Affärsområden

Coop Sverige har ansvar för bland annat inköp och kategori, varuflöde, format- och varumärkesstrategi samt marknadskommunikation och affärsutveckling för Coop-butiker i hela landet. Med en gemensam central styrning och likabehandling av både Coop-Sverige-ägda och föreningsägda butiker, nyttjas stordriftsfördelarna och organisationen blir kostnadseffektiv, samtidigt som en lokalt förankrad drift värnas.

Inköp & kategori

Affärsområdet ansvarar för hela sortimentet inom Coop i Sverige och har fullt lönsamhetsansvar för ett sortiment som kan driva försäljning och skapa förutsättningar för butikerna att bli lönsamma. 

Marknad

Affärsområdet ansvarar för varumärkesstrategi och för både försäljnings- och varumärkesdrivande marknadsföringsinsatser. AO Marknad svarar vidare för strategi och utveckling av butiksformat. I verksamheten ingår vidare såväl Coops medlemsprogram som hållbarhetsfrågor. 

Logistik

Coops logistik står för varuförsöljning till alla Coop-butiker i hela landet och svarar för effektiv drift av transporter, terminaler och varuflöde.

Nonfood och Online

Affärsområdet Nonfood ansvarar för alla varor i våra butiker som inte är livsmedel. Affärsområdet Online ansvarar för matkassar och lösplock på nätet. Coop har en rikstäckande distribution av matkassen genom våra butiker. 

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies