att ha i åtanke är att du maximalt kan ansöka om 350 000 kr vilket även inkluderar ditt befintliga lån. Du kan även ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, så hjälper vi dig.

  • Har jag någon fördel som medlem när jag tar ett Coop Privatlån?

    Som Coop-medlem får du 1 % lägre ränta på ditt Coop Privatlån.

  • Varför tar ni en kreditupplysning?

    MedMera Bank följer en god kreditgivningssed och i bedömningen av varje ny kreditansökan behöver vi alltid ta en kreditupplysning för att säkerställa att en återbetalningsförmåga finns.

Betalning och fakturor

  • Hur betalar jag på mitt privatlån?

    Du betalar enklast och kostnadsfritt genom att välja autogiro som du anmäler på coop.se/autogiro-lana. Du kan även betala dina avier i Kivra samt manuellt. Har du inte autogiro tillkommer en aviseringsavgift på 20 kr. 

  • När kommer första fakturan för mitt Coop Privatlån?

    Samma månad som du får ditt Coop Privatlån utbetalt till ditt konto kommer du inte att få någon faktura. Från och med månad två till och med den månad du slutbetalat lånet kommer du att nås av en faktura varje månad.

  • Hur kommer första fakturan för mitt Coop Privatlån?

    Din första faktura för ditt Coop Privatlån kommer antingen via Kivra eller via brev. 

    Är du ansluten till Kivra kommer fakturan per automatik till den digitala brevlådan. Om du har Kivra och istället vill få din faktura via brev kan du avregistrera våra utskick i Kivra. Läs mer på coop.se/kivra

  • Varför skiljer sig första fakturabeloppet från min månadskostnad?

    Första fakturabeloppet avser endast ränta och avgifter. Dina resterande fakturor kommer att avse ränta och amortering samt eventuella avgifter för pappersavisering och försäkring av privatlån.

  • När är förfallodagen för min månadsavi?

    Förfallodagen är alltid den sista dagen i månaden.

  • Varför får jag en aviseringsavgift på min faktura?

    Aviseringsavgift tillkommer alltid som en avgift för att administrera din betalning om du inte tecknat Autogiro på ditt Coop privatlån. När du tecknar autogiro kommer inte en aviseringsavgift att tillkomma på ditt månatliga belopp. 

  • Varför betalar jag en uppläggningsavgift på min första faktura?

    Har du ansökt via en låneförmedlare betalar du en uppläggningsavgift den första fakturan. Via Coop.se är uppläggningsavgiften 0 kr.

  • Hur hittar jag mina betalningsuppgifter?

    Du hittar dina betalningsuppgifter på din faktura, din faktura får du antingen digitalt via Kivra eller postalt. 

  • Vart hittar jag mitt lånenummer?

    Du hittar ditt lånenummer på dina fakturor. Om du inte mottagit någon faktura går det bra att ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18.

  • Hur tecknar jag autogiro på mitt Coop Privatlån?

    Du kan teckna autogiro på ditt Coop Privatlån genom att skriva ut en autogiroblankett som du fyller i och postar till MedMera Bank. Blanketten hittar du på coop.se/autogiro-lana

    Du kan även skicka in blanketten via mejl. Väljer du mejl kan du skriva ut blanketten och sedan scanna in eller ta ett foto av den ifyllda blanketten. Du kan även signera blanketten digitalt.

    Det går också bra att ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, så kan vi hjälpa till med att posta ut en autogiroblankett till dig. 

  • Hur hittar jag mitt skuldebrev?

    När du signerar Coop Privatlån kan du välja att ladda ner ditt skuldebrev och spara det. För att få tillgång till ditt skuldebrev efter att du har signerat behöver du ringa in till vår kundservice på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, vi kommer då att posta ut ditt skuldebrev. Ditt skuldebrev kan vi inte skicka via mejl. 

  • Kan jag använda en betalfri månad på mitt Coop Privatlån?

    Att nyttja en betalfri månad innebär att räntan för den betalfria månaden förskjuts till nästkommande månadsbetalning, amorteringen slås ut på resterande återbetalningstid. Du kan få två betalfria månader per kalenderår. Två betalfria månader kan inte läggas efter varandra. 

    För att få betalfritt ringer du oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18.

  • Vad gör jag om jag har svårt att betala mitt privatlån?

    Vid betalningssvårigheter ber vi dig att ringa 010-743 38 15 för att vi ska kunna hjälpa er. Vi diskuterar gemensamt en lösning, med olika möjligheter att få ner månadskostnaden så som betalfritt, amorteringsfritt eller förlängning av återbetalningstiden på lånet. 

  • Hur gör jag en extraamortering?

    Om du har valt att teckna autogiro på ditt privatlån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör en extraamortering efter att vi dragit beloppet för månadsbetalningen från ditt konto. 

    Om du inte har autogiro kopplat till ditt lån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör det efter att du betalt in din månadsavi. 

    Betalningsuppgifterna är samma som på fakturan, både PG och OCR nummer.

  • Kan jag lösa mitt privatlån?

    Ja, du kan lösa ditt lån i förtid. Om du vill slutbetala/lösa hela ditt privatlån ber vi dig att ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18, för att få lösensumma och inbetalningsuppgifter.

Om mitt privatlån

  • Hur kan jag se uppgifter om mitt Coop Privatlån?

    Du kan se ditt belopp att betala, din kvarvarande kapitalskuld, ditt lånenummer och din ränta på dina månadsavier. För ytterligare information behöver du ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18.

  • Kan jag ångra mitt avtal?

    Ja, enligt konsumentkreditlagen har du en ångerrätt på 14 dagar, från det att kreditavtalet ingicks. Läs mer under juridisk information här

    Om du vill ångra ett avtal kan du kontakta Kundservice på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8-18.  

  • Kan jag logga in på coop.se och se mitt lån?

    Nej, i dagsläget kan du endast se uppgifter om ditt lån på dina månadsavier. Vi jobbar ständigt med att förbättra vår kundupplevelse och vi kommer snart framöver att kunna erbjuda våra kunder inloggade sidor för Coop Privatlån.

    Har du fler frågor om ditt Coop Privatlån är du välkommen att ringa till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8–18.

  • Går det att utöka mitt Coop Privatlån?

    Det går inte att utöka ditt befintliga Coop Privatlån, däremot går det alltid att göra en ny ansökan på coop.se och därmed inkludera ditt befintliga privatlån och lösa in det gamla. Bra att ha i åtanke är att du maximalt kan ansöka om 350 000 kr vilket även inkluderar ditt befintliga lån.

  • Hur kontaktar jag MedMera Bank?

    För att kontakta MedMera Bank kan du ringa in till oss på telefon 0771-17 17 17, vardagar klockan 8-18. Då MedMera Bank omfattas av banksekretess kan vi inte besvara specifika frågor via mejl. 

    Vid generella frågor går det bra att mejla oss på: mmkredit@kf.se

Försäkringen Coop Låneskydd

  • Hur tecknar jag försäkringen Coop Låneskydd?

    När du tecknat Coop Privatlån kan du omfattas av Coop Låneskydd kostnadsfritt i tre månader. Efter att du har omfattats av Coop Låneskydd i tre månader får du själv på din fjärde avi välja om du vill fortsätta med ditt låneskydd, detta gör du genom att betala in avibeloppet inklusive låneskyddsbeloppet. 

    Om du valt att avsluta Coop Låneskydd och sedan vill teckna det på nytt, behöver du fylla i blanketten ”Ansökan för Coop Privatlån frivillig försäkring” som du hittar på coop.se/laneskydd

  • Var vänder jag mig vid frågor angående Coop Låneskydd?

    Har du generella frågor kring Coop Låneskydd eller frågor om du har ett aktivt låneskydd eller inte ringer du till MedMera Bank på telefon 010-743 38 15. 

    Har du frågor om huruvida du är berättigad ersättning eller avser att göra en skadeanmälan ringer du till AXA på telefon 08-502 520 63.

  • Hur avslutar jag försäkringen Coop Låneskydd?

    För att avsluta ditt låneskydd ringer du in till MedMera Bank på telefonnummer 010-743 38 15, vardagar klockan 9–16, och legitimerar dig med ditt BankID.