Felicia, analytiker på Coop Pris

Hon landade drömjobbet som analytiker på Coop direkt efter sina civilingenjörsstudier. Nu, två år senare, är Felicia kvar i samma roll och trivs som fisken i vattnet.

Felicia ler men berättar sedan att det inte alls var givet att hon skulle bli analytiker. Det började med att hon under studierna sommarjobbade på Ica:s varuplanering. Där fick hon upp ögonen för dagligvaruhandeln och kände att det är en bransch som hon verkligen kan relatera till: ”Alla behöver ju handla mat.”. 

Det är kul att gå till jobbet varje dag!

När det sedan var dags att söka jobb kändes Coop som ett självklart val, främst eftersom Felicia delar Coops värderingar om hållbarhet och ekologi.

Vad innebär det att jobba som analytiker på Coop Pris?

-          Vi jobbar framför allt med konsumentpriser, vilket innebär att vi löpande justerar priserna så att de är konkurrensmässiga och hålls på rätt nivå. Jag är dessutom involverad i olika projekt för att utveckla vårt arbetssätt. Det kan handla om hur vi arbetar med uppföljning kring det vi har gjort. Vi jobbar med ungefär 60 olika kategorier, till exempel mejeri och kött, och ibland måste vi se över hur vi kan behandla en kategori på ett mer effektivt och lönsamt sätt. Alla i vårt team ansvarar för sina egna kategorier, men om någon har mycket att göra så täcker vi andra upp och hjälper till. 

Bra egenskaper att ha i Felicias roll, förutom att vara analytisk, är en förmåga att tänka i nya banor, att man kan jobba i team och gillar att ha många bollar i luften.

Vilka är utmaningarna i ditt jobb?

- Det sker mycket i den här branschen och det kan ske snabbt, så man behöver vara flexibel. Eftersom vi jobbar tvärfunktionellt är det många som vill vara med och tycka, det kan vara en utmaning att få med allas viljor och synpunkter. Det gäller att ha en bra dialog så att man inte förstör för varandra. När vi till exempel jobbar med inköps- och sortimentsutvecklarna som förhandlar med leverantörerna, är det viktigt att vi vet vad de har kommit överens om innan vi justerar våra priser. Ett konkret exempel är att om jag justerar priset på Coops lilla crème fraiche så måste jag även justera priset på den stora förpackningen eftersom vi vill ha ett visst prisförhållande dem emellan. Sedan måste jag kanske också ändra priset på Änglamarks ekologiska crème fraiche. Och därefter titta på Arlas och Skånemejeriers crème fraiche så att prisförhållandet dem emellan blir rätt. Det är en utmaning att hålla koll på alla artiklar så att det alltid är rätt förhållande mellan varorna.     

Vad gör Coop till en bra arbetsplats?

- Jag tycker att det är viktigt att man delar värderingar med sin arbetsplats. Det är kul att Coop satsar så mycket på hållbarhet och ekologi. Det är en härlig stämning och man känner att folk trivs. Dessutom har vi otroligt fräscha lokaler. Coop är mitt inne i en förändringsresa och det är väldigt kul att vara en del av den resan. Det finns en väldigt stark vi-känsla, det känns att vi jobbar för ett gemensamt mål.

Relaterat innehåll

Jobba på Coop

Vill du vara med och påverka hur våra kunder uppfattar oss? Då har du kommit rätt! Som tjänsteman får du stor insikt i företaget.

5 skäl att jobba på Coop

Intresserad av att bli Coopare? Här är de fem främsta skälen till att folk väljer jobba hos oss.

Många jobb

Just nu pågår stora förändringar för att bli framtidens företag - häng med på förändringsresan!

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies