Vad innebär coronaviruset för dig som kund?

Coop är en del av samhället och vårt största fokus är att se till att det finns varor i våra butiker och att du kan handla med så liten risk för trängsel som möjligt, så att du kan känna dig trygg.

Uppdaterad 2021-03-24

Hygien i butikerna

Coop är medlem i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel och vi följer deras rutiner för rengöring och personlig hygien med anledning av coronaviruset. 

  • Vi följer de skärpta hygienregler för personalen som branschen kommit överrens om. Det gäller också utökade städ- och rengöringsrutiner i butikerna och på våra lager. 
  • Vi följer säkerhetsåtgärder för vår personal enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer. 

    Tillsammans kan vi undvika trängsel i butikerna 

    Tillsammans hjälps vi åt för att minska risken för trängsel i butikerna och vid postutlämning i butik.

    • Handla ensam om möjligt.
    • Håll avstånd till andra i butiken, kunder så väl som personal. 
    • Försök undvika att handla de tider då det är som mest besöka i butikerna. Det är oftast klockan 15.00-18.00 på vardagar. 
    • Beställ hemleverans om möjligt.

    Handla online på coop.se

    Vi har även utökade och förstärkta rutiner för vår butik på nätet. Vi hanterar varor på samma säkra sätt som vi gör i våra fysiska butiker. Det innebär bland annat:

    • Vi har utökat våra städrutiner i leveransbilar, på våra lager och kontor.
    • Vi levererar utanför din dörr och med en enkel, temporär lösning för mottagningskvittens via SMS istället för signering på handdator. Vi aviserar att varorna är på plats.
    • Ha gärna god framförhållning, se om det finns andra leveranstider som fungerar än den du helst önskat. Vi jobbar på så snabbt vi kan.

    Läs gärna mer om hur vi jobbar i onlinebutiken här

    Tänk på andra

    Genom att handla åt till exempel äldre och sjuka, så behöver de inte gå hemifrån. Be någon att handla åt dig om du är sjuk eller handla online på coop.se. På så sätt kan vi hjälpa varandra att dämpa spridningen av viruset.

    Håll dig uppdaterad

    Coronaviruset har spridit sig snabbt och påverkar hela samhället. Tvätta händerna ofta och noga. Nys eller hosta i armvecket. Stanna hemma om du sjuk.

    Vi på Coop följer Folkhälsomyndigheten samt branschorganisationerna Svensk Handels och Svensk Dagligvaruhandels rekommendationer.

    Du hittar mer information på

    Frågor och svar gällande coronaviruset

    • Hur hanterar Coop situationen?

      Pil

      Coop följer noggrant händelseutvecklingen kopplat till smittspridningen av covid-19. Vårt största fokus är att se till att det finns varor i våra butiker och att du kan handla med så liten risk som trängsel som möjligt så att du kan känna dig trygg. 

      Vi följer Folkhälsomyndighetens samt branschorganisationerna Svensk Handels och Svensk Dagligvaruhandels rekommendationer och har satt in en rad åtgärder i våra butiker och i vår onlinehandel för att underlätta för säker handel.

    • Vad gör Coop för att säkerställa hygienen i butikerna?

      Pil

      Vi följer som alltid våra rutiner med höga krav på hygien.

      Coop följer också myndigheternas instruktioner kring Corona-viruset och hur dagligvaruhandeln ska förhålla sig till situationen vi befinner oss i.

    • Varför säljer Coop oförpackade livsmedel (frukt, grönsaker, bröd, lunchmat)?

      Pil

      Det finns inget som visar på att Corona-viruset COVID-19 smittar genom mat. Om du är orolig rekommenderar vi att butikerna hjälper dig att hitta motsvarande vara som är förpackad.

    • Hur ser organisationen ut på Coop?

      Pil

      En krisledningsgrupp arbetar sedan en tid med att koordinera allt arbete kring Corona-viruset/COVID-19. Denna grupp har kontakter inom alla led inom Coop: inköp, lager, transport, butik, kunder. Gruppen fångar upp frågor, berättar vilka instruktioner som gäller och håller kontakt med myndigheter