Coop i Sverige får gemensamt marknadsbolag

KF och de detaljhandelsdrivande föreningarna kraftsamlar kring varumärket Coop och samlar alla gemensamma marknadsresurser i ett nytt marknadsbolag. Till vd i det nya bolaget har Eivor Andersson utsetts.

– Med det nya marknadsbolaget ökar vi utvecklingstakten för Coops erbjudande till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige. Målet är att ge våra medlemmar ännu större nytta och värde av medlemskapet, säger Lars Idermark, vd och koncernchef KF.

 

Marknadsbolaget får ett övergripande samlat ansvar för Coops kommersiella strategi som bland annat omfattar det totala medlemserbjudandet, varumärken, koncept, marknadskommunikation och konsumentfrågor. Bolaget blir ett helägt dotterbolag till KF och kommer vara i full drift den 1 januari 2011.

 

Som vd för marknadsbolaget tillträder Eivor Andersson januari 2011. Eivor kommer närmast från posten som vd i Ving Sverige AB. Hon har sedan 2008 haft en plats i styrelsen för tidigare Coop Sverige AB och sitter nu i styrelsen för Coop Butiker och Stormarknader AB.

 

– Vi har redan genomfört flera förändringar mot ett mer samlat marknadserbjudande, men nu är det dags att öka takten och ta nästa steg. Eivor Andersson har den bakgrund och djupa erfarenhet av kundnära verksamhet och utformning som krävs för att leda det jobbet, säger Lars Idermark, vd och koncernchef KF.

 

KF äger 345 av Coop-butikerna runt om i Sverige, medan de detaljhandelsdrivande föreningarna äger 375. Varumärket Coop och kedjekoncepten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg används gemensamt av KF och de detaljhandelsdrivande föreningarna.

Mer information på www.coop.se

 

 

 

För ytterligare information:

KF och Coop presstelefon, tel. 08-743 23 33


 

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies