Frågor och svar om Apple Pay

Här hittar du vanliga frågor om Apple Pay, till exempel hur du ansluter ditt kort, vilka enheter som är kompatibla med Apple Pay och om det kostar något att använda Apple Pay. Få svar på det du undrar bland kategorierna och frågorna här nedanför.

Vanliga frågor om Apple Pay

  • Här kan du läsa mer om Apple Pay. 

  • Du kan antigen lägga till kortet via Coop Mastercard-appen eller via appen Wallet i din iPhone.

    I Coop Mastercard-appen

    Öppna Coop Mastercard -appen och klicka på ”Lägg till i Wallet” och följ instruktionerna. (Se till att Coop Mastercard-appen är uppdaterad med senaste versionen.)

    I Wallet-appen

    Öppna Apple Wallet appen på din iPhone, klicka på +tecknet uppe till höger och följ instruktionerna för att lägga till ditt kort. Godkänn villkoren och verifiera sedan kortet enligt instruktion.

    Klart för användning!

  • Säkerställ först att din Apple-enhet är kompatibel för Apple Pay. Om du är osäker, läs mer här.

    I butik:

    iPhone med Face ID: dubbelklicka på knappen på högra sidan av telefonen snabbt två gånger och håll den framför ditt ansikte. När Face ID är godkänt kan du lägga telefonen mot betalterminalen.

    iPhone med Touch ID: håll din iPhone mot den kontaktlösa kortterminalen med fingret på “Touch ID”.

    Apple Watch: dubbelklicka på sidan av klockan och håll skärmen nära betalterminalen. När du känner ett lätt tryck är betalningen slutförd.

    När betalningen har slutförts kommer det att stå ”godkänd” på skärmen.

    Online och i appar med iPhone och iPad:

    Välj Apple Pay som betalningsmetod och verifiera med din modells verifieringsmetod.

    Med Mac:

    Välj Apple Pay och slutför köpet med din iPhone eller Apple Watch.

  • Ja, ditt kortnummer lagras aldrig på din Apple-enhet eller på Apples servrar, och delas inte med butiken. Apple Pay använder ett specifikt nummer för den enhet du betalar med och skapar en unik kod för varje köp. Varje transaktion måste godkännas.

  • Du kan betala med Apple Pay i alla butiker som accepterar kontaktlösa betalningar. För att se om butiken stödjer kontaktlös betalning kan du leta efter en av dessa symboler när du hadlar:

    Contactless + Apple Pay-logga

    Du kan också använda Apple Pay i webbutiker och appar om butiken har ett betalningsavtal med Apple Pay. Håll då utkik efter knappen ”Betala med Apple Pay” eller ”Använd Apple Pay”.

  • När du lagt in flera kort i Apple Pay kommer det kort du först la till användas som förvalt. Detta betyder att det är det kortet som kommer fram som standard när du aktiverar Apple Pay.

    Det kan du ändra så här:

    Öppna Wallet-appen på din telefon. Tryck och håll in kortet du önskar välja som förval och dra det framåt.

    Du kan också ändra förvalt kort under ”Inställningar”> ”Wallet och Apple Pay” > under ”Transaktionsförval” lägg in ”Förvalt kort”.

    För att ändra förvalt kort i din Apple Watch, öppna Apple Watch-appen på den anslutna telefonen. Tryck på ”Watch”> ”Wallet and Apple Pay”> ”Standard card” och välj ett nytt kort.

  • Det finns ingen övre beloppsgräns när du betalar med Apple Pay eftersom du identifierar dig med Face iD eller Touch iD.

  • Om du tappar din Apple-enhet behöver du endast spärra det digitala kortet på den enhet du tappat. Det gör du via en annan Apple-enhet eller via ”find my/icloud”. Det går även bra att kontakta Apples support för mer information.

    För att spärra ditt fysiska kort och på alla digitala enheter ring:

    08 400 003 02 (+46 8 400 003 02 från utlandet)

  • Ja, om du spärrar ditt fysiska kort blir det också spärrat i Apple Pay.

    För att spärra ditt fysiska kort och på alla digitala enheter ring:

    08 400 003 02 (+46 8 400 003 02 från utlandet)

  • Nej, det är kostnadsfritt att använda Apple Pay.

  • Ja, i Wallet-appen ser du en översikt över de tio senaste transaktionerna som gjorts med Apple Pay. I transaktionslistan på månadsfakturan, på Mitt Coop Mastercard eller i appen kommer det att se ut som en vanlig korttransaktion.

  • Nej.

  • När du får ett nytt kort som ersätter ett tidigare kort, till exempel vid utgångsdatum, kommer det nya kortet anslutas till Apple Pay utan att du behöver göra något. Har du däremot spärrat kortet och fått ett nytt kort behöver du själv ta bort det gamla kortet och ansluta det nya kortet i Apple Wallet.

  • Ja, anslut på samma sätt som för huvudkortet.

  • Om du vill ta bort ett kort i din iPhone så trycker du på kortet i Apple Wallet, trycker på de tre prickarna uppe i högra hörnet, scrolla sedan ner och tryck på ”Ta bort det här kortet”. Du kan även ta bort det under ”Inställningar” och ”Wallet och Apple Pay”.

  • Om du har problem med att ansluta ditt kort eller har frågor om din aktiveringskod kontaktar du Kundservice. Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor rörande Apple eller Apple Pay, vänd dig till Apple.