För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Frågor och svar

Här hittar du svaret på vanliga frågor om Inköpstjänsten.

  • Var gäller inköpstjänsten?

    På coop.se och i alla Coop-butiker. 

  • Hur betalar jag med Inköpstjänsten på Coop.se?

    1.Kontrollera att du har den senaste versionen av Inköpstjänstens app installerad. Du ser enkelt om du har den senaste versionen genom att öppna appen där det då ska stå – Välj betalsätt, i Butik eller Onlineköp. Behöver du uppdatera appen behöver du ditt BankID tillgängligt.

    2. Skapa företagskonto på Coop.se och använd detta när du vill betala med Inköpstjänsten för varor du beställer för din organisation i vår webbutik – du kan inte betala med Inköpstjänsten om du är inloggad som privatperson.

    3. Ha din mobiltelefon tillgänglig när du vill betala med Inköpstjänsten på Coop.se, detta för att du bekräftar köpet med Inköpstjänstens app.

    4. När du kommer till betalsteget väljer du Klarna, fyll i uppgifterna som efterfrågas här och välj sedan Inköpstjänsten som betalmetod. Du kommer inte få fakturan från Klarna utan från Inköpstjänsten.

    5. Följ anvisningarna och bekräfta ditt köp med Inköpstjänstens app.

    6. Klart.

  • Fördelarna med att betala med en app istället för ett fakturakort

    1. Du slipper logistiken kring ett fakturakort som inte alltid är tillhands när man behöver det – mobilen har de flesta alltid med sig.

    2. Istället för att ha ett eller kanske ett fåtal kort som arbetsgruppen ska dela på kan man ge alla som handlar för organisationen tillgång till Inköpsappen, det finns inga begränsningar i antal.

    3. Betydligt större säkerhet för er organisation. Bara det att alla som handlar med Inköpstjänsten är identifierade, och att man kan lägga till och ta bort vilka som ska få handla för er organisation med några enkla knapptryck i vår portal ger både högre säkerhet och förenklar på många sätt.

  • Kan man få ett kort som betalmedel istället för att betala via en app?

    Nej, det är en helt digital tjänst. Vi har valt att ha en digital betallösning för att förenkla och hålla nere de administrativa kostnaderna för er som kunder. Vi ser att lagstiftningen hela tiden skärps kring kortbetalningar vilket kommer ge både en dyr och krånglig korthantering för fakturaköp i framtiden.

  • Behöver man ha BankID för att använda Inköpstjänsten?

    Ja, för att både ni och vi ska vara säkra på vem som administrerar och handlar för er organisation har vi valt att använda oss av BankID vilket är den enklaste identifieringsmetoden. Likväl som man i sin yrkesutövning ibland legitimerar sig med sitt körkort, ID kort eller för den delen använder sin namnsignatur kan man istället använda sitt BankID

  • Vad är Inköpsportalen?

    Det är en användarportal för Inköpstjänstens kunder, där administrerar kunden sina kunduppgifter, kostnadsställen, behöriga administratörer och vilka köpare som har tillgång till att handla via tjänsten etc.

  • Stämmer det att kassakvittot inte kommer att behövas i redovisningen?

    Ja, men det kan vara bra att spara kvittot utifall man vill göra ett återköp eller reklamation. Kvittot sparas inte utifrån redovisningsskäl eftersom kvittot också finns i Inköpsportalen.

  • Hur skickas fakturan?

    Du kan välja att få fakturan som e-faktura (EDI-faktura), via e-post eller via vanlig post. Längre fram kommer vi även att kunna erbjuda e-faktura via bank.

  • Hur går betalning i kassan till?

    Inköpstjänsten kräver en App som man laddar ner antingen på Google play eller App store, denna laddas ner på användarens mobil. När köpet skall genomföras i butik håller man telefonen mot en mottagare och godkänner köpet på telefonen – klart.

  • Hur många användare kan kopplas till ett konto i Inköpstjänsten?

    Ni kan lägga upp obegränsat med administratörer, kostnadsställen och köpare.

  • Hur lång betalningstid har vi som kund i Inköpstjänsten?

    Ni har 30 dagars betalningstid.

  • Kommer vi att kunna betala med Inköpstjänsten i Shop Express eller i en självbetjäningskassa?

    Nej, men vi arbetar för att kunna erbjuda detta under 2020.

  • Kommer jag få poäng eller kunna ta del av medlemspriser på de köp jag gör via Inköpstjänsten?

    Nej, poäng och medlemspriser är kopplade till medlemskapet och medlem kan endast privatpersoner vara.

  • Från vem kommer vi att få fakturan?

    Fakturautställare är den förening som butiken tillhör som ni har handlat i. PayEx kommer att administrera fakturan å deras vägnar.

  • Görs det en kreditkontroll när vi ansöker om Inköpstjänsten?

    Ja

  • Kostar Inköpstjänsten något?

    Den kostar 49 kr exkl. moms per faktura/månad. Vid försenade betalningar tillkommer avgifter och räntor.

  • Om ytterligare frågor finns, vem kontaktar man?

    Kontakta Kundservice för Inköpstjänsten
    Mail: inkopstjanst@coop.se
    Telefon: 0771-171777

App Inköpstjänst

  • Om jag inte kan betala med min app, vad gör jag då?

    Kontrollera att du godkänt att appen får hantera telefonsamtal och har tillgång till platstjänster. Inköpstjänstens app kommer inte att använda sig av telefonsamtal eller platsuppgifter – men för att kunna genomföra köp via appen måste detta godkännas. Kontrollera att Bluetooth är påslagen i telefonen.

    Om inget av ovanstående hjälper bör du prova att installera om appen. Notera att du måste ha ditt BankID tillgängligt när detta görs.

  • Var laddar jag ner Inköptjänstens app?

    I Google Play eller App Store.

  • Vad heter appen?

    Sök på Inköpstjänst. Appen kommer sedan heta Coop Företag i din telefon.

  • Vad behöver jag för att kunna använda appen?

    En smartphone samt tillgång till BankID.

  • Vart gäller Inköpstjänsten?

    På coop.se och i alla Coop-butiker.

  • Vad gör jag när jag laddat ner appen och är redo för att betala i butik?

    När man ska använda appen första gången behöver man verifiera sig med BankID, du behöver välja en 6-siffrig kod, koden väljer du själv i appen. Under inställningar kan man välja att appen kommer ihåg ditt personnummer, då behöver man endast den 6-siffriga koden för att bekräfta köp i butik.

  • Varför behöver jag BankID för att kunna använda appen?

    Vi har värderat säkerheten högt i Inköpstjänsten och samtidigt vill vi minska administrationen kring identifiering av användare. Därför har vi valt att använda BankID som legitimationssätt för alla som använder Inköpstjänsten. Likväl som man i sin yrkesutövning ibland legitimerar sig med sitt körkort, ID-kort eller för den delen använder sin namnsignatur kan man istället använda sitt BankID.

  • Kan man få ett kort som betalmedel istället för att betala via en app?

    Nej, det är en helt digital tjänst. Vi har valt att ha en digital betallösning för att förenkla och hålla nere de administrativa kostnaderna för er som kunder. Vi ser att lagstiftningen hela tiden skärps kring kortbetalningar vilket kommer ge både en dyr och krånglig korthantering för fakturaköp i framtiden.

  • Behöver jag ha BankID i min mobiltelefon?

    Vi rekommenderar det eftersom du behöver BankID om du tex. har glömt bort din 6-siffriga kod och behöver sätta en ny kod. Du behöver också sätta en ny kod med hjälp av BankID om du inte har använt appen under en längre tid. Det går givetvis att ha BankID på annan enhet och göra identifieringen från denna. Rekommendationen är dock att du har BankID är tillgängligt vid inköp.

  • Hur kan jag få en ny kod till appen om jag glömt bort den?

    Detta gör du direkt i appen, följ anvisningarna under inställningar. Du behöver då ha tillgång till BankID.

  • Kan jag se mina inköp i appen?

    Nej, det gör endast administrationsansvarig för ert konto i Inköpsportalen.

  • Kan jag i appen se vilket köputrymme jag har?

    Ja, när du är inloggad i appen trycker du på ikonen i högra hörnet, väljer fakturamottagare, då kommer se du köputrymmet.

  • Om jag behöver utöka mitt köputrymme, vem kontaktar jag?

    Du kontaktar ditt företag. Administrationsansvarig för ert konto i Inköpsportalen kan hjälpa till med detta.

  • Kan jag vara ansluten till flera fakturamottagare?

    Ja, hur många som helst.

  • Hur ser jag att jag är upplagd på flera fakturamottagare?

    Du ser detta i appen. När du är inloggad trycker du på ikonen i högra hörnet och väljer där fakturamottagare.

  • Vad är en fakturamottagare?

    En fakturamottagare är det kostnadsstället du gör inköp för.

  • Om jag är ansluten till flera fakturamottagare och bokför ett inköp på fel kostnadsställe, går detta att rätta till?

    Ja, om det är inom samma organisation. Kontakta i detta fall ditt företag. Administrationsansvarig för ert konto i Inköpsportalen kan korrigera detta. Om köpet är bokfört till fel organisation måste du ta kontakt med vår Kundservice:

    Mail: inkopstjanst@coop.se
    Telefon: 0771-171777

  • Stämmer det att kassakvittot inte kommer att behövas i redovisningen?

    Ja, men det kan vara bra att spara kvittot utifall man vill göra ett återköp eller reklamation. Kvittot sparas inte utifrån redovisningsskäl eftersom kvittot också finns i Inköpsportalen.