Coop Mastercard

Nytt kort. Nya möjligheter. Det enda kort du behöver som medlem – ger dig värdefulla poäng på allt du handlar. Alltid, överallt.

Fördelar med Coop Mastercard Mer

  • Upp till 55 dagars räntefri kredit
  • Trygga resor och säkra köp
  • Poäng på allt du handlar – överallt

Läs mer om Coop Mastercard Mer

  • Trygg när du reser.

    Den kompletterade reseförsäkringen med bland annat avbeställningsskydd och förseningsförsäkring gäller när du betalar minst 75 procent av resan med ditt kort. Försäkringen ger också ett skydd för din familj och upp till tre medresenärer om du betalar minst 75 procent av deras resa med kortet.

  • Trygg när du handlar.

    En bra köpförsäkring med prisgaranti, drulleförsäkring och förlängd garanti som gäller utan självrisk ingår i kortet. Du sparar pengar genom att slippa teckna olika tilläggsförsäkringar. Dina internetköp blir också säkra genom att köpen bekräftas med Mobilt BankID eller SMS-kod.

  • Flexibla betalningar

    Med flexibla betalningar väljer du själv mellan att dela upp betalningen eller betala hela beloppet. Köpen samlas på en månadsfaktura och betalas hela beloppet tillkommer ingen ränta.

  • Priser och villkor.

    Aviavgift: 29 kr (0 kr med e-faktura)

    Årsavgift: 295 kr/år (första året 0 SEK)

    Årsavgift, extrakort: 95 kr

    Årsränta: 15,70 %

    Månadsränta: 1,31 %

    Kontantuttagsavgift: 1,5 %, lägst 35 kr

    Valutaväxlingspåslag: 1,75 % på valutakursen

     

    För att se fullständiga villkor samt hur vi hanterar personuppgifter, följ länken nedan:

    http://www.entercard.se/coop_mer/villkor

  • Försäkring.

    Försäkringsinformation Coop Mastercard Mer: 

    https://www.entercard.se/coop/ervnfo

     

    Fullständiga försäkringsvillkor Coop Mastercard Mer:

    https://www.entercard.se/coop/erv

Frågor och svar

  • Vad är ett betal- och kreditkort och hur fungerar det?

    Med ett betal- och kreditkort får du en månatlig faktura istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. På fakturorna redovisas alla köp och uttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela det belopp du utnyttjat eller dela upp betalningen över en längre tid, dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad, lägst 150 kr. Väljer du att betala hela skulden betalar du ingen ränta. Delar du upp den i mindre delar betalar du ränta på den kredit du utnyttjar.

  • Jag har redan ett bank/betalkort med Mastercard betalfunktion. Kan jag ta del av alla fördelar?

    Coop Mastercard är ett unikt kort som ges ut av Coop tillsammans med EnterCard. Du måste ansöka om Coop Mastercard för att kunna ta del av alla fördelar vi berättar om här på sidan. Har du redan ett bankkort med Mastercard-symbol, som du använder som bankomatkort och som är kopplat till ditt lönekonto, kan du även behålla det. Kombinationen ett bankkort och ett betal- och kreditkort i plånboken är ganska vanlig och uppskattad.

  • Vad är Mitt Coop Mastercard och Coop Mastercard-appen?

    Mitt Coop Mastercard och Coop Mastercard-appen är våra digitala tjänster för att du ska kunna ha full koll på ditt Coop Mastercard. Du kan bland annat:

    • se ditt saldo och tillgängligt köputrymme
    • se dina senaste transaktioner
    • överföra pengar från ditt kort till ditt bankkonto (Saldoöverföring)
    • ansöka om att höja din kreditgräns
    • visa tidigare fakturor (enbart i Mitt Coop Mastercard).

    För att få tillgång till appen, behöver du


    1. gå till App Store eller Google Play och sök på "Coop Mastercard"
    2. ladda ner appen
    3. logga in i appen med Mobilt BankID.

    Kom ihåg att hålla koll på uppdateringar av Coop Mastercard-appen.

  • Hur tjänar jag poäng med kortet?

    Du tjänar poäng på allt du handlar med kortet, både när du betalar på Coop och vid andra köp. Kortet ger dig 0,5 poäng per krona på alla dina köp. När du handlar på Coop får du därmed 0,5 poäng/kr utöver poängen du tjänar enligt poängtrappan.

  • Var kan jag se hur mycket poäng jag tjänat in?

    Du kan se ditt poängsaldo (från poäng intjänade på och utanför Coop) när du loggar in i Poängshoppen på Coop.se, i Coop-appen eller i Medlemspunkten i butik. Kom ihåg att hålla koll på uppdateringar av Coop-appen.

  • Vad kan jag använda mina poäng till?

    Som medlem kan du använda intjänade poäng genom att plocka ut värdecheckar från Coop eller på erbjudanden från någon av våra partner. Allt finns samlat i Poängshoppen som du hittar på Coop.se, i Coop-appen eller i Medlemspunkten i butik.

  • Vad är poängtrappan?

    Ju mer du handlar på Coop desto mer poäng får du. För varje tusenlapp du handlar för hos Coop, flyttar du upp ett steg i trappan och tjänar fler poäng per krona. Första tusenlappen ger 0,5 poäng/kr. Nästa tusenlapp ger 1 poäng/kr. Så fortsätter det hela vägen upp till 5 poäng/kr. Allt du handlar för över 5 000 kr/mån ger alltså 5 poäng/kr. När du handlar med ditt Coop Mastercard får du dessutom 0,5 poäng/kr på alla köp.

  • Går det att skaffa ett extrakort?

    Ja, med extrakort i hushållet samlar ni snabbare ihop fler poäng tillsammans! Alla köp och transaktioner ni gör med respektive kreditkort redovisas separat, men samlas på en och samma månadsfaktura. På så sätt får ni snabbt och enkelt en bra översikt över alla era inköp. På Mitt Coop Mastercard kan du ansöka om extrakort till annan medlem i ditt Coop hushåll.

  • Hur ansöker jag om e-faktura för att slippa aviavgiften?

    Du anmäler e-faktura via din internetbank, använd då sökordet ”Coop Mastercard”. Vid e-faktura tillkommer ingen aviavgift. Väljer du att få dina fakturor via papper tillkommer en avgift på 29 kronor.

  • Går det att höja sin kreditgräns?

    Ja, det går att ansöka om högre kreditgräns. Blir din ansökan beviljad får du ett större köputrymme på ditt Coop Mastercard. Du kan ansöka om att höja din kreditgräns på Mitt Coop Mastercard eller via Coop Mastercard-appen. 

  • Vad är saldoöverföring?

    Med en saldoöverföring kan du, förutsatt att det finns tillgängligt kreditutrymme, använda ditt Coop Mastercard för att överföra pengar till bankkonto. Om du till exempel behöver göra ett köp kontant. För varje saldoöverföring du beställer så tillkommer en dag-för-dag ränta enligt betal- och kreditkortets ordinarie räntesats. Ränta debiteras från första dagen efter överföringen.

    På Mitt Coop Mastercard eller via Coop Mastercard-appen kan du genomföra en saldoöverföring.

  • Vad är kontaktlösa betalningar (Contactless)?

    Med kontaktlösa betalningar kan du betala köp upp till 200 kronor genom att blippa ditt kort mot terminaler/kortläsare märkta med symbolen för kontaktlösa betalningar. Tänk på att beloppsgränsen kan variera mellan olika länder och att du vid enstaka tillfällen kan bli ombedd att ange din PIN-kod för att verifiera dessa köp.

  • Hur fungerar betalningsfri månad?

    Har du ett Coop Mastercard har du möjlighet att utnyttja betalningsfri månad två gånger per år. En betalningsfri månad innebär att du inte behöver betala fakturan den månaden, utan skjuter på den till månaden därpå. Du kan ansöka om betalningsfri månad på Mitt Coop Mastercard.

  • Fungerar mitt kort på resmålet?

    De flesta länder accepterar kortbetalningar med Mastercard. Vi rekommenderar att du för säkerhets skull hör med din resebyrå alternativt ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka. Information om var du kan hitta uttagsautomater finns på Mastercards hemsida.

  • När jag använder kortet utomlands, ska jag betala i svenska kronor?

    EnterCard rekommenderar att betala i landets egen valuta.

  • Vad gör jag om mitt kort blivit borttappat eller stulet?

    Om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer eller inte vet var det är, ska du omedelbart ringa Spärrservice +46 (0) 8 400 003 02 för att spärra ditt kort. I övriga fall kontaktar du Kundservice.

  • Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?

    Logga in på Mitt Coop Mastercard eller i Coop Mastercard-appen med BankID eller mobilt BankID. Under kort klickar du på ”Se PIN” och följ instruktionerna. Där kan du se din PIN-kod i 10 sekunder.  

  • Kan jag ändra PIN-kod?

    Ja, logga in på Mitt Coop Mastercard med BankID eller mobilt BankID. Under kort kan du klicka på ”Ändra PIN” och sedan följa instruktionerna. Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kort att skickas hem till dig, något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret. Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet.

  • Vad är phishing?

    "Phishing" innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Du kan som kund bli ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi vill uppmana våra kunder att aldrig lämna ut känslig information till någon obehörig. Kom ihåg att EnterCard aldrig begär in uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  • Vad är skimming?

    Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler.

  • Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?

    Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan.

  • Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?

    Om du byter mobilnummer eller e-post ska du uppdatera dina uppgifter hos oss. Lättast gör du det genom att logga in på Mitt Coop Mastercard.

  • Övriga frågor

    Har du frågor om kortbytet, har vi samlat de mest vanliga på coop.se/kortbyte. För övriga frågor, besök kundo.se/org/coop.

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies