Om Änglamarkspriset

Det finns en uppsjö av engagerade och outtröttliga kämpar som arbetar för en grönare miljö och en ljusare framtid för sig själva och kommande generationer. De förtjänar uppmuntran, uppmärksamhet och stöd. Därför finns Änglamarkspriset.

Det var 1970-tal när Tage Danielsson och Hasse Alfredson spelade in Äppelkriget om det som hände i Änglamark. Evert Taube skrev sången och Sven-Bertil sjöng, så att den fastnade långt in i hjärtat hos ett helt land. Kärleken till naturen är stark inom oss.

Skogar och åkrar, stränder och vattendrag är en del av oss och värda att kämpa för. Därför finns Änglamarkspriset, som premierar gröna hållbara lösningar inom mat och matproduktion. Det är mer angeläget än någonsin. Danielsson, Alfredson och Taube såg framåt, berörde och tog ställning. Änglamarkspriset instiftades 2002 så att arvet kan föras vidare och utvecklas. År efter år lyfter det fram ekologiska initiativ och ger näring åt hållbara idéer, så att de kan slå rot, spira och spridas: …låt dem få leva, de är ju så sköna.

Varumärket Änglamark lanserades 1991 efter en önskan från Coops, redan då engagerade medlemmar, om ett större och bättre utbud av ekologiska produkter. Där och då föddes devisen ’Noga utvalt, klok bortvalt’, en filosofi som vi lever efter även idag.

Att ge tillbaka, som i ett kretslopp, är en av de mest fundamentala värderingarna som ligger nerbäddat i Coops och KFs dna, och Änglamarkspriset är ett sätt att ge tillbaka.