Sveriges grönaste bank 2020

Svenska folket har åter röstat fram Sveriges grönaste varumärken. MedMera Bank tar glädjande hem förstaplatsen i bankkategorin för tredje året i rad.

Hållbarhet tar sig allt närmare kärnverksamheten i svenska bolag, vilket är en positiv utveckling. Att kommunicera sina hållbarhetsinsatser är viktigt, men hur tycker egentligen konsumenterna själva att ett grönt varumärke ska vara? Konsultföretaget Differ frågar varje år närmare 1 000 respondenter mellan 15-75 år för att ta reda på den saken.

Undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke har genomförts sedan 2008, och det är tredje året som kategorin Bank är med. Det står tydligt att Coop har ett mycket starkt varumärke när hållbarhetsbegreppet kommer på tal, för MedMera Bank (i undersökningen omnämnd som Coop) vinner bankkategorin med god marginal till de 13 konkurrenterna.

Som bank är vi ansvarstagande både i relationen med våra kunder och utifrån ett samhällsperspektiv. En stor del av vår verksamhet handlar om att hantera kreditförfrågningar, vi har en skyldighet att noggrant kontrollera återbetalningsförmågan hos individen utifrån ett legalt och affärsmässigt perspektiv. Men kanske än viktigare, av omtanke för den enskilda individen.

MedMera Bank är en del av KF-koncernen och nära samarbetspartner med Coop. Som bank tar vi ansvar för framtiden genom att driva på utvecklingen mot en mer hållbar konsumtion och produktion. Det ska både vara lönsamt och hållbart att vara kund hos oss. Med våra låne- och sparprodukter vill vi göra vardagen enklare och mer förmånlig för våra kunder. Kortkunder har också sedan 2001 kunnat bidra till We Effects arbete genom att ansluta sina kort till Bistånd På Köpet. Sedan starten har våra kortkunder bidragit med över 80 mkr till We Effects arbete”, säger Manfred Krieger, VD på MedMera Bank.

Tre gröna vinnare 2020
Utöver Sveriges grönaste bank står även Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark som vinnare av Sveriges grönaste varumärke. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom dagligvaruhandeln.

Läs hela undersökningen här.