Hallå där...Jimmy Lidström

Jimmy Lidström, ny regionchef Coop Norrbotten

Grattis till den nya tjänsten! En sportfråga först: hur känns det?
- Det känns bra! Jag hoppas kunna göra skillnad, kunna driva föreningen framåt och öka våra marknadsandelar i länet.

- Jag har jobbat med en fantastisk grupp av medarbetare här i Piteå som har gjort det kul att gå till jobbet varje dag. Vi har lyckats driva försäljningen uppåt och vi har haft ett gott resultat. Men jag har varit 19 år på butiksgolvet, så nu blir det spännande att testa att vara på andra sidan.

 Berätta lite om dig själv och din bakgrund inom Coop

- Jag började år 2000 i det här huset, som då hette Robin Hood, och gjorde resan från extraanställd till säljare och sen gruppledare. Därefter fick jag chansen på Coop Bergnäset i Luleå på ett vikariat som biträdande butikschef. När det vikariatet var över återvände hit och fick en tjänst som säljledare.

 - Jag gjorde sedan en avstickare till Coop Forum Härnösand där jag var mat- och säljchef i sex år följt av tre år som stormarknadschef. Rollen här i Piteå som stormarknadschef har jag haft i fyra år. Så jag har varit tio år i den här byggnaden av mina 19 år totalt inom Coop.

  Vad tar du med dig för verktyg från din roll som stormarkandschef till din nya roll?

- Att våga tänka i nya banor i smått som stort. Samt kunskap i försäljning och hur man ska jobba med försäljning och trender i dagligvaruhandeln. Sen har jag en stor kunskap av hur man skapar bra resultat på en butik.

 - Jag drivs också av att utveckla människor, speciellt med tanke på den egna resan jag gjort. Det är kul att få folk att blomma ut antingen genom att byta avdelning eller hitta en ny tjänst. Rätt person på rätt plats är nyckeln för effektiv butiksdrift. En av nycklarna i min nya roll blir att försöka fånga upp talanger.

 Att bli chef över sina gamla kompisar och kollegor kan ha sina utmaningar. Hur ser du på detta?

- Jag har ju inte jobbat nära någon av dem och de andra butikerna. Så det ser jag bara som en rolig utmaning. Jag tror att det snarare kan vara en fördel att jag har stor erfarenhet av den verksamhet vi bedriver och att det gör det lättare att bygga en relation.

 Dagligvaruhandeln är en hårt konkurrensutsatt marknad. Vad behöver vi bli bättre på för att fortsätta ha en stark position i Norrbotten?

- Ett bra kundmöte är något som verkligen är viktigt att jobba på. En kund som blir väl bemött vill komma tillbaka till butiken. Detta är extra viktigt nu när e-handelsmarknaden också växer väldigt mycket.

 - Sen tror jag att det gäller att vara lyhörd och hänga med i trender, vara först ut på marknaden och inte tvåa på bollen.  Vegetariska och veganska produkter är i ropet nu och då måste vi kunna erbjuda ett bra sortiment som är tydligt skyltat i butik. Bara för att ta ett exempel.

 Jimmy Lidström påbörjar sin nya tjänst den 1 april. Rekryteringen av ny stormarknadschef för Stora Coop Piteå är påbörjad.