För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Den 5 juni byter vi kort!

Detta gäller enbart de kunder som idag betalar med sitt Coop-kort. (Coop Mastercard-korten berörs inte).

Här kan du läsa mer om det nya kortet Coop Matkonto - Medlemskort och betalkort på Coop. 

PayEx blir ny kortutgivare för det nya, smidiga kortet som du kan använda både som medlemskort och betalkort i Coops butiker.

Det nya kortet skickas hem till dig under maj månad och börjar fungera den 5 juni, fram till dess använder du ditt nuvarande kort, precis som vanligt.

Den 5 juni slutar ditt befintliga Coop-kort att fungera som betalkort, så stoppa det nya kortet i plånboken när du får det så riskerar du inte att glömma det när det är dags.

Ditt nya kort är förberett med en blipp-funktion och har chip för att det ska vara lika smidigt och säkert som andra betalkort, men det är fortsatt ett betalkort som enbart går att betala med på Coop.

I övrigt kommer ditt nya kort fungera precis som ditt nuvarande, det inkluderat att du behåller den PIN-kod du har idag.

Håll utkik här för mer information, vi uppdaterar sidan löpande med fler frågor och svar.


Vanliga frågor om kortbytet

Frågor och svar som bifogades med villkorsbrevet

  • Behöver jag göra något nu direkt?

    Nej, du behöver inte göra något nu. När ditt nya kort kommer, lägg det i plånboken direkt, så riskerar du inte att glömma det när det är dags.

  • Vad händer med mina pengar?

    Dina pengar kommer att flyttas över från ditt nuvarande kort till det nya kortet när det börjar gälla.

  • Vad händer om jag har en skuld?

    Om du har en skuld på ditt nuvarande kort, flyttas den över till det nya kortet när det börjar gälla.

  • Hur kan jag kontrollera mitt saldo?

    Du kan som vanligt höra ditt saldo via talsvar på telefonnummer 0771-17 17 17. Du kan också se saldot genom att logga in med BankID på coop.se.

  • Vad händer med poängen?

    Dina intjänade poäng påverkas inte och du fortsätter att tjäna pong när du använder ditt nya kort på Coop. Poängtrappan påverkas inte heller.

  • Vad händer med mitt autogiro?

    När ditt nya kort börjar gälla kommer betlaningsmottagaren att ändras till PayEx (nytt bankgiro). Den sista autogirodragningen till MedMera Bank kommer att ske fredagen den 29 maj. Du kan redan nu ansöka om autogiro till ditt nya kort med den bifogade blanketten. Om du inte längre vill ha autogiro kan du i samband med att det nya kortet börjar gälla ansluta dig till e-faktura.

  • När börjar mitt nya kort gälla?

    Det nya betalkortet fungerar tidigast från och med fredagen den 5 juni.

  • Gäller både mitt nuvarande kort och det nya kortet samtidigt?

    Nej, kortens giltighetstid överlappar inte. Den dag ditt nya kort börjar gälla slutar sitt nuvarande kort att fungera för betalning.

  • Det nya kortet har chip och är förberett med blipp-funktion, betyder det att jag kan använda kortet vid köp även utanför Coop?

    Nej, du kan bara använda kortet vid köp i Coops butiker.

  • Jag har ett extrakort kopplat till mitt betalkort, vad händer med det?

    Om du idag har ett extrakort kopplat till ditt betalkort skickas även det nya extrakortet hem till dig.

  • Jag har glömt min PIN-kod, hur och när kan jag se den på coop.se?

    Du behåller din PIN-kod, och kan se den om du loggar in med BankID på coop.se från och med dagen då ditt nya kort börjar gälla.

  • Varför går ni över till PayEx?

    Vi har valt att ta hjälp av PayEx som leverantör för att kunna fortsätta erbjuda Coops medlemmar attraktiva, moderna och säkra betalkort utan årsavgifter. För dig som kund innebär detta bland annat fördelar som kontaktlösa betalningar och e-faktura. PayEx ägs av Swedbank och har lång erfarenhet av betaltjänster.

Övergången från MedMera Bank till PayEx

  • Vilka kort omfattas av kortbytet?

    Betalkort utgivna av MedMera Bank som bara går att använda på Coop; Coop Konto, Coop Konto med kredit och Coop Faktura. Medlemskorten och Coop Mastercard fortsätter fungera precis som vanligt.

  • Kommer medlemskorten fortsätta fungera?

    Medlemskorten berörs inte av kortbytet och kommer att fortsätta fungera precis som vanligt.

  • Vad behöver jag göra?

    Har du ett autogiro anslutet till ditt nuvarande kort kommer detta att avslutas. Den sista autogirodragningen kommer att göras den 29 maj (den sista vardagen i maj). Vill du ha autogiro anslutet till ditt nya kort kan du enkelt ansöka om autogiro på nätet, i anslutning till att ditt nya kort börjar fungera. När det nya kortet kommer hem i brevlådan, stoppa det i plånboken så att du är redo den dag det börjar fungera. Observera att från juni är det en ny betalningsmottagare (nytt bankgiro).

  • När kommer de nya kortet?

    Under maj kommer du få ett nytt betalkort hem i brevlådan. Kortet fungerar från och med fredagen den 5 juni. Fram till dess använder du ditt nuvarande kort precis som vanligt.

  • Vad händer med mina pengar jag har på mitt befintliga kort?

    Pengarna på ditt befintliga kort kommer att flyttas över till ditt nya kort i samband med att det nya kortet börjar fungera.

Nya kortet

  • Kommer jag få ett nytt kort?

    Har du något av följande kort; Coop Konto, Coop Konto med kredit och Coop Faktura (Ett betalkort utgivet av MedMera Bank som bara går att använda på Coop) kommer du att få ett nytt kort hem i brevlådan.

  • Kommer jag behålla samma PIN-kod?

    Ja, du kommer behålla den PIN-kod du har idag.

  • När börjar mitt nya kort att gälla?

    05-jun 2020.

  • När är sista dagen att använda mitt befintliga kort?

    04-jun 2020.

  • Kan jag börja använda det nya kortet direkt eller behöver kortet aktiveras?

    Det nya kortet kan du börja använda direkt den 5 juni 2020.

  • Kommer det nya kortet ha en årsavgift?

    Nej, det nya kortet kommer inte heller ha någon årsavgift.

  • Kommer jag behålla samma kreditgräns?

    Ja, har du en beviljad kredit på ditt nuvarande kort kommer du att behålla den.

  • Jag har ingen kredit idag, blir jag tvungen att ha det nu?

    Nej, har du ingen kredit idag så kommer du heller inte att ha det på ditt nya kort. Vill du ha ett kort med kredit? Ansök om ett Coop Mastercard, det gör du via coop.se/mastercard.

  • Kommer extrakortet kopplat till mitt konto också bytas ut?

    Ja, eventuella extrakort kopplade till ditt konto kommer också bytas ut och kommer att skickas hem till dig som kontohavare.

  • Hur kommer mitt nya kort fungera?

    Ditt nya kort fungerar både som medlemskort och betalkort på Coop.

  • Kommer jag kunna betala med kortet i andra butiker än Coop?

    Nej, kortet fungerar enbart för betalning på Coop.

  • Vad innebär det att göra en kontaktlös betalning/”blippa”?

    Med kontaktlösa betalningar kan du betala upp till 200 kronor genom att ”blippa” ditt kort mot terminalen/kortläsaren utan att slå din PIN-kod. På köp över 200 kronor behöver du alltid ange din PIN-kod. När du vill göra en kontaktlös betalning håller du ditt kort med ”symbolen” för kontaktlösa betalningar mot terminalen. Av säkerhetsskäl kan du ibland komma att behöva slå din PIN-kod även på köp under 200 kronor. Betalkorten går bara att betala med på Coop.

  • Är kontaktlösa betalningar säkra?

    Ja, kontaktlösa betalningar är precis lika säkra som chip-betalningar.

  • Jag vill inte "blippa".

    Du kan alltid välja att sätta i kortet i kortläsaren och betala med chipet.

Poäng

  • Vad händer med poängen jag har på det befintliga kortet?

    Dina intjänade poäng påverkas inte, och du fortsätter att tjäna poäng när du använder ditt nya kort på Coop. Poängtrappan påverkas inte heller.

  • Kommer jag fortsätta tjäna poäng när jag betalar med kortet på Coop?

    Ja, du kommer även i fortsättning att få 0,5 poäng extra per krona när du betalar med ditt nya kort på Coop.

  • Vad händer med poängtrappan?

    Poängtrappan påverkas inte, du fortsätter att tjäna poäng precis som vanligt.

  • Var ser jag mina poäng?

    Du kan när som helst gå in och se dina poäng på coop.se, i Coop-appen och i medlemspunkten i butik.

Villkor

  • Kommer några villkor förändras?

    Om du har en skuld kommer lägsta belopp att betala att ändras från 1/40 av skulden till 1/20, vilket är en marknadsanpassning.

  • Villkor & priser

    Kommande villkor för Coop Konto från 5 juni 2020

    Coop Konto 2020-06-05 (pdf)

    Kommande prislista & räntor för Coop Konto från 5 juni 2020

    Coop Konto 2020-06-05 (pdf)

    Kommande villkor för Coop Faktura giltiga från 5 juni 2020

    Villkor för Coop Faktura (pdf)

    Kommande prislista för Coop Faktura giltiga från 5 juni 2020

    Prislista för Coop Faktura (pdf)

Bistånd på köpet

  • Kommer jag fortfarande kunna ha kvar "Bistånd på Köpet" på det nya kortet?

    Ja, om du har Bistånd på köpet kopplat till ditt kort idag så kommer du även att ha det på ditt nya kort. Du kan när som helst ansluta Bistånd på köpet till ditt nya kort om du loggar in på coop.se.

Avslut

  • Jag vill inte ha det nya kortet, hur gör jag då?

    Du kan när som helst avsluta ditt kort genom att kontakta kundservice på telefon: 0771 – 17 17 17

Kundservice

  • Var ska jag vända mig om jag har frågor?

    Du når vår Kundservice på telefonnummer 0771- 17 17 17 på helgfria vardagar 8-18, eller coop.se/Kundservice/.