Försenad betalning

Är du sen med en betalning? Det kan hända alla. Betala så fort som möjligt för att undvika påminnelseavgift. Tveka inte att ta kontakt med oss om du är försenad med en betalning för Coop Privatlån. Vi på kundservice finns här för dig för att tillsammans komma fram till en lösning som passar dig.

Vad behöver du göra om du är sen med en betalning?

1. Betala direkt

Betala beloppet som står på din senaste låneavi eller betalningspåminnelse som du fått från oss. Du hittar alla dina avier och eventuella betalningspåminnelser i Kundportalen. Logga in på coop.se/login-privatlan.

Om du är osäker på vad som ska betalas kan du alltid kontakta oss på telefon 08-12 10 60 60, vardagar klockan 9–17. När du kontaktar oss i ett personligt ärende behöver du legitimera dig med BankID.

2. För dig som har Coop Låneskydd

Om du har försäkringen Coop Låneskydd och har förlorat din inkomst på grund av arbetslöshet eller sjukskrivning kan du ha rätt att nyttja ditt låneskydd. Kontakta försäkringsbolaget AXA på telefon 08-502 520 85.

3. Kontakta oss

Tveka inte att kontakta oss om du är sen med din betalning för Coop Privatlån. Vi finns här för att hjälpa dig och gemensamt komma fram till en lösning som fungerar för dig.

Om du har svårt att betala just nu har vi flera möjligheter att kunna hjälpa dig:

  • Amorteringsfritt
     Vi kan erbjuda dig en amorteringsfri period utifrån din situation.

  • Sänka månadskostnaden
    Det finns möjlighet att sänka månadskostnaden på ditt lån genom att förlänga återbetalningstiden.

Vad händer om du inte betalar och vad innebär inkasso?

Du har ansvar för att betala din faktura i tid, om du inte betalar in innan angivet förfallodatum och lånet går vidare till inkasso får du ett inkassokrav. Betalas inte ett inkassokrav i tid går ärendet vidare till Kronofogden som i sin tur kan leda till en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning varar i tre år och påverkar din kreditvärdighet vilket kan göra det svårt att exempelvis låna pengar, teckna abonnemang eller hyra en bostad.

Vad innebär en amorteringsfri period?

En amorteringsfri period innebär att du fortfarande kommer att få en månadsavi men med ett lägre belopp då du inte amorterar på din skuld. För att undvika att din månadskostnad blir högre efter den valda perioden med amorteringsfritt kommer vi att förlänga din låneperiod med samma antal månader som du haft minskad månadskostnad.

Vad innebär förlängd återbetalningstid?

Att förlänga återbetalningstiden innebär att du kommer att betala av ditt lån under en period som blir längre än din ursprungliga återbetalningstid. Detta medför också att du kommer att betala ränta under en längre period. Du har möjlighet att förkorta din återbetalningstid igen när du önskar och du betalar då utifrån din ursprungliga återbetalningsplan igen. Observera att åtgärderna kommer att börja verka månaden efter du kontaktat oss, det innebär att nuvarande månad kommer att fortlöpa enligt aviserat belopp.