Snart byter vi kort!

Här kan du läsa om hur ditt nya Coop Mastercard kommer att fungera.

Du som har ett Coop Mer eller Coop Betala Efter kommer i februari få ett nytt kort hemskickat tillsammans med mer information om ditt nya kort. Det nya kortet börjar fungera i mars. Fram till dess använder du ditt nuvarande kort precis som vanligt.

Kortet kommer att ha samma PIN-kod, köp- och kreditgräns. Det kommer att bli vissa förändringar i villkor och avgifter. Kortet har ett annat kortnummer och att EnterCard blir ny kortutgivare.

Just nu behöver du inte göra någonting alls - luta dig tillbaka! 


Vanliga frågor om kortbytet

Övergången från Coop till EnterCard

  • Varför tar EnterCard över Coops kreditkort från MedMera Bank?

    EnterCard har ett modernt, användarvänligt och konkurrenskraftigt kort som vi hoppas att våra kunder och medlemmar kommer uppskatta. EnterCard som är en större aktör har därmed också större möjligheter till att utveckla nya tjänster och funktionalitet. Redan nu vid bytet kommer nyheter som e-faktura och kontaktlös betalning.

  • Vad blir skillnaden mellan MedMera Bank och EnterCard?

    Kortet kommer att fungera som tidigare med samma pinkod, men med ett nytt kortnummer. I och med att det är en ny kortutgivare förändras också funktionalitet, villkor och priser. Till exempel e-faktura och kontaktlös betalning är två nya tjänster. Det nya kortet har också utökad försäkringsomfattning. En del priser kommer också att förändras.

    Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna om skillnaderna mellan korten. Du hittar fullständiga villkor och prislista för de nya korten här.

    Har du ett Coop Mer idag? Klicka här för att jämföra. 

    Har du ett Coop Betala Efter idag? Klicka här för att jämföra. 

    Har du ett Coop Betala Efter fd Visa idag? Klicka här för att jämföra. 

Kortet

  • Kommer jag få ett nytt kort?

    Ja, du som har ett Coop Mer eller ett Coop Betala Efter kommer få ett nytt kort i februari som börjar gälla den 5 mars, så stoppa det gärna i plånboken direkt. Den 5:e mars slutar också ditt gamla kort att fungera.

  • Kommer jag behålla samma PIN-kod?

    Ja, du behåller samma PIN-kod som du har idag.

  • Vad är fördelarna med mitt nya kort?

    Med ditt nya kort kan du betala kontaktlöst, genom att blippa. Du behöver använda kortet första gången med chip och PIN, sedan är denna funktion aktiverad och du kan göra köp upp till 200 kronor utan att slå in kod. Du kan nu också få en e-faktura på dina inköp och så har vi förbättrat omfattningen i försäkringen som är kopplad till kortet.

  • När börjar mitt nya kort att gälla?

    5 mars, men se till att ha med dig båda korten i plånboken så riskerar du inte att glömma det när det blir dags.

  • När är sista dagen att använda mitt gamla kort?

    4 mars, men se till att ha med dig båda korten i plånboken så riskerar du inte att glömma det när det blir dags.

  • Kan det nya kortet användas direkt eller behöver det aktiveras?

    Du kan börja använda ditt nya kort från och med 5 mars. Kortet behöver inte aktiveras på något sätt och du har samma pinkod som tidigare.

  • Vad kommer det nya kortet kosta per år?

    Coop Mastercard Mer 295 kr, Betala efter 0 kr och Betala efter f.d. Visa 95 kr.

  • Kommer jag behålla samma kreditgräns?

    Ja.

  • Kommer extrakortet kopplat till mitt konto också bytas ut?

    Ja, om du har en extrakortsinnehavare kommer även hen få ett nytt kort som börjar gälla den 5 mars. Kortet skickas hem till dig som är huvudkontoinnehavare.

  • Hur kommer mitt nya kort fungera?

    Det är ett kreditkort som du kan använda till inköp och fungerar på samma sätt som det gamla. Med ditt nya kort kan du dessutom betala kontaktlöst. Du får sedan varje månad en faktura på dina inköp.

Villkor och avgifter

Poäng

  • Vad händer med poängen?

    Dina intjänade poäng påverkas inte och du fortsätter att tjäna nya poäng när du använder ditt nya kort, både när du betalar på Coop och vid andra köp.

  • Tjänar jag fortfarande poäng när jag handlar på Coop?

    Ja, du fortsätter samla poäng på alla köp som du gör med kortet på Coop. Du får 0,5 poäng extra per krona för att du betalar med kortet utöver de poäng som du får för att du handlar på Coop och som ligger till grund för trappan.

  • Tjänar jag fortfarande poäng när jag handlar i andra butiker?

    Ja, du får även fortsättningsvis poäng på allt du betalar med kortet, överallt (gäller ej saldoöverföring, fakturabetalning och kontantuttag).

    Med Coop Mastercard Mer tjänar du 0,5 poäng per krona på alla köp utanför Coop.

    Med Coop Mastercard Betala Efter och Betala Efter f.d. Visa tjänar du 0,25 poäng per krona på alla köp utanför Coop.

    Poängen kommer läsas in en gång per dygn så viss eftersläpning kan förekomma.

  • Vad händer med poängtrappan?

    Poängtrappan påverkas inte. För varje tusenlapp du handlar för hos Coop, flyttar du upp ett steg i trappan och tjänar fler poäng per krona. Första tusenlappen ger 0,5 poäng/kr. Nästa tusenlapp ger 1 poäng/kr. Så fortsätter det hela vägen upp till 5 poäng/kr. Allt du handlar för över 5 000 kr/mån ger alltså 5 poäng/kr.

  • När kommer mina poäng in på kontot?

    Poäng som du tjänar för att du betalar med kortet på Coop kommer in på kontot direkt efter köpet. Poäng som du tjänar på köp utanför Coop läses in en gång per dygn, så viss eftersläpning kan förekomma.

  • Var ser jag mina poäng?

    De finns precis som tidigare på Coop.se, i vår app eller i Medlemspunkten i våra butiker.

Medlemsfunktioner

  • Får jag fortfarande erbjudanden och medlemspriser när jag handlar på Coop?

    Ja, medlemspriser och personliga erbjudanden hos Coop är fortfarande laddade på kortet.

  • Fungerar mitt nya kort för att hämta ut ett ShopExpress-handtag?

    Ja, ditt nya kort fungerar precis som vanligt när du använder ShopExpress.

  • Fungerar mitt nya kort för att logga in i Medlemspunkten?

    Ja, ditt nya kort fungerar precis som vanligt i Medlemspunkten.

Försäkringar

  • Hur skiljer sig försäkringarna på mitt nya kort?

    Coop Mastercard Betala Efter och Coop Mastercard Betala Efter (f.d. Visa)

    Vi har förbättrat den kompletterande reseförsäkringen som ingår på ditt kort utan extra kostnad – nyheten är att utöver samtliga familjemedlemmar gäller nu försäkringen även för upp till tre medresenärer om du betalar minst 75% av resan med kortet.

    Coop Mastercard Mer:

    Vi har förbättrat den kompletterande reseförsäkringen som ingår på ditt kort utan extra kostnad – nyheten är att utöver samtliga familjemedlemmar gäller nu försäkringen även för upp till tre medresenärer om du betalar minst 75% av resan med kortet.

    Vi har även uppgraderat försäkringsmomentet ”Självriskskydd för hyrbil” (max ersättning 10 000 SEK/skada) till ”Självriskeliminering för hyrbil” (max ersättning 15 000 SEK/skada) vilket innebär att försäkringen täcker både en självrisk och/eller en reparationskostnad. Förut täckte försäkring endast kostnaden för en faktisk självrisk och inte skadekostnad. Självriskeliminering ger en större säkerhet och omfattar även de mindre kostnaderna som är de vanligaste.

    Köpförsäkring har fått ett extra moment – nu har du även ”Förlängd garanti 1 år” vid nyinköp av hemelektronik och hushållsmaskiner* vilket betyder att den ursprunglige tillverkarens garanti utökas med ett år (högst 3 år från inköpsdatum). Ersättning lämnas för reparationskostnader eller ny produkt med högst 25 000 SEK/skada som ersättning. Gäller ej mobiler, kameror eller datorer.

    *med hemelektronik menas t.ex. stereo, TV, DVD-spelare, TV-spelkonsol.

  • Vilka omfattas av reseförsäkringen?

    Reseförsäkringen gäller för dig, dina familjemedlemmar och upp till tre medresenärer. 

  • Jag har bokat en resa med mitt gamla kort – vilka försäkringar kommer att gälla

    För de resor som är köpta med kortet till och med 4 mars gäller den gamla försäkringen. För resor köpta med ditt nya kort (från och med den 5 mars) gäller de nya försäkringsvillkoren.

Kontaktlösa betalningar (Contactless)

  • Vad är kontaktlösa betalningar?

    Med kontaktlösa betalningar kan du betala köp upp till 200 kronor genom att blippa ditt kort mot terminaler/kortläsare märkta med symbolen för kontaktlösa betalningar. Tänk på att beloppsgränsen kan variera mellan olika länder och att du vid enstaka tillfällen kan bli ombedd att ange din PIN-kod för att verifiera dessa köp.

Saldo och transaktioner

  • Var ser jag mitt saldo och mina transaktioner?

    Du kan se ditt saldo och transaktioner på Mitt Coop Mastercard som du hittar på Mina pengarcoop. se från och med den 5 mars. 

Bistånd på köpet

  • Kommer jag fortfarande kunna ha kvar "Bistånd på Köpet" på de nya korten?

    Ja, om du redan anmält Bistånd på köpet så kommer det att fungera som vanligt med ditt nya kort.

Kundservice

  • Var ska jag vända mig om jag har frågor?

    Du når vår Kundservice på telefonnummer 0771- 17 17 17 på helgfria vardagar eller coop.se/Kundservice/.

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies