Affärsområden

Coop Sverige AB är det centrala navet inom Coop. Med en gemensam central styrning nyttjas stordriftsfördelarna och organisationen blir kostnadseffektiv, samtidigt som en lokalt förankrad drift värnas.

Coop Sverige AB ansvarar för bland annat varuinköp, kategori, varuförsörjning, försäljning, digital utveckling och marknadskommunikation.

Inköp & kategori 
Affärsområdet ansvarar för hela sortimentet inom Coop i Sverige och har fullt lönsamhetsansvar för ett sortiment som kan driva försäljning och skapa förutsättningar för butikerna att bli lönsamma.

Logistik 
Logistik står för varuförsörjning till alla Coop butiker och svarar för effektiv drift av transporter, terminaler och varuflöde.

Försäljning
Affärsområdets huvuduppgift är att driva försäljning och marginal och ta fram nya konceptuella lösningar inom ramen för våra två format.

Marknad, Kommunikation & Hållbarhet 
Affärsområdet ansvarar för strategierna kring varumärke, kommunikation och hållbarhet. Marknad har också helhetsansvaret för all design och produktion.

Digital
Enheten Digital ansvarar för kund/medlemsnära tekniska lösningar. Enheten driver den digitala agendan och säkrar kvalitet och tillgänglighet på data.