Viktiga energikällor - protein, fett och kolhydrater

Kroppen behöver bra fett, protein och livsmedel rika på näring och kolhydrater.

Protein

Protein brukar kallas för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Proteiner är viktigt, men inte lika viktigt som du tror. Faktum är att nästan alla får i sig mer protein än vad vi behöver, då protein finns i större eller mindre mängd i nästan all mat.

Protein från djurriket

Kött
Fisk och skaldjur
Kyckling
Mejeriprodukter

Protein från växtriket

Spannmål (pasta, gryn, flingor, ris, bröd)
Baljväxter (ärtor, bönor, linser)

Välj några bra per dag så blir det alldeles lagom, även utan att äta kött och annan mat från djurriket får vi i oss tillräckligt med protein. 

Fett

Fett ger kroppen energi och rätt fett i rätt mängd är viktigt för att vi ska må bra.

Välj rätt matfett >
Välj rätt olja >

Kolhydrater

Kolhydrater ger  även kroppen energi. Det är viktigt för hälsan att välja rätt sorts kolhydrater för kroppen. Fullkornsflingor, bröd, ris, pasta och potatis, och fiberrik mat som grönsaker, frukt och baljväxter har en skyddande effekt mot folkhälsosjukdomar.

Tips på sunda bröd och smörgåsar >

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies