Vad innebär coronaviruset för dig som kund?

Coop är en del av samhället och vårt största fokus är att se till att det finns varor i våra butiker och att du kan handla med så liten risk för trängsel som möjligt, så att du kan känna dig trygg.

Uppdaterad 2020-12-09

Hygien i butikerna

Coop är medlem i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel och vi följer deras rutiner för rengöring och personlig hygien med anledning av coronaviruset.

  • Skärpta hygienregler för personalen och utökat städ- och rengöringsrutinerna i butikerna och på våra lager.
  • Vi följer säkerhetsåtgärder för vår personal enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer.

Trängsel i butikerna

Tillsammans hjälps vi åt för att minska risken för trängsel i butikerna och vid postutlämning i butik.

  • Handla ensam om möjligt.
  • Håll avstånd till andra i butiken, kunder så väl som personal. 
  • Försök undvika att handla de tider då det är som mest besöka i butikerna. Det är oftast klockan 15.00-18.00 på vardagar. 
  • Beställ hemleverans om möjligt.

Handla online

Vid vissa tidpunkter får vi extra mycket kunder i butiken på coop.se, det kan göra att vår sajt tidvis kan upplevas som långsam.

  • Vi har utökat våra städrutiner i leveransbilar, på våra lager och kontor.
  • Vi levererar utanför din dörr och med en enkel, temporär lösning för mottagningskvittens via SMS istället för signering på handdator. Vi aviserar att varorna är på plats.
  • Ha gärna god framförhållning, se om det finns andra leveranstider som fungerar än den du helst önskat. Vi jobbar på så snabbt vi kan.

Läs gärna mer om hur vi jobbar i onlinebutiken här

Tänk på andra

Genom att handla åt till exempel äldre och sjuka, så behöver de inte gå hemifrån. Be någon att handla åt dig om du är sjuk eller handla online på coop.se. På så sätt kan vi hjälpa varandra att dämpa spridningen av viruset.

Håll dig uppdaterad

Coronaviruset har spridit sig snabbt och påverkar hela samhället. Tvätta händerna ofta och noga. Nys eller hosta i armvecket. Stanna hemma om du sjuk.

Vi på Coop följer Folkhälsomyndigheten samt branschorganisationerna Svensk Handels och Svensk Dagligvaruhandels rekommendationer.

Du hittar mer information på

Frågor och svar gällande coronaviruset

  • Hur hanterar Coop situationen?

    Pil

    Coop följer noggrant händelseutvecklingen kopplat till smittspridningen av covid-19. Vårt största fokus är att se till att det finns varor i våra butiker och att du kan handla med så liten risk som trängsel som möjligt så att du kan känna dig trygg. 

    Vi följer Folkhälsomyndighetens samt branschorganisationerna Svensk Handels och Svensk Dagligvaruhandels rekommendationer och har satt in en rad åtgärder i våra butiker och i vår onlinehandel för att underlätta för säker handel.

  • Vad gör Coop för att säkerställa hygienen i butikerna?

    Pil

    Vi följer som alltid våra rutiner med höga krav på hygien.

    Coop följer också myndigheternas instruktioner kring Corona-viruset och hur dagligvaruhandeln ska förhålla sig till situationen vi befinner oss i.

  • Varför säljer Coop oförpackade livsmedel (frukt, grönsaker, bröd, lunchmat)?

    Pil

    Det finns inget som visar på att Corona-viruset COVID-19 smittar genom mat. Om du är orolig rekommenderar vi att butikerna hjälper dig att hitta motsvarande vara som är förpackad.

  • Hur ser organisationen ut på Coop?

    Pil

    En krisledningsgrupp arbetar sedan en tid med att koordinera allt arbete kring Corona-viruset/COVID-19. Denna grupp har kontakter inom alla led inom Coop: inköp, lager, transport, butik, kunder. Gruppen fångar upp frågor, berättar vilka instruktioner som gäller och håller kontakt med myndigheter

  • Varför inför ni inte ransonering på vissa varor som säljer slut?

    Pil

    Coop följer myndigheternas instruktioner kring Corona-viruset hur vi i dagligvaruhandeln ska förhålla sig till situationen vi befinner oss i. Som det ser ut just nu finns det matvaror till alla och en sådan lösning behövs inte.

  • Varför skickar ni ut erbjudanden till era medlemmar om resor?

    Pil

    Erbjudanden på resor både inom och utanför Sverige är mycket populärt hos våra medlemmar och våren är högsäsong för bokning av sommarens resor. Vår medlemstidning Mer Smak och andra medlemsutskick har planerats och tryckts för flera veckor sedan. Då befann vi oss i en helt annan situation än vad vi gör idag, och innan nuvarande reserestriktioner infördes. Vi beklagar detta och ber om våra medlemmars överseende med detta. Vi arbetar hela tiden med att anpassa vår kommunikation och följer utvecklingen kopplat till Corona noga.