Xtra

Xtra betyder basvaror för en god och plånboksvänlig vardag.

1979 lanserades Blåvita varor, vilket blev starten för vår satsning på varor med ständigt lågt pris – generiska, märkeslösa och avskalade. Priset skulle ligga 10% under jämförbara varor. Produkterna – exempelvis ”Tvål” och ”Tandkräm” såldes i vita förpackningar med produktnamnet på en blå platta. De tydliga ekonomiska fördelarna för Coops medlemmar blev förstasidesstoff i flera tidningar och de nya blåvita varorna hyllades av konsumenter, opinionsbildare och branschfolk. Försäljningen överträffade alla förväntningar.

Våren 2003 ersattes Blåvitt av lågprismärket Xtra. Anledningen var att Xtra skulle lanseras som ett gemensamt varumärke för hela Norden och då fungerade inte den svenska bokstaven Å. Xtra fokuserar på innehållet och kan hålla ett lågt pris tack vare stora volymer och enkla förpackningar. Xtra är ett bevis på att det går att äta riktigt gott till ett lägre pris. Vi är noga med att inte göra avkall på hållbarheten och ställer därför höga krav även på dessa varor. Till exempel gäller Coops hårda hållbara fiskestrategi för alla våra varumärken, även Xtra.

Många barnfavoriter som köttbullar, pasta och kyckling ingår i sortimentet, vilket gör att barnfamiljer är våra storkunder. Bland våra 250 basprodukter ingår allt från äppelmos och kaffe till hundmat, havregryn och mycket, mycket mer. Har du inte handlat Xtra ännu har du många trevliga upptäckter att se fram emot. Även om du passerat barnstadiet.   

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies