För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Coop Konto är nu Coop Matkonto

Detta gäller enbart de kunder som idag betalar med sitt Coop-kort. (Coop Mastercard-korten berörs inte).

Kortet är förberett för kontaktlös betalning, s.k. ”blipp”. Funktionen kommer dock inte fungera från start den 5 juni utan börjar fungera i höst. Håll då utkik efter kommunikation i butik och på coop.se som informerar om när du kan börja ”blippa”.

Här kan du läsa mer om det nya kortet Coop Matkonto - Medlemskort och betalkort på Coop.

Kortbytet berör endast de betalkort som enbart går att betala med på Coop; Coop Konto, Coop Konto med Kredit och Coop Faktura. Coop Mastercard och medlemskorten fortsätter fungera precis som vanligt.

PayEx blir ny kortutgivare för det nya, smidiga kortet som du kan använda både som medlemskort och betalkort i Coops butiker.

Det nya kortet skickas hem till dig under maj månad och började gälla den 5 juni, då slutade även ditt tidigare Coop-kort att fungera som betalkort. Fortsättningsvis fungerar det tidigare kortet enbart som ett medlemskort.

Ditt nya betalkort har chip för att det ska vara lika smidigt och säkert som andra betalkort, men det är fortsatt ett betalkort som bara går att betala med på Coop.

Kom ihåg att det är nya inbetalningsuppgifter för ditt nya kort - Bankgiro istället för plusgiro och att det är en ny betalreferens (OCR-nummer). I övrigt fungerar ditt nya kort precis som ditt tidigare, det inkluderat att du behåller den PIN-kod du hade till ditt tidigare betalkort.

Sidan uppdateras löpande med fler frågor och svar.


Vanliga frågor om kortbytet

  • Hur läser jag mitt nya kontoutdrag/avi för Coop Matkonto?

    Kontoutdraget/avin som nu skickas från PayEx har en ny design, och aktuellt saldo och transaktioner skrivs på ett nytt sätt. Minustecken (-) betyder att du har ett positivt saldo/att det skett en inbetalning till kontot.

    Läs mer och se ett exempel här.

  • Vad händer med mina pengar?

    Dina pengar flyttades över från ditt gamla kort till ditt nya kort den 5 juni.

  • Var hittar jag mina inbetalningsuppgifter?

    Du hittar bankgironummer och betalreferens (OCR-nummer) för inbetalning till ditt Coop Matkonto här:

    • Inloggad på Coop Matkonto på Mitt Coop
    • På ditt kontoutdrag (avin som kommer hem i brevlådan)
  • Vad innebär det att göra en kontaktlös betalning/"blippa"?

    Obs! Det nya kortet är förberett för kontaktlös betalning, s.k. ”blipp”. Funktionen kommer dock inte fungera från start den 5 juni utan börjar fungera i höst. Håll då utkik efter kommunikation i butik och på coop.se som informerar om när du kan börja ”blippa”.

    Med kontaktlösa betalningar kan du betala upp till 200 kronor genom att ”blippa” ditt kort mot terminalen/kortläsaren utan att slå din PIN-kod. På köp över 200 kronor behöver du alltid ange din PIN-kod. När du vill göra en kontaktlös betalning håller du ditt kort med ”symbolen” för kontaktlösa betalningar mot terminalen. Av säkerhetsskäl kan du ibland komma att behöva slå din PIN-kod även på köp under 200 kronor. Betalkorten går bara att betala med på Coop.

  • Vad händer om jag hade en skuld?

    Om du hade en skuld på ditt gamla kort, flyttades den över till ditt nya kort den 5 juni.

  • Hur kan jag kontrollera mitt saldo?

    Du kan som vanligt höra ditt saldo via talsvar på telefonnummer 0771-17 17 17. Alternativt besöka en medlemspunkt i butik eller på Mina Sidor på coop.se där du loggar in med BankId.

  • Vad händer med poängen?

    Dina intjänade poäng påverkades inte och du fortsätter att tjäna poäng när du använder ditt nya kort på Coop. Poängtrappan påverkades inte heller.

  • Jag har glömt min PIN-kod, hur och när kan jag se den på coop.se?

    Har du glömt din PIN-kod kan du se den inloggad med BankID via coop.se alternativt ringa kundservice 0771 - 17 17 17, knappval 3, 1 och 2.

  • Vad händer med mitt autogiro?

    Den sista autogirodragningen till MedMera Bank skedde den sista vardagen i maj. Om du vill ansluta ett autogiro till ditt kort gör du det enklast genom den här autogiroblanketten.

  • Hur ansluter jag e-faktura?

    Du ansluter E-faktura via din internetbank. I sökfältet för betalningsmottagare i E-fakturaanmälan väljer du Coop/PayEx Sverige AB.

  • Hur ser jag mitt OCR-nummer?

    På de nya avierna framgår OCR-numret som betalreferens. När du utför en inbetalning anger du alltså betalreferensen som OCR-nummer.

  • Jag har gjort en inbetalning med tidigare inbetalningsuppgifter, vad händer med mina pengar?

    För den första aviseringen har vi ordnat så att om du betalat med de gamla inbetalningsuppgifterna till det gamla plusgirot, så kommer pengarna hamna rätt ändå, om än med ett par dagars fördröjning. Avvakta gärna ett par dagar extra och logga sedan in för att se att pengarna kommit in som de ska.

    Notera att detta som sagt endast är under en begränsad tid och kommer inte fungera framöver så se till att uppdatera inbetalningsuppgifterna till nästa betalning

  • När börjar mitt nya kort gälla?

    Det nya betalkortet började gälla fredagen den 5 juni.

  • Gäller både mitt nuvarande kort och det nya kortet samtidigt?

    Nej, kortens giltighetstid överlappar inte. Den 5 juni började ditt nya betalkort gälla, då slutade även ditt tidigare betalkort att fungera för betalning, men fortsätter fungera som ett medlemskort.

  • Det nya kortet har chip och är förberett med blipp-funktion, betyder det att jag kan använda kortet vid köp även utanför Coop?

    Nej, du kan bara använda kortet vid köp i Coops butiker.

  • Jag har ett extrakort kopplat till mitt betalkort, vad händer med det?

    Om du hade ett extrakort kopplat till ditt betalkort skickades även det nya extrakortet hem till dig.

Övergången från MedMera Bank till PayEx

  • Varför går ni över till PayEx?

    Vi har valt att ta hjälp av PayEx som leverantör för att kunna fortsätta erbjuda Coops medlemmar attraktiva, moderna och säkra betalkort utan årsavgifter. För dig som kund innebär detta bland annat fördelar som kontaktlösa betalningar och e-faktura. PayEx ägs av Swedbank och har lång erfarenhet av betaltjänster.

  • Vilka kort omfattas av kortbytet?

    Betalkort utgivna av MedMera Bank som bara går att använda på Coop; Coop Konto, Coop Konto med kredit och Coop Faktura. Medlemskorten och Coop Mastercard fortsätter fungera precis som vanligt.

  • Jag har inte fått ett nytt kort, vad ska jag göra?

    De kunder som tidigare haft ett betalkort utgivet av MedMera Bank, som enbart fungerat för betalning inom Coop; Coop Konto, Coop Konto med Kredit eller Coop Faktura, ska under maj månad ha fått ett nytt kort hem i brevlådan. Har du inte fått ett kort ring Kundservice 0771- 17 17 17, knappval 3,1,2 så hjälper vi dig. Medlemskorten och Coop Mastercard är inte berörda av kortbytet och ska därför inte bytas ut utan fortsätter fungera precis som vanligt.

  • Kommer medlemskorten fortsätta fungera?

    Medlemskorten berörs inte av kortbytet och kommer att fortsätta fungera precis som vanligt.

  • När kommer det nya kortet?

    Under maj månad fick du ett nytt betalkort hem i brevlådan. Kortet började fungera fredagen den 5 juni. Det är bara betalkort som enbart går att använda på Coop; Coop Konto, Coop Konto med kredit och Coop Faktura som har bytts ut. Medlemskorten och Coop Mastercard fortsätter fungera precis som vanligt

Nya kortet

  • När kan jag ansöka om Coop Matkonto?

    Vi kommer inom kort öppna ansökan för Coop Matkonto, du ansöker om Coop Matkonto via coop.se/matkonto med BankID.

  • Kommer jag få ett nytt kort?

    Det är bara betalkort som enbart går att använda på Coop; Coop Konto, Coop Konto med kredit och Coop Faktura som har bytts ut. Medlemskorten och Coop Mastercard fortsätter fungera precis som vanligt.

  • Kommer jag behålla samma PIN-kod?

    Ja, du kommer behålla den pinkod som du hade till ditt tidigare kort.

  • Hur länge är mitt kort giltigt?

    Giltighetstiden för kortet står på framsidan av kortet och anges i formatet ÅR/MÅNAD.

  • Kan jag börja använda det nya kortet direkt eller behöver kortet aktiveras?

    Det nya kortet kan du börja använda direkt den 5 juni 2020.

  • Kommer det nya kortet ha en årsavgift?

    Nej, det nya kortet kommer inte heller ha någon årsavgift.

  • Kommer jag behålla samma kreditgräns?

    Ja, om du hade en beviljad kredit på ditt tidigare kort kommer du att behålla den.

  • Jag har ingen kredit idag, blir jag tvungen att ha det nu?

    Nej, hade du ingen kredit idag så kommer du heller inte att ha det på ditt nya kort. Vill du ha ett kort med kredit? Ansök om ett Coop Mastercard.

  • Kommer jag kunna fortsätta sätta in pengar i förväg på kortet?

    Ja, Coop Matkonto är ett kort som är gjort för att sätta in pengar på i förväg. Om du tidigare haft en kredit på kortet kommer du fortsatt ha samma kredit på ditt nya och kan precis som vanligt även sätta in pengar på kortet i förväg. Kom ihåg att det är nya inbetalningsuppgifter för ditt nya kort - Bankgiro istället för Plusgiro och att det är en ny betalreferens (OCR-nummer).

  • Kommer extrakortet kopplat till mitt konto också bytas ut?

    Ja, eventuella extrakort kopplade till ditt konto har också bytts ut och skickades hem till dig som kontohavare.

  • Hur kommer mitt nya kort fungera?

    Ditt nya kort fungerar både som medlemskort och betalkort på Coop.

  • Kommer jag kunna betala med kortet i andra butiker än Coop?

    Nej, kortet fungerar enbart för betalning på Coop.

  • Vad innebär det att göra en kontaktlös betalning/”blippa”?

    Obs! Det nya kortet är förberett för kontaktlös betalning, s.k. ”blipp”. Funktionen kommer dock inte fungera från start den 5 juni utan börjar fungera i höst. Håll då utkik efter kommunikation i butik och på coop.se som informerar om när du kan börja ”blippa”.

    Med kontaktlösa betalningar kan du betala upp till 200 kronor genom att ”blippa” ditt kort mot terminalen/kortläsaren utan att slå din PIN-kod. På köp över 200 kronor behöver du alltid ange din PIN-kod. När du vill göra en kontaktlös betalning håller du ditt kort med ”symbolen” för kontaktlösa betalningar mot terminalen. Av säkerhetsskäl kan du ibland komma att behöva slå din PIN-kod även på köp under 200 kronor. Betalkorten går bara att betala med på Coop.

  • Är kontaktlösa betalningar säkra?

    Obs! Det nya kortet är förberett för kontaktlös betalning, s.k. ”blipp”. Funktionen kommer dock inte fungera från start den 5 juni utan börjar fungera i höst. Håll då utkik efter kommunikation i butik och på coop.se som informerar om när du kan börja ”blippa”.

    Ja, kontaktlösa betalningar är precis lika säkra som chip-betalningar.

  • Jag vill inte "blippa".

    Obs! Det nya kortet är förberett för kontaktlös betalning, s.k. ”blipp”. Funktionen kommer dock inte fungera från start den 5 juni utan börjar fungera i höst. Håll då utkik efter kommunikation i butik och på coop.se som informerar om när du kan börja ”blippa”.

    Du kan alltid välja att sätta i kortet i kortläsaren och betala med chipet.

  • Kan jag ta ut pengar i samband med köp i butik?

    Ja, du kan i samband med köp ta ut kontanter i mån av tillgång på kontanter i din Coop-butik. (maxbeloppet för uttag i samband med köp är 999kr per gång).

Poäng

  • Vad händer med poängen jag har på det befintliga kortet?

    Dina intjänade poäng påverkades inte, och du fortsätter att tjäna poäng när du använder ditt nya kort på Coop. Poängtrappan påverkades inte heller.

  • Kommer jag fortsätta tjäna poäng när jag betalar med kortet på Coop?

    Ja, du kommer även i fortsättning att få 0,5 poäng extra per krona när du betalar med ditt nya kort på Coop.

  • Vad händer med poängtrappan?

    Poängtrappan påverkades inte, du fortsätter att tjäna poäng precis som vanligt.

  • Var ser jag mina poäng?

    Du kan när som helst gå in och se dina poäng på coop.se, i Coop-appen och i medlemspunkten i butik.

Villkor

  • Kommer några villkor förändras?

    Om du har en skuld kommer lägsta belopp att betala att ändras från 1/40 av skulden till 1/20, vilket är en marknadsanpassning.

  • Villkor & priser

    Villkor för Coop Konto från 5 juni 2020

    Coop Konto 2020-06-05 (pdf)

    Prislista & räntor för Coop Konto från 5 juni 2020

    Coop Konto 2020-06-05 (pdf)

    Villkor för Coop Faktura giltiga från 5 juni 2020

    Villkor för Coop Faktura (pdf)

    Prislista för Coop Faktura giltiga från 5 juni 2020

    Prislista för Coop Faktura (pdf)

Bistånd på köpet

  • Kommer jag fortfarande kunna ha kvar "Bistånd på Köpet" på det nya kortet?

    Ja, om du har Bistånd på köpet kopplat till ditt kort idag så kommer du även att ha det på ditt nya kort. Du kan när som helst ansluta Bistånd på köpet till ditt nya kort om du loggar in på coop.se.

Avslut

  • Jag vill inte ha det nya kortet, hur gör jag då?

    Du kan när som helst avsluta ditt kort genom att kontakta kundservice på telefon: 0771 – 17 17 17

Kundservice

  • Vart ska jag vända mig om jag har frågor?

    Du når Kundservice på telefonnummer 0771- 17 17 17 knappval 3, 1 och 2, helgfria vardagar 8-18, eller coop.se/Kundservice/.