Coop Forum på Storheden en av Sveriges tio bästa butiker på Fairtrade!

Under Fairtrade Fokus-veckorna kunde butiker som hade kampanj kring Fairtrade-produkter nomineras till ett butikspris och Coop Forum på Storheden i Luleå blev en av vinnarna i den nationella tävlingen.

Under Faritrade fokus-veckorna (6 till 19 oktober) pågick en butikstävling där butiker som gjorde något extra bra kring Fairtrade kunde nomineras som bästa butik.

Coop Forum på Storheden nominerades och blev en av tio vinnare i Sverige.

Så här säger Peter Möller, Stormarknadschef, Coop Forum Storheden Luleå apropå vinsten:

- Vi är jätteglada att bli uppmärksammade för vårt arbete med Fairtrade. För oss känns det viktigt att erbjuda ett brett sortiment av Fairtrade-märkta produkter då dessa förbättrar arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Under kampanjen Fairtrade i Fokus 2014 har vi uppmärksammat Fairtrade både i butik och på vår Facebook-sida genom bland annat exponeringar, information och smakprover. Vår tro är att försäljningen av Fairtrade-märkta produkter kommer att öka i framtiden.

Kampanjen Fairtrade Fokus syftar till att under två veckor i oktober uppmärksamma hur Fairtrade kan göra skillnad för miljoner odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. I kampanjen kraftsamlar dagligvaruhandeln, medlemsorganisationer, kommuner och andra engagerade över hela landet i att uppmärksamma Fairtrade.

– Landets butiker är avgörande aktörer i kedjan mellan producent och konsument. Det är glädjande att se det stora engagemang för Fairtrade som många butiker har visat under kampanjen. Tack vare butikernas satsningar tillgängliggörs det allt större utbudet av Fairtrade-märkta produkter, vilket i sin tur ökar konsumtionen och ger fler odlare och anställda möjligheten att själva ta sig ur fattigdom, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige tillika en av tre jurymedlemmar för tävlingen.

Många butiker arbetar dagligen med att lyfta fram Fairtrade-märkta produkter ur sitt sortiment. Det den här tävlingen syftar till är att premiera de butiker som gjort det där lilla extra just under kampanjveckorna v41-42. De tio butiker som är med på topp-10 har bland annat på ett föredömligt sätt skyltat upp, lyft fram Fairtrade-märkta produkter på hyllplats samt haft aktiviteter i butik.

Nomineringen kunde göras av vem som helst, med motivering och bild från butik.  Fairtrades topp-10 har utsetts av en jury med representanter från Sveriges Konsumenter, Svensk Handel och Fairtrade.

Juryn bestod av Jan Bertoft, Generalsekreterare Sveriges Konsumenter, Ann Christiansson, Näringspolitisk expert – Miljö & hållbarhetsfrågor, Svensk Handel och Magdalena Streijffert, Generalsekreterare Fairtrade.

 

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies