Frågor och svar

Här hittar du svaret på vanliga frågor om Inköpstjänsten.

Kom igång med Inköpstjänsten

1. Ladda ner appen till din mobil

Ladda ner appen till din mobiltelefon från App store (Iphone) eller Google play (Android). Du kan också söka på ’inköpstjänsten’. I din mobil kommer appen heta Coop Företag.

2. Logga in med BankID och välj en kod

Första gången du använder appen verifierar du dig med BankID och väljer en sexsiffrig kod. Du kan välja att appen ska komma ihåg ditt personnummer under Inställningar. Då behöver du endast ange den sexsiffriga koden för att bekräfta köp.

3. Börja handla i butik och online

I kassan i butik håller du mobilen mot mottagaren och godkänner sedan köpet.

Handlar du online skapar du ett företagskonto för din organisation på Coop.se som du använder när du vill betala med Inköpstjänsten. Välj Inköpstjänsten som betalmetod och godkänn köpet i Inköpstjänstens app.

Frågor och svar

Om inköpstjänsten

  • Var gäller inköpstjänsten?

    Pil

    coop.se och i alla Coop-butiker

  • Kan man få ett kort som betalmedel istället för att betala via en app?

    Pil

    Nej, Inköpstjänsten är en helt digital tjänst.

    Vi har valt en digital betallösning för att förenkla och hålla nere de administrativa kostnaderna för dig som kund. Lagstiftningen kring kortbetalningar skärps hela tiden. Det kommer att ge en både dyr och krånglig korthantering för fakturaköp i framtiden.

  • Kommer jag få poäng eller kunna ta del av medlemspriser på de köp jag gör via Inköpstjänsten?

    Pil

    Nej, poäng och medlemspriser är kopplade till medlemskap. Endast privatpersoner kan vara medlemmar.

  • Kan jag se mina inköp i appen?

    Pil

    Nej, men administratören för organisationens konto kan se köpen i Inköpsportalen.

  • Stämmer det att kassakvittot inte kommer att behövas i redovisningen?

    Pil

    Ja, men det kan vara bra att spara kassakvittot för återköp eller reklamation.

    Kvittot behövs inte av redovisningsskäl eftersom det också finns i Inköpsportalen.

  • Finns det någon risk för att inköpen jag gör med Inköpstjänsten ska lasta mig som privatperson när jag använder BankID?

    Pil

    Nej, Coop har endast en affärsrelation med organisationen som du handlar för.

  • Görs det en kreditkontroll när vi ansöker om Inköpstjänsten?

    Pil

    Ja

  • Kommer vi att kunna betala med Inköpstjänsten i Shop Express eller i en självbetjäningskassa?

    Pil

    Nej, inte i dagsläget.

Appen

  • Behöver jag ha BankID i min mobiltelefon?

    Pil

    Vi rekommenderar att du har BankID i mobilen eftersom du behöver det om du till exempel ska skaffa en ny sexsiffrig kod. Om du inte använt appen på ett tag kan du behöva skaffa en ny kod.

    Det går givetvis att ha BankID på annan enhet och göra identifieringen från denna. Rekommendationen är dock att du har BankID tillgängligt vid inköp.

  • Jag har glömt bort koden till appen, hur får jag en ny?

    Pil

    Detta gör du själv direkt i appen, följ anvisningarna under inställningar. Du behöver då ha tillgång till BankID.

  • Jag kan inte betala med appen. Vad gör jag?

    Pil

    Slå på Bluetooth och platstjänster 

    Kontrollera att Bluetooth och platstjänster är påslagna och tillgängliga för Inköpstjänstens app i din mobiltelefon.

    • För Iphone krävs Bluetooth.
    • För Android krävs både platstjänster och Bluetooth.

    Kontrollera din köpgräns

    Kontrollera att köpet inte är större än din köpgräns som du kan se inloggad i appen.

    Är köpgränsen för låg kontaktar du din chef eller administratör för Inköpstjänsten. Denne kan höja din köpgräns i Inköpsportalen. Du kan genast se att köpgränsen ändras i appen.

    Ominstallera appen

    Hjälper inte något av ovanstående måste du ominstallera appen. Det kräver att du har BankID till hands.

    Vi uppdaterar appen några gånger per år. För att inte missa att ladda ned den senaste versionen rekommenderar vi att du har automatisk uppdatering av dina mobilappar. Äldre versioner av appen kommer så småningom att sluta fungera.

  • Vad behöver jag för att kunna använda appen?

    Pil

    En smartphone samt tillgång till BankID.

  • Vad gör jag när jag laddat ner appen och är redo för att betala i butik?

    Pil

    Första gången du använder appen verifierar du dig med BankID och väljer en sexsiffrig kod.

    Du kan välja att appen ska komma ihåg ditt personnummer under Inställningar. Då behöver du endast ange den sexsiffriga koden för att bekräfta köp.

  • Var laddar jag ner Inköptjänstens app?

    Pil

    Du laddar ner appen till din mobiltelefon från App store (Iphone) eller Google play (Android). Sök efter ’inköpstjänsten’.

    Ladda ner appen här:

    I din mobil kommer appen heta Coop Företag.

  • Varför behöver jag BankID för att använda appen?

    Pil

    För inköpstjänsten har vi värderat säkerheten högt. Samtidigt vill vi minska administrationen kring att identifiera användare. Därför har vi valt att använda BankID som legitimationssätt.

    Likväl som man i sin yrkesutövning ibland legitimerar sig med körkort, id-kort eller namnsignatur kan man istället använda sitt BankID.

Betala med Inköpstjänsten, köputrymme

  • Hur betalar jag med Inköpstjänsten på Coop.se?

    Pil
    1. Skapa ett företagskonto för din organisation på Coop.se.Använd kontot när du vill betala med Inköpstjänsten i vår webbutik. Du kan inte betala med Inköpstjänsten om du är inloggad som privatperson.
    2. Ha din mobiltelefon tillgänglig när du ska betala på Coop.se. Du bekräftar köpet med Inköpstjänstens app.
    3. I betalsteget fyller du i uppgifterna. I sista steget väljer du Inköpstjänsten som betalmetod.
    4. Följ anvisningarna och bekräfta ditt köp med Inköpstjänstens app.
    5. Klart!
  • Hur betalar jag i kassan i butik?

    Pil

    I kassan i butik betalar du med Inköpstjänstens app. Håll bara mobilen mot mottagaren och godkänn sedan köpet.

    Du laddar ner appen till din mobiltelefon från App store (Iphone) eller Google play (Android). Sök efter ’inköpstjänsten’.

    Ladda ner appen:

  • Kan jag se vilket köputrymme jag har i appen?

    Pil

    Ja, när du är inloggad i appen trycker du på ikonen i högra hörnet, väljer fakturamottagare, då kommer se du köputrymmet.

  • Om jag behöver utöka mitt köputrymme, vem kontaktar jag?

    Pil

    Kontakta administratören för Inköpstjänsten i din organisation. Administratören kan ändra köputrymmet i Inköpsportalen.

Faktura och redovisning

  • Vad är en fakturamottagare?

    Pil

    En fakturamottagare är det kostnadsställe du gör inköp för.

  • Från vem kommer vi att få fakturan?

    Pil

    Fakturautställare är den konsumentförening inom KF som butiken tillhör. PayEx administrerar fakturan å deras vägnar.

  • Hur lång betalningstid har vi som kund i Inköpstjänsten?

    Pil

    Betalningstiden är 30 dagar.

  • Kan jag vara ansluten till flera fakturamottagare?

    Pil

    Ja, hur många som helst.

  • Hur ser jag att jag är upplagd på flera fakturamottagare?

    Pil

    I appen ser du om du är upplagd på flera fakturamottagare.

  • Om jag är ansluten till flera fakturamottagare och bokför ett inköp på fel kostnadsställe, går det att rätta till?

    Pil

    Om köpet är bokfört till fel kostnadsställe kontaktar du Kundservice:

    E-post: inkopstjanst@coop.se

    Telefon: 0771 – 171717

  • Stämmer det att kassakvittot inte kommer att behövas i redovisningen?

    Pil

    Ja, men det kan vara bra att spara kassakvittot för återköp eller reklamation.

    Kvittot behövs inte av redovisningsskäl eftersom det också finns i Inköpsportalen.