Google Pay – kontaktlös betalning

Google Pay är en mobil betallösning som är snabb, säker och smidig. Du betalar med din telefon i butik, på nätet och i appar med bara ett klick. Lägg till ditt Coop Mastercard i Google Wallet, och upptäck enkelheten med Google Pay. 

­­Använd Google Pay i butiker med kontaktlös betalfunktion i betalterminalen, på nätet där du ser Google Pay-loggan och i appar där funktionen stöds.  

 

Kom igång med Google Pay  

Klicka här för att se om din telefon stödjer Google Pay. 

Google Pay fungerar inte med iOS. 

 I Coop Mastercard-appen:

Se till att du har den senaste versionen av appen.

  1. Öppna Coop Mastercard-appen, och klicka på ditt kort.
  2. Klicka på “Digitala plånböcker”, och sedan “Lägg till i plånbok”
  3. Följ instruktionerna.

I Google Wallet-appen:

Lägg till ditt kort i telefonen

  1. Ladda ned Google Wallet-appen  från Google Play.
  2. Öppna Google Wallet-appen tryck på “Lägg till i Wallet” och scanna ditt kort, eller skriv in dina kortuppgifter manuellt
  3. Följ sedan instruktionerna på skärmen.

Lägg till ditt kort i klockan

  1. Öppna Google Wallet-appen på din klocka
  2. Tryck på “Kom igång”.
  3. Aktivera skärmlåset, om du inte redan har gjort det
  4. Följ instruktionerna på din telefon (OBS kortet kommer bara läggas till på din klocka genom detta)

Betala med Google Pay: 

Betala med din telefon 

För att betala med Google Pay väcker du din telefon, eller låser upp den, och sedan blippar du den mot betalterminalen. När en blå check-bock kommer upp på skärmen är betalningen klar.

Om betalterminalen inte känner av din telefon kan du kontrollera att din telefons NFC-funktion är aktiverad. Detta kontrolleras i din telefons inställningar.

Betala med din klocka 

Öppna Google Wallet-appen och håll klockan mot betalterminalen där du ser symbolen för kontaktlösa betalningar. När du hör ett ljud, eller känner vibrationer i klockan är betalningen klar.  

Nedan hittar du de vanligaste frågorna om Google Pay.

Klicka här för att läsa våra villkor för mobila betalningar. 

Vanliga frågor om Google Pay

  • Google Pay är en digital plånbok för mobilbetalningar med utvalda telefoner och smartklockor som fungerar både i butik och online överallt där du ser någon av dessa symboler: 

  • Klicka här för att se om din telefon stödjer Google Pay. 

    Google Pay fungerar inte med iOS.

     

  • Se till att du har den senaste versionen av appen.

    1. Öppna Coop Mastercard-appen, och klicka på ditt kort.
    2. Klicka på “digitala plånböcker”, och sedan “Lägg till i plånbok”.
    3. Följ instruktionerna.
  • På din telefon:

    1. Ladda ned Google Wallet-appen från Google Play. 
    2. Öppna Google Wallet-appen, tryck på “Lägg till i Wallet” och scanna ditt korteller skriv in kortuppgifterna manuellt.
    3. Följ instruktionerna och verifiera ditt kort.

    På din klocka: 

    1. Öppna Google Pay-appen på din klocka.
    2. Tryck på “Kom igång”.
    3. Aktivera skärmlåset.
    4. På din telefon, följ instruktionerna.
  • I butik

    Väck eller lås upp din telefon och blippa din enhet mot betalterminalen där symbolen för kontaktlösa betalningar visas. När du har betalat visas en blå bockmarkering på skärmen.

    Om det inte fungerar kan du kontrollera att din telefons NFC-funktion är aktiverad. Detta kan kontrolleras i telefonens inställningar.

    För att betala med din klocka öppnar du Google Pay-appen på din klocka och håller sedan klockan över betalterminalen. Betalningen är genomförd när du känner vibrationer i klockan eller hör ett ljud.

    På nätet

    Du kan betala med Google Pay på nätet där du kan se Google Pay symbolen:  

    Klicka på Google Pay knappen i kassan och följ sedan instruktionerna.

  • Ja. När du lägger till ditt kort i Google Wallet-appen lagras inte kortets fysiska nummer, istället skapas ett virtuellt kontonummer.

    När du sedan handlar med Google Pay skickas ditt virtuella kortnummer till återförsäljaren, butiken kan alltså inte spara ditt riktiga kortnummer via Google Pay.

  • Du kan använda Google Pay överallt där du ser någon av dessa symboler:

    Du kan också använda Google Pay i webbutiker och appar om butiken har ett betalningsavtal med Google Pay. Håll utkik efter knappen ”Betala med Google Pay” eller ”Använd Google Pay”.

  • Ja, det går bra.  

  • Ja.

  • Se ditt förvalda kort:

    Du kan själv välja vilket kort som är förvalt. För att se ditt förvalda kort öppnar du Google Pay hemskärmen och det första kortet som kommer upp är ditt förvalda kort. Detta kort kommer ligga överst av alla kort.

    Ändra ditt förvalda kort: 

    1. Öppna Google Wallet-appen.
    2. Svep åt höger på skärmen längst upp på ditt kort tills du hittar det kort du vill använda som standard.
    3. Tryck på kortet.
    4. Längst ned trycker du på Information följt av Ange som standard för kontaktlös betalning.
  • Beloppsgränserna för köp när du betalar med Google Pay är samma som för ditt kort. Beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar på kortet gäller inte för Google Pay, eftersom du identifierar dig för att betala med Google Pay.

  • Om telefonen är försvunnen eller stulen kan du hitta, låsa eller radera den med "Hitta min enhet”, läs mer här.

    Eftersom Google Pay inte lagrar dina kortuppgifter på enheten kan någon som hittar eller stjäl enheten inte få åtkomst till informationen, även om den är olåst.

    För att spärra ditt Coop Mastercard i Google Wallet ring: +46 771-17 17 17

    Eftersom Google Wallet inte sparar dina kortuppgifter på din enhet kan inte någon som hittar din enhet komma åt dina kortuppgifter, även om enheten är upplåst.

    För att spärra både ditt fysiska kort och ditt kort i Google Wallet, ring:

    Coop: 08-400 003 02 (från utlandet +46 8 400 003 02)

  •   Ja, om du spärrar ditt kort blir det också spärrat i Google Pay.

  • Nej, det är kostnadsfritt att använda Google Pay. 

  • I Google Pay kan du se de tio senaste köpen 30 dagar tillbaka, gjorda med Google Pay.

    I din transaktionslista på fakturan, i Coop Mastercard-appen och på Mitt Coop Mastercard kan du inte se om ett köp är gjort med Google Pay eller inte.

  • Nej. 

  • Har du fått ett nytt automatiskt ersättningskort för att giltighetstiden har löpt ut behöver du inte göra någonting, kortet i Google Pay uppdateras automatiskt.

    Har du fått ett nytt kort för att det tidigare spärrats eller ersatts av annan anledning så behöver du själv ta bort det gamla kortet och lägga in det nya kortet igen. 

  • Ja, anslut på samma sätt som för huvudkortet.

    Du kan som mest ansluta tio betalkort. 

  • Om du inte längre vill att ditt kort ska finnas i din Google Wallet kan du ta bort det.  

    1. Öppna Google Wallet-appen 
    2. Leta reda på kortet du vill ta bort
      Om det inte är det första kortet sveper du åt vänster tills du hittar det. 
    3. Tryck på kortet
    4. Tryck på Mer (de tre prickarna) och sedan ”Ta bort betalningsmetod”
  • Om du har frågor kan du kontakta Kundservice.

    Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor rörande Google, Google Pay eller Google Wallet vänd dig till Google.