Annelie, områdeschef Coop Nära

Hon står med ena foten i butiken och den andra på servicekontoret. Annelie, områdeschef på Coop Nära, jobbar med att hjälpa och lyfta butikschefernas frågor till Coops ledning.

Annelie beskriver sig själv som en Coopian eftersom hon mer eller mindre är uppfostrad inom företaget. Redan som 14-åring fick hon genom en praktikperiod in sin fot i butiksvärlden och det ledde senare till sommarjobb och sedan var hon fast.

Jag har haft bra chefer som trott på mig, det har bidragit mycket till att jag stannat kvar så länge.

– Jag fick snabbt ledaruppdrag och blev kvar, totalt har jag gått fyra stycken ettåriga ledarutbildningar inom Coop och medverkat i många olika projekt. Jag har haft bra chefer som trott på mig, det har bidragit mycket till att jag stannat kvar, säger hon.

Från att först ha jobbat i stormarknad jobbar Annelie idag som områdeschef för det minsta konceptet, Coop Nära. Hon har ansvar för 19 stycken butiker vilket innebär att hon har dialog med butikscheferna och tar med deras frågor och funderingar till Coop centralt. Detta innebär att hon ständigt är på resande fot och är ute i de olika butikerna. Det är också Annelies ansvar att se till så att alla följer Coops koncept och att uttrycket följs i butikerna.

Berätta hur en vanlig dag ser ut för dig?

– Den börjar ofta med en stund framför datorn innan jag åker ut till butik, det blir ofta ett par besök om dagen. Där pratar jag med butikschefen och andra medarbetare, vi går en "kundrunda", diskuterar förbättringsåtgärder, kollar siffror och ser till att det som är sagt från centralt håll är gjort. Jag är butikschefernas bollplank och spenderar också mycket tid i telefon för att hjälpa till med olika saker.

Hur ska man vara för att passa in i din roll?

– Flexibel, positiv och möjlighetsorienterad samt bra på att kommunicera. En viktig del är att fylla på de som jobbar i butik med så mycket energi jag bara kan, för det är mycket att göra som butikschef idag. De har förutom den dagliga driften många frågor att hantera samt kunder och personalansvar. Man måste också vara duktig på att tackla utmaningar, det dyker hela tiden upp nya konkurrenter på marknaden och då måste man förändra saker och ting för att behålla lönsamheten i verksamheten.

Du är ständigt på resande fot, hur är det egentligen?

– Kul! Jag jobbar mycket från bilen och i telefonen men mellanlandar också på Coop Center några gånger per vecka för att stämma av olika saker och träffa övriga i Ledningsgruppen samt andra avdelningar på Coop. Jag har många kontaktytor så arbetskamraterna är många. Det finns hur mycket som helst att göra i min roll, det viktigaste är att planera och prioritera rätt saker. Då jag varit ute hela dagen och kommit hem och ätit mat så börjar etapp två, då är det bara öppna datorn, kolla mejlen och ta tag i frågor som uppkommit under dagen.

Relaterat innehåll

Jobba på Coop

Vill du vara med och påverka hur våra kunder uppfattar oss? Då har du kommit rätt! Som tjänsteman får du stor insikt i företaget.

5 skäl att jobba på Coop

Intresserad av att bli Coopare? Här är de fem främsta skälen till att folk väljer jobba hos oss.

Många jobb

Just nu pågår stora förändringar för att bli framtidens företag - häng med på förändringsresan!

För att förbättra och anpassa ditt besök använder vi cookies. Fortsätter du härifrån innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies