Vi har bytt kort!

Här kan du läsa om hur ditt nya Coop Mastercard fungerar.

Den 5 mars började ditt nya Coop Mastercard från EnterCard att gälla, och ditt dåvarande kort från MedMera Bank sluta fungera. 

Ditt nya kort är redo att användas direkt, men för att kunna använda dig av blipp-funktionen där du blippar kortet mot kortterminalen, behöver du först göra ett köp med chip och PIN-kod. Har du glömt din PIN-kod kan du se den i Coop Mastercard-appen och på Mitt Coop Mastercard. 

Telefonköer hos Kundservice

I samband med kortbytet har många av våra kunder haft frågor om sitt nya kort. Det har bidragit till långa telefonköer. För att få hjälp med ditt ärende gällande Coop Mastercard kan du logga in på coopmastercard.coop.se med BankID. Här kan du se ditt aktuella saldo, transaktioner du gjort med ditt nya kort och din PIN-kod. Vill du avsluta ditt kort eller har frågor, har du även möjlighet att maila oss när du är inloggad på Mitt Coop Mastercard. Vi hanterar ditt ärende så snart vi kan.

För att påminna dig om att Coops nya kort började gälla den 5 mars skickade EnterCard ett sms torsdagen den 7 mars.


Vanliga frågor om kortbytet

Övergången från MedMera Bank till EnterCard

  • Vad blir skillnaden mellan MedMera Bank och EnterCard?

    Kortet fungerar som tidigare med samma pinkod, men med ett nytt kortnummer. I och med att det är en ny kortutgivare förändras också funktionalitet, villkor och priser. Till exempel e-faktura och kontaktlös betalning är två nya tjänster. Det nya kortet har också utökad försäkringsomfattning. En del priser kommer också att förändras och det är inte längre tillåtet att ha egna pengar insatta på kortet.

    Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna om skillnaderna mellan korten. Du hittar fullständiga villkor och prislista för de nya korten här

    Har du ett Coop Mer idag? Klicka här för att jämföra. 

    Har du ett Coop Betala Efter idag? Klicka här för att jämföra. 

    Har du ett Coop Betala Efter fd Visa idag? Klicka här för att jämföra. 

Plussaldo

  • Får man ha ett överskott/plussaldo på mitt nya Coop Mastercard?

    Nej. Enligt de nya kortvillkoren är det inte tillåtet med ett överskott på kreditkortet. Istället får du varje månad en faktura på beloppet du har handlat för. Du väljer själv om du vill betala hela beloppet, eller delar av det. Lägsta belopp att betala framgår tydligt på fakturan.

  • Jag hade pengar insatta på mitt gamla kort. Vad händer med dem?

    Pengarna som du hade på ditt konto per den första mars har blivit utbetalda via en avi som du fått med posten under vecka 10.

  • Var kan jag lösa in min avi?

    Om beloppet är under 2000 kronor och i mån av tillgång på kontanter så kan du lösa in, och/eller handla för avin i din Coop-butik. För högre belopp är det bättre att vända dig till din bank, som också kan sätta in pengarna på ditt bankkonto.

  • Varför får jag inte sätta in extra pengar på mitt kreditkort?

    Enligt de nya villkoren är det inte tillåtet med ett överskott på kreditkortet. Detta gör att dina pengar är säkrare eftersom ett eventuellt överskott inte är omfattat av reklamationsrätten. Om du skulle bli utsatt för bedrägeri får du därmed ingen ersättning för pengarna som legat som ett överskott. Att använda krediten är säkrare och dessutom helt räntefritt om du fullbetalar dina fakturor varje månad.

Avslut

  • Hur gör jag för att avsluta mitt Coop Mastercard?

    Du kan avsluta ditt konto genom att logga in på Mitt Coop Mastercard (coopmastercard.coop.se) med Bank-ID. Klicka på kuvertikonen längst upp till höger för att skriva ett meddelande till Coop Mastercard för att meddela ditt avslut.

  • Jag har inget Bank-ID, hur gör jag då för att avsluta mitt Coop Mastercard?

    Det går även bra att avsluta sitt konto genom att skriva ett brev till EnterCard. Skicka brevet till EnterCard Kundservice, 105 34 Stockholm. Märk kuvertet med ”Frisvar” så betalar du inte porto. I avslutsbrevet skriver du: personnummer, namn, din underskrift, produkt och att du vill avsluta kontot. Du kan även ringa till vår kundservice 0771-17 17 17, för att avsluta ditt kort. Vi beklagar de långa väntetiderna hos vår kundservice och jobbar så fort vi kan för att minska kötiderna.

Kortet

  • Kan det nya kortet användas direkt eller behöver det aktiveras?

    Du kan börja använda ditt nya kort från och med 5 mars. Första gången du använder kortet behöver du använda chip och pinkod. Därefter går det bra att blippa och du har såklart samma pinkod som tidigare! 

  • Vad har det nya kortet för PIN-kod?

    Du behåller samma PIN-kod som du har idag. Har du glömt din PIN-kod kan du kontakta Kundservice eller logga in på Mitt Coop Mastercard (coopmastercard.coop.se) med BankID och se din PIN-kod där.

  • Vad innebär den nya kontaktlösa betalningen?

    Med kontaktlösa betalningar kan du betala upp till 200 kronor genom att blippa ditt kort mot terminaler/kortläsare märkta med symbolen för kontaktlösa betalningar. Första gången du använder ditt nya kort måste du dock använda chip och PIN-kod.

  • Kan jag avaktivera kontaktlösa betalningar?

    Ja, kontakta vår Kundservice på telefonnummer 0771-17 17 17 så stänger de av möjligheten, eller logga in på Mitt Coop Mastercard (coopmastercard.coop.se) och skicka ett meddelande till vår Kundservice.

  • Kan jag avaktivera utlandsköp?

    Nej, istället övervakas ditt nya kreditkort av ett säkerhetssystem som gör allt för att hindra bedrägliga transaktioner. Vi kontaktar dig om vi misstänker bedrägliga köp med ditt kort.

  • Vad kommer det nya kortet kosta per år?

    Coop Mastercard Mer 295 kr, Betala efter 0 kr och Betala efter f.d. Visa 95 kr.

  • Kommer jag behålla samma kreditgräns?

    Ja.

  • Kommer extrakortet kopplat till mitt konto också bytas ut?

    Ja, om du har en extrakortsinnehavare kommer även hen få ett nytt kort som börjar gälla den 5 mars. Kortet skickas hem till dig som är huvudkontoinnehavare.

  • Hur kommer mitt nya kort fungera?

    Det är ett kreditkort som du kan använda till inköp och fungerar på samma sätt som det gamla. Med ditt nya kort kan du dessutom betala kontaktlöst. Du får sedan varje månad en faktura på dina inköp.

  • Hur gör jag för att höja kreditgränsen på mitt kort?

    Du kan ansöka om höjd kreditgräns genom att kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-17 17 17 så hjälper de dig.

Villkor och avgifter

Saldo och transaktioner

  • Var ser jag mitt saldo och mina transaktioner?

    Du kan se ditt saldo och transaktioner på Mitt Coop Mastercard som du hittar på Mina pengarcoop. se från och med den 5 mars. Du kan även använda Coop Mastercard-appen.

Poäng

  • Vad händer med poängen?

    Dina intjänade poäng påverkas inte och du fortsätter att tjäna nya poäng när du använder ditt nya kort, både när du betalar på Coop och vid andra köp.

  • Tjänar jag fortfarande poäng när jag handlar på Coop?

    Ja, du fortsätter samla poäng på alla köp som du gör med kortet på Coop. Du får 0,5 poäng extra per krona för att du betalar med kortet utöver de poäng som du får för att du handlar på Coop och som ligger till grund för trappan.

  • Tjänar jag fortfarande poäng när jag handlar i andra butiker?

    Ja, du får även fortsättningsvis poäng på allt du betalar med kortet, överallt (gäller ej saldoöverföring, fakturabetalning och kontantuttag).

    Med Coop Mastercard Mer tjänar du 0,5 poäng per krona på alla köp utanför Coop.

    Med Coop Mastercard Betala Efter och Betala Efter f.d. Visa tjänar du 0,25 poäng per krona på alla köp utanför Coop.

    Poängen kommer läsas in en gång per dygn så viss eftersläpning kan förekomma.

  • Vad händer med poängtrappan?

    Poängtrappan påverkas inte. För varje tusenlapp du handlar för hos Coop, flyttar du upp ett steg i trappan och tjänar fler poäng per krona. Första tusenlappen ger 0,5 poäng/kr. Nästa tusenlapp ger 1 poäng/kr. Så fortsätter det hela vägen upp till 5 poäng/kr. Allt du handlar för över 5 000 kr/mån ger alltså 5 poäng/kr.

  • När kommer mina poäng in på kontot?

    Poäng som du tjänar för att du betalar med kortet på Coop kommer in på kontot direkt efter köpet. Poäng som du tjänar på köp utanför Coop läses in en gång per dygn, så viss eftersläpning kan förekomma.

  • Var ser jag mina poäng?

    De finns precis som tidigare på Coop.se, i vår app eller i Medlemspunkten i våra butiker.

Försäkringar

  • Hur skiljer sig försäkringarna på mitt nya kort?

    Coop Mastercard Betala Efter och Coop Mastercard Betala Efter (f.d. Visa)

    Vi har förbättrat den kompletterande reseförsäkringen som ingår på ditt kort utan extra kostnad – nyheten är att utöver samtliga familjemedlemmar gäller nu försäkringen även för upp till tre medresenärer om du betalar minst 75% av resan med kortet.

    Coop Mastercard Mer:

    Vi har förbättrat den kompletterande reseförsäkringen som ingår på ditt kort utan extra kostnad – nyheten är att utöver samtliga familjemedlemmar gäller nu försäkringen även för upp till tre medresenärer om du betalar minst 75% av resan med kortet.

    Vi har även uppgraderat försäkringsmomentet ”Självriskskydd för hyrbil” (max ersättning 10 000 SEK/skada) till ”Självriskeliminering för hyrbil” (max ersättning 15 000 SEK/skada) vilket innebär att försäkringen täcker både en självrisk och/eller en reparationskostnad. Förut täckte försäkring endast kostnaden för en faktisk självrisk och inte skadekostnad. Självriskeliminering ger en större säkerhet och omfattar även de mindre kostnaderna som är de vanligaste.

    Köpförsäkring har fått ett extra moment – nu har du även ”Förlängd garanti 1 år” vid nyinköp av hemelektronik och hushållsmaskiner* vilket betyder att den ursprunglige tillverkarens garanti utökas med ett år (högst 3 år från inköpsdatum). Ersättning lämnas för reparationskostnader eller ny produkt med högst 25 000 SEK/skada som ersättning. Gäller ej mobiler, kameror eller datorer.

    *med hemelektronik menas t.ex. stereo, TV, DVD-spelare, TV-spelkonsol.

  • Vilka omfattas av reseförsäkringen?

    Reseförsäkringen gäller för dig, dina familjemedlemmar och upp till tre medresenärer. 

  • Jag har bokat en resa med mitt gamla kort – vilka försäkringar kommer att gälla

    För de resor som är köpta med kortet till och med 4 mars gäller den gamla försäkringen. För resor köpta med ditt nya kort (från och med den 5 mars) gäller de nya försäkringsvillkoren.

  • Försäkringsvillkor och information

    Fullständiga försäkringsvillkor Coop Mastercard Mer: 

    (Gäller för kort utgivna av EnterCard)

    https://www.entercard.se/coop/erv

    Observera att det nya fullständiga villkoret börjar gälla fr.o.m. 2018-03-05.

    Försäkringsinformation Coop Mastercard Mer: 

    https://www.entercard.se/coop/ervnfo

     

    Fullständiga försäkringsvillkor Coop Mastercard Betala Efter & Coop Mastercard Betala Efter (f.d. Visa): 

    (Gäller för kort utgivna av EnterCard)

    https://www.entercard.se/coop/erv_efter

    Observera att det nya fullständiga villkoret börjar gälla fr.o.m. 2018-03-05.

    Försäkringsinformation Coop Mastercard Betala Efter & Coop Mastercard Betala Efter (f.d. Visa): 

    https://www.entercard.se/coop/erv_efternfo

     

    Läs mer om dina försäkringar på Europeiska ERV:s hemsida:

    Coop Mastercard Mer: 
    https://www.erv.se/coop-mer/
      

    Coop Mastercard Betala Efter & Coop Mastercard Betala Efter (f.d. Visa): 
    https://www.erv.se/coop-efter/   

Medlemsfunktioner

  • Får jag fortfarande erbjudanden och medlemspriser när jag handlar på Coop?

    Ja, medlemspriser och personliga erbjudanden hos Coop är fortfarande laddade på kortet.

  • Fungerar mitt nya kort för att hämta ut ett ShopExpress-handtag?

    Ja, ditt nya kort fungerar precis som vanligt när du använder ShopExpress.

  • Fungerar mitt nya kort för att logga in i Medlemspunkten?

    Ja, ditt nya kort fungerar precis som vanligt i Medlemspunkten.

Faktura

  • Jag har autogiro på min faktura, följer autogiro med? Hur ansöker jag om autogiro på nytt?

    Nej, autogiro kommer inte att följa med. Har du autogiro kopplat till ditt konto kommer autogirodragningarna fungera precis som vanligt fram till den 1 mars. Istället för autogiro kan du ansöka om e-faktura via din internetbank. E-fakturaanmälan för Coop Mastercard öppnas upp den 15 februari, sökord ”Coop Mastercard”.  På vissa internetbanker kan du ställa in autobetalning av e-faktura. Kontakta din bank för mer information. 

  • Hur anmäler jag e-faktura?

    Du anmäler e-faktura via din internetbank, sök på ”Coop Mastercard” och följ anvisningarna. Fakturorna får du sedan smidigt direkt till din internetbank utan kostnad. Ordinarie kostnad är 29 kronor per pappersfaktura.

  • Jag vill ansöka om höjd kreditgräns, hur går jag tillväga?

    Nu kan du ansöka om att höja kreditgränsen direkt på Mitt Coop Mastercard och i Coop Mastercard-appen. Du laddar ner appen kostnadsfritt i App Store eller Google Play. Du kan även ringa till vår kundservice och få hjälp på 0771- 17 17 17.

  • När kommer första fakturan från EnterCard?

    I mitten av mars får du din första faktura från EnterCard. Denna faktura innehåller din överflyttade skuld från MedMera Bank samt de transaktioner som är bokförda mellan 4-8 mars. Observera att det är nytt bankgironummer och nytt OCR-nummer på EnterCard fakturan.

    Du kommer även få ett kontoutdrag från MedMera Bank i mars. Detta kontoutdrag är enbart en redovisning av dina transaktioner under februari och du ska inte betala denna, vilket också framgår på kontoutdraget.

  • Kommer mina inbetalningsuppgifter ändras?

    Ja, du kommer få ett nytt OCR-nummer och bankgironummer. Enklast är att ansluta dig till e-faktura så kommer uppgifterna in automatiskt på din internetbank.

  • När kommer jag få mina fakturor från EnterCard?

    Fakturorna kommer ut mellan den 15:e-21:a varje månad och har ett förfallodatum den sista i varje månad.

  • Kommer min faktura se annorlunda ut?

    Fakturan kommer se lite annorlunda ut, den kommer även ha ett nytt OCR-nummer och bankgironummer. Vill du ha e-faktura kan du ansluta det via din internetbank.

  • Hur kommer jag att få min faktura?

    Har du anmält e-faktura kommer den till din internetbank. Har du inte själv anmält e-faktura kommer en pappersfaktura hem i brevlådan. Vi rekommenderar e-faktura som är kostnadsfri och bidrar till minskad pappersåtgång.

  • Varför kostar pappersfakturan 29 kronor?

    Det är en aviavgift för pappersfaktura. E-faktura är gratis och är ett betalsätt som minskar pappersåtgången och som vi hoppas att fler kunder väljer. 

  • Hur betalar jag min e-faktura?

    Din e-faktura kommer till din internetbank. När du får e-fakturan står ett förifyllt belopp, som antingen är ”lägst belopp att betala” eller ”Betala hela beloppet”. Vid betalning kan du sedan själv ändra till det belopp som du önskar betala (minst ”lägst belopp att betala” eller högst den totala skulden på ditt konto).

    Genom att öppna din faktura ser du även förfallodatum och specifikation över dina transaktioner.

  • Jag har anmält e-faktura, men har ändå fått en pappersfaktura, varför?

    Om du inte hann anmäla e-faktura innan vi sammanställde din faktura den 8/3 så kan det vara orsaken till att du mottagit en pappersfaktura den här månaden. Glöm inte att det är huvudkontoinnehavaren som behöver anmäla e-faktura, annars går inte anmälan igenom. Första pappersfakturan är gratis.

  • Jag har fått två brev - både en faktura från EnterCard och ett kontoutdrag från Medmera bank. Vilken är det jag ska betala?

    Du ska betala fakturan du har fått från EnterCard. Kontoutdraget som du har fått från MedMera Bank är en redovisning över de transaktioner du gjort med det gamla kortet under februari och ska inte betalas. Eventuell skuld på kontot har förts över till EnterCard och ska betalas enligt fakturan du fått från EnterCard.

  • Vad betyder de olika ränteposterna på min faktura från EnterCard och kontoutdraget från MedMera Bank?

    Om du har en skuld på ditt gamla kort som du betalar ränta på så har det räntebärande saldot förts över till ditt nya Coop Mastercard-kort som du fått från EnterCard, tillsammans med eventuell skuld som inte är räntebärande.  

    Den ränta som visas på ditt kontoutdrag från MedMera Bank gäller för din skuld du hade under perioden 1 februari – 28 februari.
    Den ränta som visas på din faktura från EnterCard gäller för den räntebärande skuld du haft på kontot under perioden 1 mars – 8 mars.

    Transaktionen ”ÖVERF. RÄNTEBÄRANDE SALDO” på din faktura från EnterCard avser den skuld som du betalat ränta på hos MedMera Bank under perioden fram till den 28 februari.

  • Jag har råkat betala in pengar till det gamla plusgirot, vad händer med pengarna?

    Om du har gjort en inbetalning till MedMera Banks plusgiro kommer pengarna föras över till EnterCard med upp till två bankdagars fördröjning. Genom att logga in på Mitt Coop Mastercard (coopmastercard.coop.se) eller i Coop Mastercard-appen kan du se när inbetalningen inkommit på ditt nya kort. Det är viktigt att du framöver använder rätt inbetalningsuppgifter.

Bistånd på köpet

  • Kommer jag fortfarande kunna ha kvar "Bistånd på Köpet" på de nya korten?

    Ja, om du redan anmält Bistånd på köpet så kommer det att fungera som vanligt med ditt nya kort.

Varför EnterCard?

  • Varför tar EnterCard över Coops kreditkort från MedMera Bank?

    EnterCard har ett modernt, användarvänligt och konkurrenskraftigt kort som vi hoppas att våra kunder och medlemmar kommer uppskatta. EnterCard som är en större aktör har därmed också större möjligheter till att utveckla nya tjänster och funktionalitet. Redan nu vid bytet kommer nyheter som e-faktura och kontaktlös betalning.

Kundservice

  • Var ska jag vända mig om jag har frågor?

    Du når vår Kundservice på telefonnummer 0771- 17 17 17 på helgfria vardagar eller coop.se/Kundservice/.

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies