Örjan Sundqvist är årets ledare i butik

Igår delade Coop Norrbotten ut pris till årets ledare i butik. Vinnaren blev Örjan Sundqvist, butikschef Coop Råneå, som glatt och överraskat tog emot priset i sitt hem.

Igår delade Coop Norrbotten ut pris till årets ledare i butik. Vinnaren blev Örjan Sundqvist, butikschef Coop Råneå.

Motiveringen:

Seger kommer ur harmoni och glädje!
"Örjan har konsekvent och medvetet arbetat med att nå sina nyckeltal för Coop Råneå. Han sätter realistiska mål som är möjliga att nå och håller den ”röda tråden” i allt han gör. Örjan har arbetat hårt med att få till en fin kultur med mycket glädje bland personalen där service och kundbemötande är en viktig ingrediens. Han skapar stort utrymme för eget ansvar och egna beslut, vilket leder till en vinnande ledarstil som gör att medarbetarna växer. Örjan har också lyckas skapa ett driv hos personalen att arbeta med sociala medier och har skapat en mycket god relation med sina ägarombud. Örjan har på ett föredömligt sätt tillämpat devisen - seger kommer ur harmoni och glädje."

 Örjan: Årets ledare, hur känns det?
- Jomen det känns jättebra. Känns som ett bevis, ett kvitto på att vi gör en massa bra saker här i Råneå.

 Beskriv ditt gäng i Råneå!
- Jag tycker det är fantastiskt att vi är en grupp som består av många olika personlighetstyper och trots det så får vi det att funka så bra tillsammans. Just ordet ”tillsammans” är nyckeln till framgång. Vi jobbar mycket med det här, att alltid försöka hjälpa varandra, vi pratar väldigt mycket om samarbete.

 När Åsa Esko blev månadens servicehjälte i juli beskrev hon den goda stämningen ni har i butiken och hur kul ni har tillsammans. Hur håller man det vid liv?
- Jag tror att om man utgår från att alla människor vill göra ett bra jobb, så får man försöka skapa förutsättningarna för att man kan göra ett bra jobb.

 - Bra rutiner är viktigt. För att det som är jobbigast i en personalgrupp är att hantera stressen av att ligga efter, att inte hinna med det man ska göra. Och stressen dödar kreativiteten på något sätt. Det blir väldigt jobbigt att jaga sin svans hela tiden. Ju bättre vi blir på att jobba med tydliga rutiner, desto mer tid får i över till att vara kreativ och hitta på roliga saker som gör att stämningen i gruppen blir bättre.

 Hur beskriver du dig själv som ledare?
- Jag försöker att vara närvarande, jag försöker stötta, sprida kunskap om hur vi jobbar. Jag försöker delegera och lita på att människor klarar av att ta egna beslut. Jag uppmuntrar verkligen till att alla ska försöka göra kunden nöjd. Det är bättre att göra kunden nöjd på ett felaktigt sätt, för det kan man alltid rätta till och så gör vi på ett annat sätt nästa gång. I grund och botten handlar vårt jobb om att göra kunden nöjd.

 Hur firar du det här då?
- Vi ska ju fira tillsammans här. Det blir dubbelt firande med både Åsa Esko och mig. Två fredagar på rad ska vi fira med godsaker. Det får bli smörgåstårta imorgon och gräddtårta nästa fredag!

 Berätta om din historia inom Coop!
- Jag har jobbat inom Coop Norrbotten sedan 1981 och varit på fem, sex olika ställen. Längsta tiden har jag varit i Boden på Domus och Forum, där jag var 19 år.
- Om man ser livet som ett ständigt lärande så har jag haft gott om tid att lära mig saker, plockat upp bra saker av människor som jag har haft förmån att jobba tillsammans med. De har fått mig att växa som person. Och just nu är det de härliga, glada tjejerna i Råneå som hjälper mig att göra bra saker, vi gör bra grejer tillsammans. Det är så det funkar.

 Du är klok, Örjan! När du kom till kontoret idag blev du överraskad av massa ballonger på ditt kontor och andra hyllningar. Hur var det?

- *Skratt*, jag sa till tjejerna att jag nästan hade blivit besviken om de inte hade hittat på något på mitt rum. De brukar alltid göra tokiga saker.

Övriga nominerade var:
Elin Eliasson, Coop Överkalix
Frida Enberg, Coop Vuollerim
Jan-Erik Svangärd, Coop Pajala