Gå till sida Gå till navigering

Vanliga frågor 

Frågor om att handla:

 

Hur handlar jag på Coop.se?

Här kan du läsa en detaljerad beskrivning om hur du handlar på coop.se. Till beskrivningen finns bilder, så du vet var på skärmen och sidan du ska klicka. Beskrivningen berättar hur du väljer och reserverar leveranstid, hur du loggar in, hur du plockar varor och hur du genomför din betalning.

Vad händer om mina varor tar slut?

Just nu har vi högt tryck i butiken och längre leveranstid är normalt, och vissa varor tar tillfälligt tar slut på lager. Därför kan du under ”tillagda varor” få välja om du önskar godkänna ersättningsvaror. Ersättningsvaror innebär att om önskad artikel är slut, när vi ska packa din beställning, försöker vi ersätta den men en likvärdig vara. Du kan välja att alla varor kan ersättas eller enskilda artiklar genom att då klicka på ”Justera val”, bockar i önskade varor och trycker på ”Spara stäng”. Där visas det även vad ditt reservationsbelopp ligger.

Vad betyder handla automatiskt?

Om du önskar starta ett abonnemang på valda artiklar i varukorgen kan du klicka på texten ”Psst! Vill du handla automatiskt nästa gång?” och klicka i önskad tidsintervall. Då kommer dina varor beställas automatiskt nästa gång. Vill du inte skapa ett abonnemang hoppar du över detta steg.

Hur skapar jag ett inlogg på coop.se?

  1. Gå till coop.se och klicka på ”Logga in” uppe i högra hörnet. Om det är så att du redan har ett inlogg, och dessutom är inloggad, ser du bara profilsymbolen och inte ”Logga in”-texten.
  2. Klicka på fliken Skapa inloggning
  3. Skriv in din mailadress och välj ett bra lösenord. Upprepa lösenordet på raden under och kryssa i om du vill få nyheter och erbjudanden från oss.
  4. Klicka på ”Skapa inloggning”. Klart!

För att tjäna poäng och få medlemspriser på dina köp på Coop.se behöver du aktivera ditt medlemskap och koppla ihop ditt Coop medlemskap (MMID – det sjusiffriga numret på ditt Coop-kort) med inlogget på Coop.se. Det gör du under Mitt Coop/inställningar (du kommer till Mitt Coop genom att i inloggat läge klicka på profilsymbolen uppe i hörnet), eller här.

När kan jag beställa mina varor?

Du kan beställa dygnet runt, alla dagar i veckan.

Vad är minsta belopp för att handla på Coop.se?

För att lägga en beställning på Coop.se behöver du handla varor för minst 500 kronor.

 

Frågor om leverans:

Erbjuder ni hemleverans eller hämta-service på min ort?

För att enklast se vilka leveransalternativ som erbjuds i ditt område anger du ditt, eller den önskade leveransadressens, postnummer när du har klickat in på antingen klock- eller varukorgssymbolen. Där kan du också ändra både leveranssätt och postnummer.

Vad kostar leveransen?

Fraktpriset kan variera mellan olika orter och om det är helg eller vardag. Du ser priset på Hemleverans alternativt Hämta när du reserverar leverans/avhämtningstid.

När levererar ni?

När du lägger din beställning väljer du själv i vilket tidsintervall du vill att vi kommer. I de flesta områden levererar vi dagligen men tid och dag kan variera beroende på din leveransadress. För att se vilka tider vi levererar till dig, välj leveransadress på sidan. För de flesta hushåll i Sverige erbjuder vi hemleverans på vardagar mellan klockan 09.00 och 21.00 samt även vissa tider på helger.

Kan jag beställa varor med hemleverans till en annan adress än min egen?

Givet att vi erbjuder hemleverans till den orten så går det alldeles utmärkt. Uppge önskad leveransadress när betalningen ska genomföras.

Om jag beställer nu, men får min leverans först nästa vecka, gäller kampanjpriserna ändå?

De kampanjpriser som gäller vid ditt beställningstillfälle är de som gäller för din order, oavsett när den levereras.

Jag påbörjade min beställning och reserverade en leveranstid, men nu när jag ska fortsätta handla finns inte min leveranstid kvar, varför?

När du reserverar en leveranstid så hålls den i 15 minuter. Är du inaktiv längre än så innan du slutför din order så släpps tiden och du behöver reservera en på nytt.

Är det möjligt att ändra eller komplettera min beställning?

I dagsläget kan du inte göra det, det är något vi jobbar på så vi kan erbjuda det inom en snar framtid.

Om det verkligen är angeläget att göra en ändring har du möjlighet att makulera din lagda beställning och göra en ny. Du kan då flytta dina tidigare beställda varor till din nya varukorg och på så sätt också göra ändringar som att ta bort eller lägga till andra varor. Observera att du då förlorar din leveranstid, och måste reservera en ny.

Alternativ process för tillfället är:

  1. Gå till Mitt Coop och Mina beställningar
  2. Klicka på nedåtpilen bredvid den aktuella beställningen för att få fram all information om din beställning
  3. Välj Makulera
  4. Klicka sedan på Köp för att lägga till hela beställningen på nytt
  5. Klicka på nedåtpilen för att markera de varor du vill lägga i varukorgen
  6. Klicka på Lägg valda varor i varukorgen
  7. Gör dina ändringar och genomför köpet. Observera att du nu behöver välja en ny leveranstid

Hur makulerar jag en lagd order?

  1. Gå till Mitt Coop (klicka på profilfiguren uppe i högra hörnet när du är inloggad på Coop.se)
  2. Gå till Mina beställningar och tryck på pilen vid den aktuella ordern för att göra ändringar
  3. Klicka på Beställningsinformation för aktuell order och välj Makulera.

Hur gör jag om något är fel i leveransen?

Skulle något i din leverans inte stämma överens med din beställning eller om du är missnöjd med någon vara, kontakta Coop Kundservice.

 

Frågor om betalning:

Hur betalar jag för mina varor?

På Coop.se erbjuder vi flera olika betalningsalternativ. Du kan välja att betala med faktura och delbetalning genom Klarna, banköverföring, betalning via bankkonto eller att betala med betalkort (Mastercard, Visa & American Express).

Du väljer betalsätt i det sista steget i din beställning för att genomföra ditt köp. Notera att för de flesta betalalternativ behöver du tillgång till Mobilt BankID för att signera och slutföra sitt köp. Vissa banker godkänner SMS:kod istället för Mobilt BankID. För information om SMS:kod behöver du vända dig till din bank för mer information.

Varför tas det ut en reservationssumma på mitt köp?

Vi tar en reservation på 15% vid varje beställning för lösviktsvaror och papperskassar då vi då gör en uppskattning av hur många papperskassar som behövs och vad lösviktvaror kostar innan din leverans plockas. När dina varor packats så kommer reservationssumman uppdateras och du blir debiterad för exakt vikt för lösviktsvaror och antal papperskassar som faktiskt användas till din beställning.

Varor har blivit nollade i min order, hur får jag tillbaka pengarna?

Ditt kvitto justeras efter att dina varor blivit packade och är redo att skickas ut till dig. Först efter det skapas underlaget för din betalning. Har du valt Klarna faktura kommer den uppdateras med rätt summa automatisk och har du valt betalsätt banköverföring eller kortbetalning återbetalas du eventuell överstigande summa automatiskt och kund ser pengarna på sitt kort/konto inom ca 2-3 bankdagar.

 

Frågor om Medlemskap/poäng:

Är mina köp på Coop.se poänggrundande?

Som Coop-medlem samlar du poäng på alla dina inköp, det gäller både butikssortiment, på Coop.se och matkassen. Om du är ny kund behöver du bekräfta ditt medlemskap och koppla det till din inloggning på Coop.se för att samla poäng och se personliga erbjudanden. Klicka här och följ instruktionerna. Du kan välja att bekräfta ditt medlemskap genom Mobilt BankID eller genom att manuellt fylla i dina uppgifter.

Poängen kan du sedan använda för att ta ut varor i poängshoppen. Du ser hur många poäng du samlat ihop genom att logga in och gå till mina sidor. Här kan du läsa allt om poängen och medlemsprogrammet.

Kan jag ta ut poängvaror när jag handlar på nätet?

Alla dina inköp på Coop.se är poänggrundande, men du kan ännu inte lösa in värdecheckar från poängshoppen i vår näthandel. Erbjudanden, som t.ex. "dubbla poäng på ekologiska varor" gäller inte heller än när du handlar på Coop.se.

Kan jag lösa in Mina erbjudanden?

För närvarande kan du inte lösa in dina personliga erbjudanden när du handlar på Coop.se.

 

Frågor om Coop Matkasse:

När kan jag senast avboka min beställning av Coop Matkasse för avhämtning i butik?

Senast tisdag kl 23:59 veckan inför avhämtning måste du avboka din matkasse.

 

Frågor om Ålderskontroll/ID:

Måste jag visa legitimation vid köp av varor som har 18-årsgräns?

Vi har tillfälligt pausat all försäljning av alkohol, tobak samt läkemedel eftersom dessa produkter kräver att mottagaren legitimerar sig. Detta pga ändrade rutiner vid rådande situation för covid-19. Läs mer här.

 

Tillfälliga förändringar i samband med covid-19:

På Coop följer vi noggrant Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring covid-19 och anpassar verksamheten utifrån det. Med anledning av den nuvarande utvecklingen och den oro som en del kan känna, har vi genomfört några temporära förändringar. Läs mer här.

Varför saknas det varor i min leverans?

Våra leveranstider blir just nu snabbt uppbokade i vissa regioner. Det leder tyvärr till att en del varor kan ta slut en kortare tid och därför saknas i din leverans. Nya leveranser är på väg till oss och så fort vi får in nya varor fyller vi på, både i butikerna och online. 

Varför är siten långsam?

Vid vissa tidpunkter får vi extra mycket kunder i butiken på coop.se som vill handla samtidigt, det kan göra att vår sajt tidvis kan upplevas som långsam. Prova igen och gärna tidig morgon eller sen kväll.

Varför inför ni inte ransonering på vissa varor som säljer slut?

Coop följer myndigheternas instruktioner kring Corona-viruset hur vi i dagligvaruhandeln ska förhålla sig till situationen vi befinner oss i. Som det ser ut just nu finns det matvaror till alla och en sådan lösning behövs inte.

Hur vet jag när min leverans är här eftersom chauffören inte ringer på dörren?

För allas trygghet undviker vi för närvarande onödig fysisk kontakt vid leveranstillfället. Vid hemleverans lämnar vi dina varor utanför dörren och säkerställer att du blir aviserad att vi är på plats. 

Hur kvitterar jag min leverans när chauffören inte kommer till min dörr?

För att undvika fysisk kontakt har vi infört en enkel, temporär lösning för mottagningskvittens via SMS istället för signering på handdator (gäller både Hemleverans och Hämta-tjänsten).

Varför kom inte mitt snus med i min beställning?

Vi har tillfälligt pausat all försäljning av alkohol, tobak samt läkemedel eftersom dessa produkter kräver att mottagaren legitimerar sig.

Övriga frågor:

Märkning och symboler

Det finns många olika typer av märkningar på alla slags varor. Det är ett stort område därför vi gjort jobbet åt dig i märkningsdjungeln. Här kan du läsa mer om de olika märkningarna och symbolerna. 
Symboler och märkningar

 

Hör av dig om du har frågor!

Här hittar du en steg för steg guide till din köpresa på Coop.se.

Här kan du läsa om våra utökade leveranstider för seniorer.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta vår Kundtjänst på 0771-17 17 17 eller via mail.