Sveriges obekvämaste matkedja är tillbaka

Vi tror att det behövs en matkedja som står på kundernas sida. En matkedja som, när det krävs, vågar vara obekväm.

Se filmen Välkommen tillbaka

Vet du hur Coop kom till? Det var i slutet av 1800-talet, som en reaktion mot den tidens matfusk. Det hände till exempel att handlare blandade ut mjölet med golvdamm, för att minska kostnaderna och öka vinsten. Då slöt sig folk samman och bildade kundägda kooperativ, för att få “ren, oförfalskad mat” till rimliga priser. Sedan gick de små kooperativen ihop till ett enda, som växte till en stor butikskedja.
En kedja som allltid satte kundernas intressen först.

1909 startade vi egen margarintillverkning, för att bryta kartellen som höll margarinpriserna uppe.
1946 började vi med innehållsförteckningar. (Långt innan lagen krävde det.) 1963 introducerade vi datummärkning. 1986 lanserade vi efter önskemål från våra medlemmar ett ekologiskt sortiment, som några år senare fick namnet Änglamark. Och 2002 var vi först i Sverige med att enbart sälja ägg från frigående höns. För att ta några exempel.

Men någonstans längs vägen tappade vi bort varför vi finns, och vilken uppgift vi har. Vi började tro att vi är som alla andra matkedjor.

Vi tänker göra allt vi kan för att återigen bli den goda kraften i mat-Sverige. Vi vill göra det lättare att välja mat som är godare, mer hälsosam och framställd på ett mer hållbart sätt. Med vårt sortiment, med våra butiker och med vår prissättning. Och med kunskap och tips.
Vi ägs av, och finns till för, våra kunder. Och vi tror att det behövs en matkedja som står på kundernas sida. En matkedja som, när det krävs, vågar vara obekväm. Om du håller med får du gärna handla hos oss nästa gång.

Bli medlem i Sveriges grönaste matkedja!