För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies

Sveriges grönaste bank 2019

Svenska folket har åter röstat fram Sveriges grönaste varumärken. MedMera Bank tar glädjande hem förstaplatsen i bankkategorin för andra året i rad.

Hållbarhet tar sig allt närmare kärnverksamheten i svenska bolag, vilket är en positiv utveckling. Att kommunicera sina hållbarhetsinsatser är viktigt, men hur tycker egentligen konsumenterna själva att ett grönt varumärke ska vara? Konsultföretaget Differ frågar varje år närmare 1 000 respondenter mellan 15-75 år för att ta reda på den saken. 

Undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke har genomförts sedan 2008, och det är andra året som kategorin Bank är med. Det står tydligt att Coop har ett mycket starkt varumärke när hållbarhetsbegreppet kommer på tal, för MedMera Bank (i undersökningen omnämnd som Coop) vinner bankkategorin med god marginal till de 12 konkurrenterna.

– MedMera Bank erbjuder produkter inom låna, spara och betala med särskilda erbjudanden till Coops medlemmar. Som medlemsägd bank underlättar vi vardagen för våra kunder och erbjuder prisvärda och hållbara finansiella produkter och tjänster. Våra kunder har under flera år kunnat bidra till WeEffects arbete genom att ansluta sina kort till Bistånd På Köpet som rundar upp köpet. Tillsammans med våra kunder har vi på detta sätt kunnat bidra till en hållbar utveckling för fler människor på jorden, säger Manfred Kriger, VD på MedMera Bank.

Tre gröna vinnare
Utöver Sveriges grönaste bank står även Coops ekologiska och miljömärkta varumärke Änglamark som vinnare av Sveriges grönaste varumärke. Coop tar dessutom hem förstaplatsen inom dagligvaruhandeln. I totalrankingen blev i år SJ vinnare och Coop placerade sig på en silverplats före ICA.

Läs hela undersökningen här.