Allt fler skänker via MedMera-kortet

2009 skänkte Coops medlemmar och kunder drygt 21 miljoner kronor till de biståndsprojekt som Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen driver.

Allt fler väljer Bistånd På Köpet, att skänka pengar genom att slutsumman avrundas uppåt till närmaste krona när kunden betalar med sitt Coop MedMera-kort.

– Coops medlemmar gillar att det finns flera olika enkla sätt att hjälpa till. Allt fler betalar med sitt MedMera-kort och då blir det enkelt att samtidigt skänka pengar. Biståndsknappen på pantautomaterna är ett annat sätt att snabbt och enkelt bidra till Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen, säger Ivar Fransson, marknadsdirektör för Coop och vd för MedMera Bank AB.

Under de senaste åren är det tydligt att det är de enkla, moderna sätten att bidra som ökar mest. Bistånd På Köpet stod i fjol för 4,2 miljoner kronor, en ökning med 38 procent sedan 2006.
Biståndsknappen stod i fjol för 6,4 miljoner kronor, en ökning med 43 procent sedan 2006. Totalsumman på 21,2 miljoner kronor har ökat med drygt 4 procent sedan 2006.

– Coops medlemmar och kunder är engagerade i sin omvärld och vill bidra efter bästa förmåga. Som företag jobbar vi aktivt för att hitta nya moderna lösningar som gör det enkelt för alla att hjälpa, säger Ivar Fransson.

Läs mer om hur du skaffar Coop-kort

Läs mer om hur du hjälper på ett enkelt sätt, genom Bistånd På Köpet.

Kooperation utan gränser är en biståndsorganisation som bildades 1958 av den svenska kooperationen. Genom långsiktigt utvecklingssamarbete och hjälp till självhjälp ger organisationen fattiga människor verktyg att själva ta sig ur fattigdomen. Läs mer på www.utangranser.se

Vi-skogen planterar träd i Kenya, Tanzania och Uganda. Varje år odlas över tiotals miljoner träd som hindrar erosion och öknens utbredning. Bondefamiljer får lära sig att så träd och att starta hemplantskolor. Genom Vi-skogen har runt hundratusen småbönder fått ett drägligare liv. Läs mer på www.vi-skogen.se