Rekordår för ekovaror på Coop

För Coop, som är störst i branschen på ekologiskt, blev 2014 ett rekordår. Den ekologiska försäljningsandelen slutade på hela 7,7 procent. Det är en ökning med 40 procent från 2013, då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och dagligvarubranschen i sin helhet på cirka 4 procent. Toppkategorin inom eko är barnmat.

 

– Coops ambition är att ge svenskarna bättre mat för pengarna. Vår höga försäljningsandel visar att Coop fortsatt är ledande inom ekologi och det är vi mycket stolta över. Jag tror framgången beror på vår historia och våra värderingar i kombination med ett medvetet strategiskt arbete för att göra eko mer tillgängligt, där konceptet Veckans Eko nu senast har varit tongivande, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

– De kommande åren vill vi på Coop bidra till en fortsatt ökad ekologisk och hållbar försäljning. Tillsammans med våra medlemmar och leverantörer kan vi verkligen göra skillnad, säger Louise König.

Var tredje såld barnmatsprodukt var ekologisk under 2014

Barnmat toppar listan över de livsmedelskategorier som hade högst ekologisk försäljningsandel under helåret 2014. Av tio sålda barnmatsprodukter var tre ekologiska. Här ingår bland annat produkter som Majskrokar och Klämmisar som lanserades under 2014 under varumärket Coop Änglamark. Ekologiska ägg, olja/vinäger och frukt och bär var också populärt att lägga i varukorgen. Det sistnämnda var den kategori som ökade mest i jämförelse med 2013. Detta stämmer väl överrens med en nyligen genomförd undersökning av GfK, där fler än var tredje svarande vill se mer frukt och grönt i butik.

Toppkategorier, ekologisk försäljningsandel på Coop

1. Barnmat
2. Ägg
3. Olja/vinäger
4. Frukt och Bär
5. Bakning

Veckans Eko, framgångsrikt initiativ

Initiativet Veckans Eko startade 2013 för att göra ekologisk mat tillgängligt för fler. Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänks tröskeln för att välja ekologiskt. Varje vecka sänker Coop priset på utvalda ekologiska varor med 20-50 procent.

Coop är störst i branschen på ekologiskt och har cirka 2 400 ekologiska varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark är Sveriges största ekologiska och miljömärkta varumärke och består av cirka 440 olika produkter.

För ytterligare information:

För journalister - Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder - Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har drygt 650 butiker runt om i landet. www.coop.se

 

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies