Apple Pay – kontaktlös betalning med din iPhone och Apple Watch

Apple Pay är ett tryggt och kontaktlöst sätt att betala med ditt Coop Mastercard för dig som har en iPhone eller annan kompatibel Apple-enhet

Kom igång med Apple Pay

Kontrollera först att din Apple-enhet har Apple Pay. Apple Pay fungerar på iPhone 6 och senare modeller. Se kompatibla Apple-enheter

När du lägger till ditt kort i Apple Pay är det viktigt att du har registrerat ditt telefonnummer hos oss. Detta gör du på Mitt Coop Mastercard eller i Coop Mastercard-appen. 

Du kan antingen ansluta ditt kort i Coop Mastercard-appen, i appen Plånbok i din iPhone eller genom att kontakta Kundservice. 

Lägg till kortet i Coop Mastercard-appen

Logga in i Coop Mastercard-appen, tryck på Lägg till i Plånbok och följ instruktionerna. Se till att Coop Mastercard-appen är uppdaterad med senaste versionen.

Lägg till kortet i appen Plånbok

Öppna Plånbok-appen i din iPhone, tryck på plustecknet uppe till höger och följ instruktionerna.

Lägg till kortet i Apple Watch

Du kan lägga till kortet via iPhone eller direkt i Apple Watch.

Se instruktion hos Apple

Genom Kundservice

Kontakta kundservice så hjälper vi dig att ansluta ditt kort.

Så betalar du med Apple Pay

Symboler för Apple Pay och kontaktfria kortApple Pay fungerar smidigt i alla butiker som har kontaktlös betalning. Det gäller även på internet och i appar på din Apple-enhet. För att se om butiken stödjer kontaktlös betalning kan du leta efter en av dessa symboler när du handlar.

Gör så här:

Telefon med Face ID

  • Dubbeltryck på sidknappen på iPhone.
  • Identifiera dig med Face ID genom att se på skärmen.
  • Håll telefonen intill betalningsterminalen.

Om du bär munskydd eller annat som döljer ansiktet kan du bli ombedd att uppge din kod.

Telefon med Touch ID

  • Dubbeltryck på hemknappen.
  • Håll iPhone nära betalningsterminalen med fingret på fingeravtryckssensorn.

Apple Watch

  • Dubbeltryck på sidoknappen.
  • Håll klockan intill betalningsterminalen.
  • Transaktionen är godkänd när du känner en rörelse och hör ett pip.

Läs mer om Apple Pay hos Apple

Säkra betalningar med Apple Pay

När du betalar med Apple Pay kan du vara säker på att dina köp förblir konfidentiella. Apple Pay använder ett specifikt nummer för din enhet och en unik kod för varje transaktion. Dina kortuppgifter lagras inte på din enhet eller på Apples servrar och delas inte med tredje part. Apple Pay lagrar inte heller uppgifter som kan knytas direkt till dig som privatperson.

Vanliga frågor om Apple Pay

  • När du har flera kort i Apple Pay kommer det kort du lade till först visas som förvalt när du aktiverar Apple Pay. Du kan ändra vilket kort som ska visas som förval. Se instruktion hos Apple:

    Ändra förvalt kort i Apple Pay

  • Det finns ingen övre beloppsgräns när du betalar med Apple Pay eftersom du identifierar dig med Face iD eller Touch iD.

  • Om du tappar din Apple-enhet behöver du endast spärra det digitala kortet på den enhet du tappat. Det gör du via en annan Apple-enhet eller via ”find my/icloud”. Det går även bra att kontakta Apples support för mer information.

    Spärra ditt fysiska kort och på alla digitala enheter

    Spärrtelefon, Sverige: 08–400 003 02

    Spärrtelefon, utomlands: +46 8 400 003 02

  • Ja, om du spärrar ditt fysiska kort blir det också spärrat i Apple Pay.

    Spärra ditt fysiska kort och på alla digitala enheter

    Spärrtelefon, Sverige: 08–400 003 02

    Spärrtelefon, utomlands: +46 8 400 003 02

  • Nej, det är kostnadsfritt att använda Apple Pay.

  • Ja, i appen Plånbok ser du de tio senaste transaktionerna som gjorts med Apple Pay. I transaktionslistan på månadsfakturan, på Mitt Coop Mastercard eller i appen kommer det att se ut som en vanlig korttransaktion.

  • Nej.

  • När du får ett nytt kort som ersätter ett tidigare kort, till exempel vid utgångsdatum, kommer det nya kortet anslutas till Apple Pay utan att du behöver göra något. Har du däremot spärrat kortet och fått ett nytt kort behöver du själv ta bort det gamla kortet och ansluta det nya kortet i Apple Plånbok.

  • Ja, anslut på samma sätt som för huvudkortet.

  • Om du vill ta bort ett kort i din iPhone kan du göra det i appen Plånbok.

    Ta bort kortet från Apple Pay

  • Har du problem med att ansluta ditt kort eller har frågor om din aktiveringskod – kontakta Kundservice.

    Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor om iPhone, Apple Watch eller Apple Pay, kontakta Apple Support.