Barista vann Änglamarkspriset 2013

Vinnare av Änglamarkspriset 2013 blev Barista, Skandinaviens första etiska kaffekedja. Barista serverar enbart ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Kaffekedjan Baristas modell är att betala ett skäligt pris direkt till bondekooperativen vilket ger odlarna möjlighet att bygga sin egen framtid med skolor, vårdcentraler och vattenrening. Prissumman om 100 000 kronor delades ut vid en ceremoni på Skansen i Stockholm söndagen den 1 september.

Möt årets Änglamarkspristagare kaffekedjan Barista
Skandinaviens första etiska kaffekedja Barista Fair Trade Coffee startades år 2006 av Björn Almér, Nina Forsberg och Maria Andersson. På Barista säljs enbart ekologiskt Fairtrade-kaffe. De har som vision att göra världen godare, en kopp i taget.

Grattis Björn! Hur känns det att Barista har fått Änglamarkpriset 2013?
– Det känns helt underbart. Vi har kämpat på i sju år. Som liten aktör är det svårt att få trovärdighet. Men att bli granskad av en jury, få folkets röst och vinna ett miljöpris är ett kvitto på att det vi trott på verkligen är relevant.

Vad betyder Änglamarkpriset för er?
– Det är en kvalitetsstämpel som kommer att betyda massor för oss under många år framöver. Vi ser redan att många upptäcker oss, gillar oss på Facebook och blir nya stammisar. Som Coop-medlem och ägare är jag också stolt över att Coop tar ett samhällsansvar och uppmärksammar små projekt som arbetar för att göra världen bättre.

Hur kom det sig att ni startade en etisk kaffekedja?
– Det är en självklarhet. Frågan borde egentligen vara varför konkurrenterna inte gör det. Det handlar om mänskliga rättigheter och hållbar konsumtion – sunt förnuft helt enkelt. Vi vill ge kunderna möjlighet att rösta med sin plånbok. Vårt mål är också att alla barn ska få gå i skola. Med våra 17 kaféer bidrar vi till att 1 000 barn i Etiopien går i skolan och vi hoppas att det ska kunna bli många fler.

Varför är det viktigt att välja ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe?
– Ekologiskt väljer vi av omsorg för planeten. Fairtrade-märkningen garanterar odlarna grundläggande rättigheter och juste betalt. Vi vill betala odlarna vad kaffet borde kosta, men utan att lägga på merkostnaden till konsumenten. Vi har dessutom valt högre bönkvalitet än man brukar på en kedja för att imponera även på kaffenördar. Det ska vara gott på alla sätt.

Ni försöker på många olika sätt minska miljöpåverkan i er egen verksamhet med nedbrytbara muggar, el från vindkraft och sumpen som kunderna erbjuds att ta hem som växtnäring som exempel. Hur tänker ni kring det?
– Vi försöker ta så många små steg som möjligt. Vissa saker är enkla som att återanvända sumpen. Att ta fram komposterbara stammiskort i samarbete med en producent tog däremot två år. Och det tog oss ett år att hitta en leverantör av servetter av 100 procent returfiber. Vi är långt ifrån perfekta, men vi försöker och får ta lite i taget eftersom allt kostar pengar.

Vad har ni för planer för Barista framöver?
– Vi vill hitta fler ställen där vi kan öppna nya kaféer och fortsätta växa. Intresset för etik och miljö växer och det gäller att vara uthållig. Det är bara att kavla upp ärmarna och ta en kopp till.