Jonatan, chef för Coop Egna Varumärken

Efter studierna sökte han sig direkt till dagligvaruhandeln – och blev kvar. För Jonatan är den största kicken den affärsmässiga verksamheten, att driva försäljning som ett team och att träffa nya och olika sorters människor. - Att det finns alla sorters kompentenser, bakgrunder och engagemang på Coop skapar en bra dynamik och känsla i företaget.

- Att det finns alla sorters kompentenser, bakgrunder och engagemang på Coop skapar en bra dynamik och känsla i företaget.

Jonatan startade sin karriär inom Procter & Gamble och Unilever. Hans intresse för Coop var på den tiden svalt, men 2014 hände något. Då tillträdde Sonat Burman-Olsson som Coops vd och lanserade sin treårsplan för hur organisationen åter skulle komma på fötter. Jonatan kände direkt att den resan ville han vara med på. Nu, 15 månader senare, stormtrivs han i sin roll som chef för Egna Varumärken (EVM).

Vad innebär det att jobba som chef för EVM?

- Vår uppgift är att driva Coops egna varumärken. Det innebär bland annat att förhandla med leverantörer och utveckla nya produkter. I mitt team har vi tre olika funktioner: inköpare, ”produkt, kvalitet och utveckling” och ett designteam. Det ger oss möjlighet att leverera de bästa produkterna med den bästa designen till det bästa priset. Mitt arbete går ut på att skapa en struktur och riktning för mitt team, ge dem möjligheter och verktyg för att leverera  och sedan stötta dem och säkerställa att det blir så bra som vi vill ha det. Jag måste dessutom koordinera med andra avdelningar i organisationen för att vi i mitt team ska kunna leverera på bästa sätt.

Vilka egenskaper är bra att ha i din roll?

- Engagemang, driv och ansvarstagande, men också en närhet både till teamet och den övriga organisationen på alla nivåer. Jag tror det är viktigt att försöka känna av, uppmuntra, driva och pusha, men alltid på ett upplyftande sätt. SVT:s tidigare vd Eva Hamilton sade i en intervju att det är viktigt att chefer förstår vilken inverkan deras beteende har på organisationen, att hur de mejlar, beter sig på möten, lyssnar och agerar sätter tonen i hela organisationen. Jag tror det stämmer, att mitt sätt att kommunicera och engagera mig har en direkt inverkan på mitt team och hur de i sin tur interagerar med andra.  

Vad gör Coop till en bra arbetsplats?

- På Coop finns några av de smartaste och mest intelligenta människorna som jag träffat under hela min karriär. Jag försöker så ofta som möjligt komma ut och träffa butikschefer för att fånga upp vad som händer. De sitter på en enorm kunskap och står där varje dag och träffar våra kunder. Coop är också annorlunda jämfört med Ica, Axfood eller Citygross eftersom vi har ett högre syfte. Självklart ska vi vara ett lönsamt företag, men vi står också för medlemsnytta och den goda kraften i svensk dagligvaruhandel. Just nu går vi igenom en förändringsprocess. Att få vara med på en sådan här resa är lärorikt, tufft och jobbigt i vissa situationer, men samtidigt enormt givande och upplyftande. Jag är helt trygg med att vi kommer att lyckas!

Relaterat innehåll

Jobba på Coop

Vill du vara med och påverka hur våra kunder uppfattar oss? Då har du kommit rätt! Som tjänsteman får du stor insikt i företaget.

5 skäl att jobba på Coop

Intresserad av att bli Coopare? Här är de fem främsta skälen till att folk väljer jobba hos oss.

Många jobb

Just nu pågår stora förändringar för att bli framtidens företag - häng med på förändringsresan!

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies