Vanliga frågor om Coop Privatlån

Här hittar du de vanligaste frågorna som våra kunder ställer om privatlån.

Ansöka om privatlån

  • Räntan sätts individuellt när du skickat in din ansökan om Coop Privatlån och baseras på dina uppgifter i ansökan och den kreditprövning som genomförs.

    Om du som låntagare dessutom är Coop-medlem och söker via coop.se får du alltid 1 procentenhet lägre ränta från din individuellt satta ränta än vad icke-medlemmar får. För dig som Coop-medlem blir din ränta alltså mer förmånlig.

  • För att ansöka om privatlån krävs att:

    • Samtliga sökande är minst 20 år 
    • Ingen av de sökande har betalningsanmärkningar eller skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
    • En sökande har en fast inkomst på minst 20 000 kr/månad
    • En sökande har en tillsvidareanställning, har varit egen företagare i minst två år eller är pensionär
    • En sökande ska ha varit folkbokförd i Sverige de senaste tre åren
  • Från att ditt privatlån beviljats har du normalt sett pengarna på ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar. 

  • Ett privatlån är ett lån utan säkerhet. Ett privatlån kallas också ofta för blancolån. Ett lån utan säkerhet betyder att den som lånar pengar inte anger någon egendom som garanti för att kunna få teckna ett lån, till skillnad från till exempel ett bostadslån där bostaden är säkerheten och lämnas som en slags pant till långivaren. Hos oss kan du ansöka om privatlån på 15 000 – 500 000 kr och räntan baseras på en individuell nivå.

  • Det går inte att utöka ditt befintliga Coop Privatlån, däremot går det alltid att göra en ny ansökan på coop.se och därmed inkludera ditt befintliga privatlån och lösa in det gamla. Bra att ha i åtanke är att du maximalt kan ansöka om 500 000 kr vilket även inkluderar ditt befintliga lån. För lånebelopp över 350 000 kr krävs en medsökande. 

    Du kan även ringa in till oss på telefon så hjälper vi dig. Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Som Coop-medlem får du 1 % lägre ränta på ditt Coop Privatlån.

  • MedMera Bank följer en god kreditgivningssed och i bedömningen av varje ny kreditansökan behöver vi alltid ta en kreditupplysning för att säkerställa att en återbetalningsförmåga finns.

  • Om du vill se status på en pågående ansökan kan du logga in med BankID på medmerabank.coop.se/lana och följa låneansökans status.

  • Vid ansökningstillfället får du svar direkt på skärmen ifall du får ett låneerbjudande eller inte.

    Om du vill se status på en pågående ansökan kan du logga in med BankID på medmerabank.coop.se/lana och följa låneansökans status.

Betalning och fakturor

  • Du betalar enklast och kostnadsfritt genom att välja autogiro. För att anmäla autogiro behöver du logga in på ditt privatlån. Du kan även betala dina avier i Kivra samt manuellt. Har du inte autogiro tillkommer en aviseringsavgift på 35 kr/mån. 

  • Din första låneavi för Coop Privatlån kommer antingen via Kivra eller via brev. Har du anmält att ditt månadsbelopp ska dras via autogiro får du sms-avisering. För att se dina avier loggar du in på coop.se/login-privatlan

    Du som är ansluten till Kivra och inte registrerat autogiro kommer att få din låneavi i Kivra. Vill du hellre få din låneavi från oss på papper kan du välja bort MedMera Bank som avsändare i Kivras inställningar.

  • Första avibeloppet avser endast ränta och avgifter. Dina resterande låneavier kommer att avse ränta och amortering samt eventuella avgifter för pappersavisering och försäkring av privatlån.

  • Förfallodagen är den 27e varje månad.

  • Du får dina avier direkt i Kundportalen. Logga in med BankID på coop.se/login-privatlan och klicka på Dokument i menyn. Där kan du även välja att ladda ner dina avier.

  • Aviseringsavgift tillkommer alltid som en avgift för att administrera din betalning om du inte tecknat Autogiro på ditt Coop privatlån. När du tecknar autogiro kommer inte en aviseringsavgift att tillkomma på ditt månatliga belopp. 

  • Har du ansökt via en låneförmedlare betalar du en uppläggningsavgift den första låneavin. Via Coop.se är uppläggningsavgiften 0 kr.

  • Du hittar dina betalningsuppgifter på din låneavi. Låneavin får du antingen digitalt via Kivra eller postalt. 

  • På våra inloggade sidor hittar du ditt lånenummer. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-privatlan

    Du hittar även ditt lånenummer på dina låneavier. Om du inte mottagit någon låneavi går det bra att ringa in till oss på kundservice.

  • Du kan anmäla autogiro för Coop Privatlån när du är inloggad i kundportalen. När du loggat in på ditt privatlån går du till sidan ”Autogiro” och gör din autogiroanmälan genom att fylla i vårt digitala formulär och signera autogiromedgivandet med BankID. Logga in på ditt lån här.

    Notera att endast huvudlåntagare av Coop Privatlån kan anmäla autogiro.

    Om du inte har BankID eller behöver hjälp med autogiroanmälan kan du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

  • Att nyttja en betalfri månad innebär att räntan för den betalfria månaden förskjuts till nästkommande månadsbetalning, amorteringen slås ut på resterande återbetalningstid. Du kan få två betalfria månader per kalenderår. Två betalfria månader kan inte läggas efter varandra. 

    För att få betalfritt ringer du oss på telefon. Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Tveka inte att kontakta oss på telefon 08-12 10 60 60, vardagar klockan 9–17, om du har svårt att betala månadskostnaden för ditt Coop Privatlån. Vi finns här för att hjälpa dig och gemensamt komma fram till en lösning som fungerar för dig.

    Vi har flera möjligheter att kunna hjälpa dig som exempelvis amorteringsfritt eller att sänka månadskostnaden på ditt lån genom att förlänga återbetalningstiden. Läs mer på sidan Försenad betalning

  • Om du har valt att teckna autogiro på ditt privatlån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör en extraamortering efter att vi dragit beloppet för månadsbetalningen från ditt konto. 

    Om du inte har autogiro kopplat till ditt lån och vill extraamortera rekommenderar vi att du gör det efter att du betalt in din månadsavi. 

    Betalningsuppgifterna är samma som på låneavin, både PG och OCR nummer.

  • För att lösa ditt lån behöver du ringa oss på telefon 08-12 10 60 60 vardagar klockan 9–17 för att få ett lösenbelopp och inbetalningsuppgifter.

    Eftersom Coop Privatlån är ett annuitetslån skiljer sig lösenbeloppet från dag till dag. Därför är det viktigt att du ringer in till oss för att få ett korrekt lösenbelopp. Mer information om att lösa lån hittar du i Kundportalen.

    Har du fått ett bättre lånerbjudande med lägre ränta?
    Då kan du se över möjligheten att nyttja vår räntegaranti. Uppfyller du grundkriterierna för vår räntegaranti så matchar vi räntan på ditt lån hos oss. Läs mer om när räntegarantin gäller här.

Om mitt privatlån

  • På våra inloggade sidor kan du se uppgifter om ditt privatlån. Du loggar enkelt in med BankID på coop.se/login-privatlan
    Som inloggad kan du till exempel se ditt lånenummer, aktuell skuld, ränta och lånets slutdatum.  

    På dina månadsavier kan du se ditt belopp att betala, din kvarvarande kapitalskuld, ditt lånenummer och din ränta.

  • När du signerar Coop Privatlån kan du välja att ladda ner ditt skuldebrev och spara det. Du kan därefter närsomhelst se och ladda ner ditt skuldebrev i kundportalen under "Dokument" i menyn.

  • Ja, enligt konsumentkreditlagen har du ångerrätt i 14 dagar, från det att kreditavtalet ingicks. Läs mer under juridisk information

    Vill du nyttja ångerrätten för ditt Coop Privatlån kontaktar du vår Kundservice. Kontaktuppgifter hittar du här.

  • För att se ditt privatlån loggar du enkelt in med BankID på coop.se/login-privatlan
    Som inloggad kan du till exempel se ditt lånenummer, aktuell skuld, ränta och lånets slutdatum.  

    På dina månadsavier kan du se ditt belopp att betala, din kvarvarande kapitalskuld, ditt lånenummer och din ränta.

  • Det går inte att utöka ditt befintliga Coop Privatlån, däremot går det alltid att göra en ny ansökan på coop.se och därmed inkludera ditt befintliga privatlån och lösa in det gamla. Bra att ha i åtanke är att du maximalt kan ansöka om 500 000 kr vilket även inkluderar ditt befintliga lån.

  • För att kontakta MedMera Bank kan du ringa in till oss på telefon. När du kontaktar oss och vill ha hjälp i ett personligt ärende behöver du legitimera dig med BankID.

    Då MedMera Bank omfattas av banksekretess kan vi inte besvara specifika frågor via mejl. Men vid generella frågor går det bra att mejla.

    Kontaktuppgifter hittar du här

  • Du hittar ditt årsbesked digitalt i vår Kundportal. Logga in med BankID på coop.se/login-privatlan och klicka på Dokument i menyn. Där kan du också välja att ladda ner ditt årsbesked.

  • Med vår räntegaranti kan du vara trygg med att du kan få en av marknadens lägsta räntor på ditt privatlån. Om du har fått ett bättre erbjudande från en annan bank så matchar vi räntan på ditt lån hos oss.

    Vår räntegaranti är till för dig som har ett befintligt Coop Privatlån. Läs mer om när räntegarantin gäller här.

  • Logga in i Kundportalen och klicka på sidan för Räntegaranti, där hittar du information om hur du skickar in underlag från den andra långivaren till oss. När vi mottagit underlaget återkommer vi till dig med besked inom 1–3 bankdagar.

    Vår räntegaranti är till för dig som har ett befintligt Coop Privatlån.  Du kan läsa mer om när räntegarantin gäller här.

Försäkringen Coop Låneskydd

  • Du kan ansöka om Coop Låneskydd i samband med ansökan om Coop Privatlån. När du valt att tacka ja till erbjudandet om Coop Privatlån kommer du därefter kunna ansöka om låneskydd.

    Har du tackat nej till låneskyddet vid ansökan kan du inom 30 dagar efter utbetalt lån ansöka om Coop Låneskydd. För att ansöka om låneskydd kontaktar du oss på telefon så hjälper vi dig.

    Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Premien för Coop Låneskydd är 6,80 % av månadskostnaden för lånet (amortering, ränta samt aviavgift). Om din månadskostnad är 1 000 kr kostar Coop Låneskydd endast 68 kr. Premien gäller för respektive kredittagare och betalas in månadsvis via låneavin.

    • Sjukskrivning - Försäkringen kan lämna ersättning om du under försäkringsperioden är sjukskriven på minst 50 % på grund av sjukdom eller olycksfall och därmed är förhindrad att utföra ditt arbete som tillsvidareanställd eller egenföretagare.
    • Arbetslöshet - Försäkringen kan lämna ersättning om din tillsvidareanställning upphör i sin helhet på grund av arbetsbrist, omorganisation eller pga att arbetsgivarens verksamhet helt eller delvis läggs ner.
    • Sjukshusvistelse - Försäkringen kan lämna ersättning vid sjukhusvistelse om du som egenföretagare har varit inlagd på ett sjukhus med logimöjligheter och organiserade diagnos­ och kirurgiavdelningar i mer än ett helt dygn.
    • Dödsfall - Upp till 74 års ålder täcker försäkringen även dödsfall och löser då bort kvarvarande skuld inklusive ränta upp till 500 000 kronor.

    Försäkringen täcker din kostnad för lånet med upp till 15 000 kronor per månad vid ofrivillig arbetslöshet (för personer med tillsvidareanställning), sjukhusvistelse (för egenföretagare) och sjukskrivning upp till 65 års ålder.


    Läs mer om fullständiga villkor och begränsningar för försäkringen som du hittar under Villkor & Blanketter

  • När du blivit ansluten till Coop Låneskydd får du hem ett försäkringsbesked och fullständiga villkor, därefter har du 30 dagars ångerrätt.

    Om du vill säga upp ditt låneskydd under ångerrätten är du välkommen att ringa till MedMera Bank på telefon 08-12 10 60 60, vardagar klockan 9–17, och legitimera dig med BankID.

  • Om du vill anmäla ett ärende gör du det direkt på AXAs hemsida som är försäkringsgivare. Jag vill göra en skadeanmälan

  • För att avsluta ditt låneskydd ringer du till MedMera Bank på telefon 08-12 10 60 60, vardagar klockan 9–17 och legitimerar dig med BankID.

  • Har du generella frågor kring Coop Låneskydd eller frågor om du har ett aktivt låneskydd ringer du till MedMera Bank på telefon 08-12 10 60 60, vardagar klockan 9–17.

    Har du frågor om huruvida du är berättigad ersättning eller avser att göra en skadeanmälan ringer du försäkringsgivare AXA på telefon 08-502 520 63, vardagar klockan 9–15.

Tekniska problem

  • Om du har favoritmarkerat login-sidan kan du ta bort sidan som favorit och prova att logga in på nytt på ditt privatlån eller ditt sparkonto. Du kan sedan favoritmarkera sidan igen i inloggat läge. Därefter ska du endast behöva logga in med BankID en gång. 

    Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon så hjälper vi dig.
    Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Du kan prova följande:

    • Prova att byta webbläsare till Chrome, Safari eller Edge. Dessa webbläsare är optimerade för att fungera med Kundportalen.

    • Om sidan är favoritmarkerad, ta bort den som favorit och logga in på nytt via hemsidan. Sedan favoritmarkera på nytt.

    • Testa inkognito (privat fönster).

    • Testa via en annan enhet (t ex mobilen).

    • Testa via telefonen igen, men med mobilt nätverk (utan wifi).

    Om problemet kvarstår kan du kontakta oss på telefon så hjälper vi dig.
    Kontaktuppgifter hittar du här.