Änglamark på första plats i hållbarhetsranking 2023
Coops varumärke Änglamark uppfattas som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin mat. Det är femte året i rad som Änglamark intar förstaplatsen. Utmärkelsen kommer från Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2023.

Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara varumärket i kategorin mat. Enligt samma undersökning uppfattas Änglamark som den näst mest hållbara varumärket bland alla varumärken i Sverige. Det är Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som ligger bakom rankningen där över 29 000 svenska konsumenter har deltagit.
Änglamark är ett av Coops egna varumärken och ett av Sveriges största enskilda varumärken inom kategorin hållbarhet. Idag finns cirka 750 olika produkter inom varumärket. Övervägande del av Änglamarks livsmedel är KRAV-märkta och alla kemtekniska produkter har miljömärket Svanen eller Bra Miljöval, flera är dessutom rekommenderade av Asthma Allergy Nordic.
– Änglamark har funnits i över trettio år och det här priset visar att vi fortfarande lyckas hålla varumärket relevant och uppskattat. Med Änglamark ville Coop skapa ett mer hållbart sortiment till våra medlemmar, vilket fortfarande idag är drivkraften. Vi är stolta att svenska konsumenter märker av det starka erbjudande vi har inom hållbarhetcertifierade livsmedel, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.
Andra och niondeplats för Coop
Sedan starten av Sustainable Brand Index har Coop legat bland de topprankade varumärkena. I år tar Coop andraplatsen, efter Ica, inom kategorin dagligvaruhandel. I den totala sammanställningen av alla varumärken blev det en niondeplats för Coop.
- Varför vi inte är nummer ett som dagligvaruhandel även i den här rankingen (vilket vi var i Differs undersökning) kommer vi analysera och tillsammans hitta vägar för att återta positionen. En tvärfunktionell grupp kommer ge oss svaren på hur vi ytterligare ska stärka Coops hållbarhetsarbete och berätta om allt bra vi gör. Samtidigt ska vi vara glada över att Änglamark vinner inom mat. Kul att veta är att Änglamark vinner i Danmark i samma ranking. Änglamark vinner som det mest hållbara varumärket före t ex IKEA och Coop (5:e plats), säger Mattis.
Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 - februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.