Unna dig sötsaker, men helst bara en gång i veckan

Mat med stor mängd tillsatt socker innehåller ofta lite näring. Det är lätt att få i sig mer energi (kalorier) än vad vi gör av med när vi äter sådan mat. Därför är det bra att äta mindre av mat med tillsats socker i såsom läsk, saft, godis, glass, kakor och bullar.

Coop minskar på sockret i läsk

Coop har under det senaste året gjort om läsksortimentet inom det egna varumärket Coop i syfte att minska sockermängden. Med det nya receptet för läskedryckerna reduceras cirka 120 ton socker. 

Enligt Coops Matometer, Sveriges största undersökning av vad svenskar äter varje dag, uppger 40 procent av svenskarna att de alltid eller oftast granskar sockerhalten i matvarorna de köper. Under 2017 har Coop bedrivit ett strategiskt arbete med att minska sockerhalten i läskedrycker av det egna varumärket Coop och Coop X-tra. Nu har nya versioner av sju läskedrycker lanserats med 20 procent mindre socker än tidigare. Per liter konsumerad läsk innebär det att kaloriinnehållet minskas med 50 kcal. Sockerhalten har minskats utan att tillsatser av sötningsmedel har adderats.

I arbetet med att minska sockret har vi som livsmedelsföretag ett stort ansvar. Det känns särskilt roligt att kunna lansera de nya läskedryckerna med ett förbättrat innehåll, säger Anneli Bylund, hälsostrateg på Coop.

Totalt har initiativet inneburit en minskning med 120 ton socker sett över på en årsförbrukning från de aktuella varorna. Det motsvarar 298 miljoner sparade kalorier på årsbasis.

Under våren 2018 kommer recepten i hela Coops läsksortiment av egna varumärken att ha sockerreducerats.

Coop börjar sälja lösviktsgodis med 95 procent mindre socker

Under 2016 utökar Coop sortimentet av lösgodis, med ”Sweets with Benefits” från det nystartade svenska företaget Tweek. Företagets lösgodis innehåller 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier än traditionellt godis.

Coop har under 2016 sålt godis från Tweek i 10 butiker för att undersöka intresset hos kunderna. Efterfrågan har varit stor och godiset kommer därför att lanseras i ytterligare 100 Coopbutiker runt om i Sverige.

– Det blev tydligt efter bara ett par veckor ute i pilotbutikerna att Tweeks godis går hem hos Coops kunder och det är därför roligt att kunna erbjuda det i över 100 butiker. Vi ser också fram mot att fördjupa samarbetet med Tweek, som är ett nystartat entreprenörsdrivet matföretag, säger Karolina Hagberg, affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop Sverige.

Tweeks lösgodissortiment består av 24 olika sorter med allt från choklad till skum- och gelégodis. Godiset är sötat med erytritol och steviolglukosider, vilket gör att sockerhalten kunnat sänkas med 95 procent. Utan tillsatt socker sjunker också energivärdet, vilket ger upp till 50 procent färre kalorier jämfört med traditionellt godis.

Vi har utvecklat en helt ny typ av godis som vi hoppas kan inspirera till nya, klokare val i vardagen. Med vårt unika urval av ingredienser har vi skapat ett godis med 95 procent mindre socker och upp till 50 procent färre kalorier utan att för den skull kompromissa med smak och upplevelse. Samarbetet med Coop känns för oss helt naturligt eftersom vi båda är företag som är engagerade i att driva innovationer för ett mer hållbart samhälle, säger Åsa Rosén, grundare av Tweek.

Till skillnad från traditionellt godis är också kostfiberhalten hög eftersom tapiokafiber är en viktig ingrediens i Tweeks recept. Godiset innehåller inga konserveringsmedel, palmolja eller soljalecitin. Färg -och aromämnen är naturliga. Tweeks godis tillverkas i Varberg och kommer till en början att finnas i exklusivt på Coop med ett pris på 199 kr/kilo.

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies