Sveriges grönaste bank

Svenska folket har åter röstat fram Sveriges grönaste varumärken. MedMera Bank kammade glädjande hem guldet i den nya bankkategorin.

Hållbarhet tar sig allt närmare kärnverksamheten i svenska bolag, vilket är en positiv utveckling. Att kommunicera sina hållbarhetsinsatser är viktigt, men hur tycker egentligen konsumenterna själva att ett grönt varumärke ska vara? Konsultföretaget Differ frågar varje år 1 000 svenskar mellan 15-75 år för att ta reda på den saken.

Undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke har genomförts sedan 2008, och i år var det premiär för den nya kategorin Bank. Det står tydligt att Coop har ett mycket starkt varumärke när hållbarhetsbegreppet kommer på tal, för MedMera Bank (i undersökningen bara omnämnd som Coop) vinner kategorin med god marginal till de 12 konkurrenterna.

Svaren samlades in under november 2018, ett år då MedMera Bank bland annat hade ett samarbete med organisationen WeEffect genom initiativet Bistånd på köpet.

MedMera Banks vd Manfred Krieger tror dock att vinsten har att göra med moderbolagets starka varumärke.

– Coop är väldigt välkänt för sitt hållbarhetsarbete och det är naturligt att det slår igenom även för de banktjänster som vi på MedMera Bank erbjuder Coops kunder, säger han i en kommentar.

Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark befäster sin position som Sveriges grönaste varumärke. I totalrankingen placerar sig Coop på tredje plats.

Läs rapporten här.

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies